מדוע הסרת שעווה מעל האותיות אינה פוסלת ?

י"ז בסיון תשפ"ב- סימן ל"ב-סעיף י''ז- אמצע הסעיף ''משום דבעינן''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מהו 'חק תוכות'? ומהיכן נלמד דין זה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ב סעיף י"ז]  

כתיבה אותיות על ידי חקיקה בתוכם

בכתיבת האותיות של ספר תורה, תפילין, ומזוזות, יש פסול שנקרא 'חק תוכות', כלומר, נאמר בתורה 'וכתב', דהיינו, שהאותיות צריכות להיות על ידי כתיבה, ולא על ידי חקיקה, ולכן, אם נופל דיו על הקלף, וחקק בתוך הדיו, או מחק או גירד, ועל ידי זה נעשתה צורת אות, זה פסול, משום שיש דין 'וכתב', ולא על ידי 'חק תוכות', שלא יחקוק את החלק הפנימי, דהיינו, את ה'תוך' של האות.

שעווה על גבי האות

אין חילוק בדין זה בין שעת הכתיבה לבין אחר הכתיבה, ולכן, תמיד הדין הוא שזה פסול, ומבואר במשנה ברורה, שזה הכל כאשר נפל דיו על גבי האות, אבל כאשר נפל שעווה על גבי האות, מועיל לגרד את השעווה ולהחזיר את האות לצורתה הקודמת, משום ששעווה אינה משנה את האות, ואינה בגוף האות, אלא היא מכסה על האות, ולכן, מסיר את הכיסוי, והאות חוזרת לכשרותה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

דילוג לתוכן