בערב שבת קודש, נסתלק מזה העולם צדיק גדול וקדוש, העולם אינו אותו עולם. יש חיסרון גדול בעולם. וצריך להרגיש את זה ולהתבונן בזה.
הסתלקותו הייתה בערב שבת קודש פר' צו. וברש"י בריש הפרשה ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש חיסרון כיס. ופירש אאזמו"ר מאוסטרובא זצללה"ה בספר תולדות אדם, דהנה את צ' בגימטריא כיס, ובזמן שיש חיסרון כיס, שנסתלק הצדיק מן העולם, ונחסר מן העולם חלק הצדיק, התורה והתפילה, המעשים טובים והקדושה, ושאר ענייניו של הצדיק, אזי צריך כל אחד להזדרז למלאות מה שנחסר מהצדיק.
עוד צריך להתבונן דהנה אמרו חז"ל (ראש השנה יח:) קשה סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו. והביאור בזה, דהנה הקב"ה יש לו תשוקה שיהיה לו בהאי עלמא מדור נאה להשראת השכינה, כדכתיב (שמות כה, ח) ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, ובמדרש (תנחומא נשא, טז) נתאווה הקב"ה להיות לו מדור בתחתונים, ובבית המקדש היה השראת השכינה באתגליא, ומשם נשפע קדושה לכל העולם.
והגם, שבכל איש ישראל הקב"ה משרה שכינתו, וכמו שאמר הרה"ק הרבי ר' משה לייב מסאסוב זיע"א דתשעת משה לייב אינם יכולים לומר קדושה, ועשרה בעל מלאכה כן יכולים לומר קדושה.
מ"מ בצדיקים הקב"ה משרה שכינתו באופן נעלה ביותר, דהנה איתא בתניא דדורות הראשונים האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב, ומשה רבינו הם היו בבחינת ראש. ודורות האחרונים הם בבחינת עקביים, ולכן נקרא עקבותא דמשיחא.
ברם בכל דור ודור יש בחינה של נשמות שהם הראש, והם נשמות הצדיקים, ואנו אנשים פשוטים כערכינו הם נשמות בחינת עקביים.
ונשמת הצדיק הוא המקום שבו הקב"ה משרה שכינתו בגלות המר, ומשם מתפשט לכל העולם כולו. הוא היה קדוש אלוקים, והיה אצלו בחינה של והיה לזכרון לפני הוי"ה תמיד (שמות כח, כט), כמו שכתוב אצל הכהן.
ולפי"ז מבואר שפיר קשה סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו, דכשם שבשריפת בית אלוקינו נחסר מקום להקב"ה, לצמצם שם שכינתו ומשם שתתפשט הקדושה לכל העולם. ואי אפשר לתאר צער השכינה שאין לו מקום להשרות שכינתו, וכמו שהנביא אמר (ישעיהו מ, ב) דברו על לב ירושלים, והשכינה ממאנת להינחם מחמת שאינה מוצאת מנוח להשרות שם שכינתה. כן בסילוקן של צדיקים נחסר מקום מהקב"ה להשרות שם שכינתו בצמצום בהאי עלמא, ומשם יתפשט לכל באי עולם, ולכן כעת השכינה ג"כ בצער אחר הסתלקותו של הצדיק, כי אין לה מקום להשרות שכינתו.
על ר' חיים זצ"ל אפשר לומר מאמר חז"ל (תענית כד:) כל העולם ניזון בשביל חנינא בני וחנינא בני די לו בקב חרובים. דכל ההשפעות בעולם היא בזכות הצדיק, והטעם משום דדי לו בקב חרובים, ולא נהנה מן העולם מאומה, ולכן בדין שההשפעה תרד בזכותו.
עכשיו ספר תורה מונח על הארץ פשוטו כמשמעו, וצריך כל אחד להזדעזע, דהרי אין לו להקב"ה מקום להשראת השכינה בעולם, אנו עי הארץ בדרו יתום מה יש לנו אם לא צדיקים קדושים שמגינים על הדור, ועל כל העולם כולו וכל ההשפעה היא בזכותם, ובזמן זה שיש חיסרון כיס, אזי צריך כל אחד לקחת משהו קטן, ולהתחזק בין אם בחלק התורה בין אם בחלק התפילה או בחלק הקדושה, ובחלק הגמילות חסדים, ועוד כהנה רבות, עד שנעשה מקום בעולם להשראת השכינה.