היכן הוא סוף המקום שבו מניחים תפילין של ראש ?

כ"ד באייר תשפ"ב - סימן כ''ז- סעיף ט'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מניין לנו שמניחים תפילין של ראש במקום שיש שער? ומדוע אין לעשות תפילין של ראש יותר גדולות משיעור ד' אצבעות? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ז סעיף ט']  

מקום הנחת תפילין של ראש

צריך להניח את התפילין של ראש, באופן שהקצה של התפילין יתחיל במקום צמיחת השער כלפי המשך הראש, ולא כלפי המצח, והמקור לכך, הוא ממה שכתוב בתורה, 'וקשרתם להיות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך', וגם לגבי איסור קרחה על המת, כתוב, 'בין עיניכם', אז כמו ששם אין הכוונה בין העיניים ממש אלא הכוונה למקום שיש בו שער, אותו דבר לגבי תפילין, מדובר על מקום שמתחיל לצמוח בו השער.

סוף מקום הנחת תפילין של ראש

המקום שבו מניח תפילין של ראש במרכז הראש ועדיין יוצא ידי חובה, מבואר בשולחן ערוך, עד סוף מקום שמוחו של תינוק רופס, ומביא הביאור הלכה, שיש בזה שתי שיטות מה זה סוף מקום שמוחו של תינוק רופס, האם זה כל גובה הראש, או חצי מהשיפוע של גובה הראש, ואומר, שעדיף יותר לאדם שהתפילין יהיו כלפי מרכז הראש, מאשר כלפי המצח, משום שכלפי מרכז הראש, יש שיטה הסוברת שכל גובה הראש בכלל, אבל כלפי המצח, זה בעיה קשה יותר, ומביא הביאור הלכה, לא לעשות תפילין יותר משיעור ד' אצבעות, ואצבע בינונית היא 2 ס"מ או 2.4 לפי החזון איש.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן