זכיתי אני ועוד רבים מכלל ישראל לראות בחזיון הבלתי מצוי שהיה קורה ברחוב רשב"ם תמידים כסדרן, נכנסים עשרות אנשים לחדרו פנימה של מרן, והוא יושב בראש השולחן כשהוא שקוע בלימודו והמעטפה אשר בידו יורדת עוד שורה ועוד שורה… מחזה עוז חביון!!!! והנה מתיישבים כולם ומזיזים כסאות ומגישים לשולחן מזונות ומיני תרגימה בקבוקי יין כוסות וכל הנלווה, ומרן ממשיך להזיז את המעטפה עוד שורה ועוד שורה… והנה הזמן חולף… ומתחילים לעשות סיום והמסיים מקריא את מילות הסיום ואומר את ההדרן, ומסיימים… ומרן ממשיך להזיז את המעטפה עוד שורה ועוד שורה… וכבר מוזגים יין לכוסיות ושותים לחיים… ומרן מזיז את המעטפה עוד שורה ועוד שורה… ומתחילים לשורר את שירי הסיום… ומרן מזיז את המעטפה עוד ושורה ועוד שורה ומעביר עמוד וממשיך… וכולם מחכים… ואז הוא מסיים! ומרים את עיני הבדולח הקדושות מהגמרא ומסתכל מסביבו ולא מבין על מה המהומה… ואז מסבירים לו שעשו כאן סיום…
מחזה שמימי לא נתפס, יש שיגידו כח הריכוז! יש שגידו שקיעות! אבל האמת היא קצת שונה האמת היא באמת שמיימית, וננסה להבן קצת אולי נוכל לתפוס מקצת דמקצת מקצוות הנהגותיו.
עוד בימי ילדותנו עלתה השאלה האם למרנא ר' חיים זצוק"ל יש רוח הקודש? זאת שאלנו גם לגבי אביו הגדול מרן הסטייפלר זצוק"ל שהיה מדבר מפיו דברים שהיו נראים ממש כרוח הקודש. והרי גם אחרי שאנחנו לומדים מסילת ישרים אנו רק יודעים שרוח הקודש נמצאת במעלה המדרגות ואין נתפס לנו כלל…
אני דווקא יספר מעשה שהיה בקשר לדודו הגדול מרנא החזו"א ששם ראו כידוע דברים שמימיים… ובזמנו היו הולכים לחזו"א לשואלו בכל דבר ולקבל הכרעתו בכל ענין וכל אחד היה יוצא בהתפעלות נוראה מחיתוך הדברים ומהגילויים השמימיים. ומעשה ששאל ראש הישיבה דישיבת חברון הגאון ר' יחזקאל סרנא זצ"ל את ר' איסר זלמן זצ"ל, שיש בחורים רבים ההולכים מהישיבה לחזו"א וחוזרים ובפיהם סיפורי מופתים של רוח הקודש וכדו' דבר שלא היה כ"כ מקובל בישיבות להגרר אחרי סיפורי מופתים וכוד', ושאלו האם באמת כך הם הדברים? וענה לו ר' איסר זלמן 'איני יודע אם יש לחזו"א רוח הקודש, אבל בודאי שיש בו 'סוד ה' ליראיו'!!
ומהו הסוד של 'סוד ה' ליראיו'?
הגמרא בשבת עז, ב אומרת 'סודרא, סוד ה' ליראיו' ומסביר רש"י שם 'דרך החכמים לעטוף סודר'. ומה השייכות בין הסודר של החכמים לסוד ה' ליראיו?
ונראה אולי שידוע שככל שאדם מתקדש בקדושת התורה הרי מתקיים אצלו התפשטות הגשמיות, וכולו רוחני, ידוע מהמעשה הנורא עם מרנא החזו"א שראה שני בחורים מישיבת פוניבז' שישבו במרפסת ביתו ולמדו ומפעם לפעם דברו קצת דברים בטלים, ואז ניגש אליהם החזו"א ואמר להם כדברים האלו בלתי נתפס:
מתיקות התורה, כמה גדולה היא נעימות התורה, ואי אפשר להשיג את זה ולהגיע לזה רק אחר שקידה של שלוש וארבע שעות ברציפות בלא הפסק, בלי זה אי אפשר אפילו לצייר מהי הרוחניות הזו, וק"ו אחר חמש שעות כמה רוממות יש, איך אפשר למי שיש לו את האפשרות הזאת להפסיק את הרציפות ולהפסיד בידיים נועם כזה, כמו קדירה המתבשלת להוריד מן האש ליתן להתקרר ואחר כך להשיבה. המשיך החזו"א, ואחר שש שעות של לימוד שוכח האדם מכל העולם וענייניו ומתדבק בדברים רוחניים. כאשר סיפרו זאת השניים אמרו בהשתוממות כיצד החזו"א תיאר זאת בעיניים בורקות ותנועות ידיים למעלה כאילו מתנתק הוא מכל הסובב. ואחר שבע שעות האדם מרגיש קרוב להקב"ה ואין לו מהנאות העולם כלום ומתמלא שמחה. ואחר שמונה שעות אפילו לא נופלת בלבו מחשבה של תאוות וחומריות וכולו משתוקק לאלוקיו. ואחר תשע שעות כולו קדוש למעלה למעלה. ואחר עשר שעות עין לא ראתה אין לתאר ואין מילים לבטא את מצבו ורגשותיו. צמרמורת חדה עברה בקרב השניים לשמע דברים נוראים כאלו.
ובודאי שאם החזו"א ידע לתאר זאת, הוא חוה זאת על עצמו, כמו שידוע שבגיל חמישים לאחר שסיים את חיבורו החזו"א על עירובין שהיתה עד אז מסכת סתומה והקשה שבקשות, והחזו"א עמל בה בכל יגיעו ונפשו לבארה והגיע לכאלו דרגות של עמל התורה ממש כמו שתאר לבחורים וכל זה היה בגיל חמישים שבאותם ימים היו מסתובבים חיילים ומחפשים עריקים מהצבא, והנה הגיעו לבית המדרש שבו היה החזו"א ואמרו לו שפלוגת חיילים גדולה נכנסת עכשיו לעיר לחפש עריקים, ומיד קם ממקומו לברוח ליערות מחוץ לעיר, והנה ברחוב היוצא מן העיר הוא מגיע והוא רואה לעיניו כפלוגה של מאתיים חיילים בשתי שורות כשהוא רץ לעברם במנוסתו, וכשהבחין בהם כבר היה מאוחר, אבל החזו"א המשיך ועבר בין פלוגת החילים והוא רואה ואינו נראה ממש. זה נקרא התפשטות הגשמיות, אדם שהגיע לדרגת מלאך שהגוף שלו הוא כסודרא הוא כיסוי שרגילים בו החכמים אלו העמלים בעל עוז בתורה הקדושה וגופם נהיה קדוש ומופשט ואינו אלא כסודרא וככיסוי לקדושתם
באלו האנשים מתקיים 'סוד ה' ליראיו' באנשים האלו שהם סודרא שיש לגופם כיסוי של גוף והם בשמי מרום בעמל תורתם הם זוכים לסוד ה' ליראיו.
ואיך זוכים לזה, אמר מרן החזו"א, בדבקות רק בה' ובתורתו, מיעוט תענוגות העולם ובשעת הלימוד להיות בלתי לה' לבדו!!
זה מה שזכינו לראות אצל מלאך דורנו מרן ר' חיים זצוק"ל, כידוע שלא עניין אותו שום דבר מכל עניני העולם דבקותו בתורה היתה מוחלטת, הוא ידע לחשב חשבון המולדות והשנים המסובך, ולא ידע להמיר את הלירה בשקל כשזה נעשה בימים ההם, כמו שסיפר גיסו הרב זילברשטיין בלויה! וכמו שסיפר בשם הרב אלישיב על החגב שהגיע לחלונו כשהיה צריך ללמוד דיניו, שזה קרה רק לראשונים, ומה היתה כונתו להכריע שהוא כאחד מהראשונים? כונתו היתה שעמל התורה ודבקותו היתה מוחלטת ואז יש סוד ה' ליראיו אז הדבקות בה' מוחלטת והטבע כולו משועבד לחלוטין אליו! כמו שזכו בדורות הראשונים בדבקותם בה'.
אני חושב שזה פתרון המחזה עוז חביון לראות את מלאך דורנו ר' חיים זצוק"ל יושב והוגה בתורה ומסביבו יהום רעש הכוסיות והשירים והוא לא שם בכלל, כי זכה הוא להיות כמלאך ביננו, דבקותו בתורה בלתי לה' לבדו!!
יש לו רוח הקודש או אין לו רוח הקודש? לשאלה הזאת אין לי פתרון! אבל בודאי שהוא זכה לסוד ה' ליראיו! בודאי שהוא זכה שגופו היה רק סודרא וכיסוי לרוחניות שמימית! ואז כל היוצא מפיו הוא סוד ה'! כל היוצא מפיו מיד מסכימים מן השמים כי דיבוריו היו שמימים!
אבל מה זה קשור אלינו, חלושי גוף ונפש?!
כן בהחלט זה קשור אלינו! בדיוק כמו שהחזו"א הסביר לבחורים צעירים מה הוא מרגיש כשהוא לומד, ולא שחשב שהם בדרגות האלו אלא ליתן להם טעם והרגשה איך צריך להיות הלימוד שלנו, למה אנחנו לא מרגישים טעם בלימוד? למה אין לנו את סגולת מתיקות התורה? כי אנחנו ניגשים ללימוד בלי להתנתק מהסובב אותנו – ותרגילנו בתורתך אומר הגר"א, שמתיקות התורה נמצאת בעצמות נפש הישראלי ומה שאיננו מרגישים זאת כי לבנו בדברים בטלים, וע"ז מתפללים 'ותרגילנו בתורתך' תרגיל אותנו רק בדברי תורה ואז נזכה למתיקות התורה שנמצאת מובנית בנפשנו.
ממלאך ה' צבקות ר' חיים זצוק"ל אפשר ללמוד לדרגתנו אנו, כי ננסה ונשתדל כשמתחילים ללמוד כל אחד לפי דרגתו להחליט שהעשרים דקות הראשונות יהיו בלי הפסקה כלל להשתדל רק לחשוב ולדבר ר' בלימוד, וכך לנסות יותר ועוד קצת יותר, ואז מובטח וברור שהלימוד שלנו יהיה יותר טעים יותר מתוק ונוכל אולי קצת שבקצת להבין אין מרן ר' חיים היה דבוק ללימודו כדבר המתוק ביותר בעולם כשכל הסובב לא מזיז לו בכלל!
הלואי ונזכה ולא במקצת לטעות טיפה קטנטנה מן המתיקות הזו של לימוד תורה בחשק ודבקות בלי דברים בטלים, וזה ירוממם אותנו בכל לימודנו ובכל עבודת ה' שלנו.
ונזכה שמרן הקדוש זיע"א ימליץ טוב בעדנו ובעד כל כלל ישראל לגאולה שלמה בקרוב בקרוב!!