בשו"ע (תרפ"ה, ז) ובמשנ"ב (י"ד): מצוות עשה לזכור מעשה עמלק, שנאמר: "זכור את אשר עשה לך עמלק וגו'", ויש בזה גם לא תעשה: "לא תשכח".
ומצוות הזכירה היא בקריאה מתוך ספר תורה מהודר ובדוק (שערי אפרים שער ח, פ"ה). ומשתדלים לשמוע כל אחד בהברת עדתו, אף שאין זה מעכב בדיעבד.
ויש להעלות לתורה גדול, וגם הקורא יהיה גדול, ויכוונו הקורא והמברך להוציא, והשומעים יכוונו לצאת ידי חובת זכירת מעשה עמלק ומחייתו.
ואף שחובת הזכירה היא פעם בי"ב חודש, הסמיכו הקריאה לפורים כיון שהמן מזרע עמלק. ומקדימים את הזכירה לעשיית הפורים, שנאמר: "והימים האלה נזכרים ונעשים" (אסתר ט, כ"ח).
מי שלא שמע "זכור" בשבת, יכול לצאת בשמיעת "ויבא עמלק וגו'" בפורים בבוקר (מג"א), אמנם המשנ"ב תמה, שהרי לא נזכר שם לא "זכור" ולא "לא תשכח".
הערה: אין נכון לקדש ולאכול לפני קיום מצוה דאורייתא של שמיעת קריאת זכור, אלא אם כן בשעת צורך גדול, ולאכול פחות מכביצה (56 גרם), כבסי' תרנ"ב לעניין אכילה קודם נטילת לולב, בוודאי, ביום א' של סוכות.
חובת אישה בזכירת עמלק
כתב בספר החינוך מצוה תר"ג: "ונוהגת מצוה זו בכל מקום [בין בא"י בין בחו"ל] בזכרים כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, ולא לנשים".
ויש שתמהו: הרי אינה מצוה שהזמן גרמא וכן יש בה גם לאו? ואם הנשים (אימהות, גננות ומטפלות) לא תזכורנה, איך יזכרו הקטנים? ואמנם, למעשה כתב הכף החיים (תרפ"ה, ל): "בעיקר המצווה ודאי חייבות, ואם באות לשמוע יש להן שכר". ואכן בעל 'ערוך לנר' הגאון רבי יעקב עטלינגר זצ"ל עשה בעצמו בשבת זכור את המוטל על המשרתת היהודייה בבית, כדי שתתפנה לשמיעת "זכור".
ובשו"ת יחוה דעת (א, פ"ד): "ראוי ונכון שנשים היכולות לבוא לעזרת נשים של בית הכנסת בשבת זכור לשמוע הקריאה תשתדלנה לעשות כן, לצאת ידי כל הפוסקים, ומה' יישאו ברכה".
במקומות שקובעים קריאת זכור מיוחדת לנשים: יוציאו ספר תורה כשיש שם עשרה גברים, ולא יברכו על הקריאה (שו"ת מנחת יצחק ט, סח ובילקוט יוסף חלק ב עמ' קלו).
נשים שאינן יכולות לבוא לבית הכנסת, כגון יולדת והמטופלת בילדיה – פטורות. ואפילו רגילה בכל שנה לשמוע הקריאה – אינה צריכה התרה. ונכון שתקראנה פרשת זכור בביתן מתוך החומש (שו"ת תורת חסד, ל"ז משנ"ב תרפ"ה, י"ז, שו"ת אבני נזר, תק"ט תורה לשמה, קפ"ז מנחת אשר [וייס] ה, מ"ח ושו"ת יביע אומר ח"י יו"ד, ז).
הערה: נשים הצריכות לכך, מותרות לקדש ולאכול לפני שמיעת "זכור", אבל נערה שהיא בשנה שלאחר שנעשתה בת מצוה, ושומעת "זכור", ראוי לה להימנע בשנה זו מלקדש ולאכול לפני השמיעה, כיון שזו לה הפעם הראשונה לקיים מצווה שחיובה, ייתכן, מן התורה (הגר"מ שטרנבוך שליט"א ב"מועדים וזמנים", פורים).