כבוד ידידי ראש תנועת דרשו, הרב הגאון ר' דוד שליט"א, מרנן ורבנן ורבותי.
חושבני, ואני מציין כאן כמה הדגשים חשובים מאד, בשולי הלילה הגדול הזה, המסיבה המפוארת הזאת.
רבן של ישראל, רבנו מרן בעל החפץ חיים, רבי ישראל מאיר הכהן – אינני יודע ומכיר מזכה הרבים גדול ממנו. וזאת גדולתו. רבי ישראל מאיר הכהן לכשעצמו היה אדם שהסתיר את עצמו, גם מעיני עצמו. אבל הוא עשה בכל העולם כולו מה שלא עשו לפניו.
ונדמה לי שמי שממשיך את זיכוי הרבים הגדול של רבי ישראל מאיר הכהן – זה ידידי ר' דוד.
מה רצה רבי ישראל מאיר הכהן? הוא רצה שאתה והוא ואני, וכל אחד שהקב"ה שלח אותו כאן לעולם הזה, להסתובב כאן איתו, עם הבורא עולם. שלא יסתובבו עם הבורא עולם בלי התרי"ג מצוות. בתרי"ג ישנן מצוות מפורסמות יותר וישנן מפורסמות פחות, ויש מי שעוסק יותר ויש מי שעוסק פחות. וברבות העתים, הבלבול שרר, לא היה סדר במשנה הזאת של הלכה יום יום. בא רבנו ישראל מאיר הכהן, בעל הח"ח ובחר בכל ההלכות, גם על אלה ש'עוקפים' עליהן, ונתן אותן בפיו של כל אחד ואחד. הוא רק צריך לפתוח את פיו, והוא רואה כל מה שכתוב שם. הוא סידר את היום, הוא סידר את הלילה, הוא סידר את התמיד.
ומה יצא עם הדרישה הזאת? עם היוזמה הזאת של הח"ח?
חיכו כל הזמן שמישהו יקח אותה, ויתרגם אותה בהתאם לרצונו של הח"ח.
בא ידידי ר' דוד ועשה את זה. ב"ה בלי עין הרע, ויתן לו הקב"ה בשביל זה כל הטוב שבעולם.
רבותי, צריך גם לדעת, לחדד נקודת מבט אחרת.
רצוי מאד שיקבעו זמן מיוחד, או ענין מיוחד או הדגשים מיוחדים, כדי להתקרב ללומדות של הח"ח.
במשנה ברורה יש גם ביאור הלכה. מה זה ביאור הלכה? לומדות!
למה החפץ חיים מביא את הלומדות שמה, בביאור הלכה? מה הוא ביקש? מה הוא רצה?
חושבני שמה שהח"ח רצה זה לחבר יותר את האדם אל ההלכה. והחיבור אל ההלכה נעשה יותר חזק עם העיון. ולכן יש על יד המשנה ברורה ועל יד השער הציון – שיש שם בקיאות נוראה, אין ספר שלא מונח שם, ועל יד אלו יש את הביאור הלכה שכולו לומדות שבלומדות.
ויש לי ראיות וסימוכין, שיודעים את זה, ור' דוד יודע את זה, ובעז"ה נחזק את הדברים האלה.
עוד נקודה אחת חשובה מה שאני רוצה לומר כאן.
אנחנו חיים בצוק עתים. רוצים להצר את צעדינו, רוצים לא לתת לנו ללמוד. רוצים להתערב בתוך הפנים של הפנים שלנו. מתערבים אצל אמהות שלא תוכלנה לשלוח את ילדיהם לחיידר, ח"ו.
אני לא איש פוליטי ואנחנו כאן לא באסיפה פוליטית, אנחנו באסיפה של תורה. אבל צריך לדעת שהם נכנסים לתוך כל המבואות, פתאום הרפורמים מרימים ראש. פתאום נהיו אדוקים ברפורם. פתאום הם נלחמים בשבת.
ודאי אנחנו צריכים להשיב מלחמה שערה. אנחנו לא יכולים לשבת ככה. נשיב מלחמה וננצח, אבל איך? איך?
הערב הזה אגיד לכם איך.
"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עוה"ב. אל תקרי הליכות אלא הלכות. הליכות עולם לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות".
ידעו הכל שאושית קיומנו היא ההלכה, עד קוצו של יו"ד. אין אנחנו מוותרים על שום משהו שבעולם. מאומה. עמידת ברזל נעמוד. נרבה ללמוד משנה ברורה.
נחזק את ידי מזכי הרבים העצומים האלה, ונברך אותם ובראשם את ר' דוד, הקב"ה יחזקהו ויאמצהו וירבה כוחו בכל מיני המצאות נפלאות כאלה שמחזיקות את כל כלל ישראל. כה לחי!