ביום ראשון ה' באדר א' חל יום היארצייט של הגה"צ רבי משה יהושע לנדא זצוק"ל שהיה מגדולי תלמידיהם של מרן החזון איש זי"ע ומרן הגרי"ז מבריסק זי"ע, וכיהן כראש ישיבת "שאגת אריה", כחבר הנהלת העדה החרדית ויו"ר נאמני העדה החרדית, נבל"ע בה' אדר תש"מ.
לרגל היארצייט נחשף תיעוד מדבריו של ראש ישיבת סלבודקא מרן הגר"ד לנדו שליט"א במעמד שהתקיים בקעמפ של ישיבת סלבודקא במהלכו נשאל הגר"ד לנדו שאלות שונות בדרכי העליה בתורה וביראת שמים ובעניני עבדת ה', מנחה המעמד היה הרה"ג ר' יצחק שורץ שליט"א בנו של הגאון ר' שמחה שורץ שליט"א ראש ישיבת משכן ישראל בירושלים, במהלך המעמד שאל המנחה את הגר"ד לנדו לדמותו ולהוראותיו של הגה"צ רמ"י לנדא זצוק"ל.
לפניכם התיעוד והתמלול מהמעמד:
המנחה: בתשכ"ה כשאבא התחתן, הוא שאל את הראש ישיבה למי הוא יפנה בירושלים, בני ברק זה עיר שכולה סופרים, אבל למי הוא יפנה בירושלים? הראש ישיבה שלח אותו לר' משה שייע לנדא, אנחנו נולדנו כולנו פה אחרי שהוא נפטר…
הגרד"ל: צדיק יסוד עולם, צדיק יסוד עולם, היה מעולמות, לא מהדור הזה בכלל, מרומם, מרומם, מרומם מעלה מהדור, היה איש מרומם מאד ומיוחד בכל המובנים, חברים שלו כמה שהם היו, העריצו אותו גם.
המנחה: מי היו החברים שלו?
הגרד"ל: היה פעם בישיבה ר' חיים ברים יהודי צדיק וגם למדן גדול, היו עוד… היה את ר' יוד'ל שפירא שהיה בירושלים, עוד היו בירושלים והם העריצו אותו בצורה מופלאה, ואפשר להבין למה שהעריצו אותו.
המנחה: היה חברותא של ר' מנדל (אטיק).
הגרד"ל: העריצו אותו להפליא כי היה אדם נעלה באופן מיוחד, קשה להידמות אליו.
המנחה: הוא אמר לאבא שלי – ר' משה שייע – שהאדם צריך לתכנן את החיים לשלש חלקים, עשרים שנה ללמוד איך ללמוד, בישיבה לומדים איך ללמוד, עשרים שנה ללמוד, ועשרים שנה ללמד, ובמאמר המוסגר הוא באמת נפטר בגיל שישים אבל…
הגרד"ל: החלק הראשון של איך ללמוד ולהיות תלמידי חכמים זה הרי אותו דבר, תניא כוותיה… תניא נמי הכי…
המנחה: בחורים שואלים מה ההבדל בין ללמוד איך ללמוד לבין ללמוד?
הגרד"ל: אין ואי אפשר לחלק, אפשר להתפלפל ככה, ללמוד ולהרגיש שמונחים בלימוד.
המנחה: בתשכ"ה כשאבא התחתן, הוא שאל את הראש ישיבה למי הוא יפנה בירושלים, בני ברק זה עיר שכולה סופרים, אבל למי הוא יפנה בירושלים? הראש ישיבה שלח אותו לר' משה שייע לנדא, אנחנו נולדנו כולנו פה אחרי שהוא נפטר…
הגרד"ל: צדיק יסוד עולם, צדיק יסוד עולם, היה מעולמות, לא מהדור הזה בכלל, מרומם, מרומם, מרומם מעלה מהדור, היה איש מרומם מאד ומיוחד בכל המובנים, חברים שלו כמה שהם היו, העריצו אותו גם.
המנחה: מי היו החברים שלו?
הגרד"ל: היה פעם בישיבה ר' חיים ברים יהודי צדיק וגם למדן גדול, היו עוד… היה את ר' יוד'ל שפירא שהיה בירושלים, עוד היו בירושלים והם העריצו אותו בצורה מופלאה, ואפשר להבין למה שהעריצו אותו.
המנחה: היה חברותא של ר' מנדל (אטיק).
הגרד"ל: העריצו אותו להפליא כי היה אדם נעלה באופן מיוחד, קשה להידמות אליו.
המנחה: הוא אמר לאבא שלי – ר' משה שייע – שהאדם צריך לתכנן את החיים לשלש חלקים, עשרים שנה ללמוד איך ללמוד, בישיבה לומדים איך ללמוד, עשרים שנה ללמוד, ועשרים שנה ללמד, ובמאמר המוסגר הוא באמת נפטר בגיל שישים אבל…
הגרד"ל: החלק הראשון של איך ללמוד ולהיות תלמידי חכמים זה הרי אותו דבר, תניא כוותיה… תניא נמי הכי…
המנחה: בחורים שואלים מה ההבדל בין ללמוד איך ללמוד לבין ללמוד?
הגרד"ל: אין ואי אפשר לחלק, אפשר להתפלפל ככה, ללמוד ולהרגיש שמונחים בלימוד.