האם יש איסור 'לא ילבש' בלבישת תחפושות ?

ט"ז באדר א' תשפ"ב- סימן תרצ"ו- סעיף ח'- סוף המשנה ברורה
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה ההיתר לעשות ברית מילה ופדיון הבן בפורים?האם מותר ללבוש בגד כלאיים?ומה העניין להרבות בסעודה בי"ד וט"ו שבאדר א'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"ו סעיף ח' –  סוף המשנה ברורה]

נישואין בפורים

אף על פי שאין מערבין שמחה בשמחה, ומטעם זה אין נושאים נשים בחג הפסח וחג הסוכות, פורים שונה, ואף על פי שמצווים לשמוח בו, בכל זאת מותר לישא אשה, ואין בזה חשש של 'אין מערבין שמחה בשמחה', ויש שביארו פשט בזה, שבפורים יש מצוה לשמוח, אבל לא צריך לשמוח דווקא בחג הפורים עצמו, אלא כל דבר המשמח את האדם בפורים, אפילו אם הוא לא שמח בנס פורים עצמו, זה נחשב למצוה, ולכן מותר לישא אשה בפורים, כיוון שגם זה מביא את האדם לשמחה, ולשיטת המגן אברהם, יעשה את החופה ביום י"ג הסעודה בערב בליל י"ד, ולפי החמד משה, נכון יותר לעשות את החופה בסוף יום י"ד, וסעודת פורים יעשה ביום פורים עצמו.

ברית מילה ופדיון הבן בפורים

מותר לעשות ברית מילה ופדיון הבן בפורים, משום שאין בהם כל כך שמחה.

מנהג לבישת תחפושות

מה שנהגו בפורים ללבוש מסכות, וגבר לובש שמלת אשה, ואשה לובשת בגד של גבר, אין בזה איסור 'לא ילבש', כיוון שלא מתכוונים ללבוש, אלא מתכוונים לשמחה, וכן מותר ללבוש כלאיים דרבנן מטעם זה, ויש אוסרים, והמנהג להקל.

גזל וחטיפות דרך שמחה

בני אדם החוטפים זה מזה דרך שמחה, אין בזה איסור 'לא תגזול', כיוון שמחמת השמחה מוחלים אחד לשני, ומביא המשנה ברורה בשם השל"ה, שלגזול אחד מחברו זה לא משנת חסידים, ושומר נפשו, ירחק ממלבושים של כלאים, ומלחטוף לחברו.

פורים קטן

יום י"ד וט"ו שבאדר א', אף על פי שזה לא פורים, בכל זאת, אין נפילת אפיים, ולא אומרים 'יענך ה' ביום צרה', ואסורים בהספד ותענית, ויש אומרים, שמותרים בהספד ותענית, אבל שאר דברים לא נוהגים בהם, דהיינו שאר מצוות היום, והמנהג כסברא ראשונה שאסורים בהספד ותענית.

משתה ושמחה בי"ד וט"ו אדר א'

יש אומרים שחייב להרבות במשתה ושמחה בי"ד וט"ו שבאדר א', ואין נוהגים כן, אבל ירבה קצת בסעודה כדי לצאת ידי המחמירים, 'וטוב לב משתה תמיד'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן