צפו בגלריה ראשונית של כנס סיום הדף היומי בהלכה מוצ"ש
את המעמד הראשון שהתקיים ביום חמישי כיבדו בנוכחותם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, מרן האדמו"ר מויזניץ שליט"א, כ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אברהם יצחק שליט"א, מרן הראב"ד הגר"מ שטרנבוך שליט"א, כ"ק מרן האדמו"ר מאלכסנדר שליט"א אדמורי"ם רבנים דיינים ומורי הוראה, כמו כן נאמרו דברי חיזוק מיוחדים על ידי מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א.
את מעמד הסיום השני שנערך אמש כיבדו בנוכחותם כ"ק מרן אדמו"ר מביאן שליט"א, כ"ק מרן אדמו"ר ממוזדיץ שליט"א, הגאון הגדול רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, המקובל הגאון הגדול רבי דוד בצרי שליט"א וגדולי וצדיקי הדור.
במעמדים הובאו דברי כ"ק מרן אדמו"ר מגור שנמסרו באמצעות בנו הגאון הצדיק רבי נחמיה אלתר שליט"א.
כמו כן הובאו דברי כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז שליט"א שנמסרו באמצעות בנו הגאון רבי יוסף משה דוב הלברשטאם שליט"א, ראש ישיבת צאנז ורב קהילת צאנז בארה"ב.
על רקע שרשרת הסיומים ברחבי תבל, התעוררות עצומה בעולם היהודי להצטרפות למחזור השלישי בדף היומי בהלכה. הערב הסיום הגדול ליהדות צרפת
*
תנו כבוד לתורה: בשמחה עצומה התכנסו יחד רבבות מסיימים במעמדי ענק בארנה ובבניני האומה בירושלים לשוש ולשמוח בשמחתה של תורה לרגל סיום הדף היומי בהלכה בראשות מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א שהעתירו מברכותיהם על ציבור המסיימים וקראו לכלל בני התורה, בני ישיבות והעוסקים במלאכתם להצטרף ללימוד הקבוע שמלמד כל יהודי את הדרך הנכונה לילך בה לטוב לו כל הימים.
את המעמד הראשון פתח הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א שנשא דברי ברכה ואמר פרק תהילים להצלחת המעמד. בסיום המחזור השני ולימוד הסעיפים האחרונים במשנ"ב כובד כ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אברהם יצחק שליט"א. לאחר מכן אמר את נוסח ההדרן והקדיש הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א. בפתיחת המחזור השלישי ובלימוד הסעיפים הראשונים בשו"ע או"ח התכבד כ"ק מרן אדמו"ר מאלכסנדר שליט"א.
נשיא דרשו רבי דוד הופשטטר נשא דברים בפתיחת המעמד ופתח בהודאה גדולה להשי"ת על הזכות הגדולה לה זוכים לומדי דרשו להתכנס לכבודה של תורה בראשות גדולי ישראל שליט"א, אחרי תקופה ארוכה של הגבלות בשל הקורונה שמנעה התכנסויות.
הרב הופשטטר ציין את הסייעתא דשמייא העצומה שהייתה לעולם התורה חרף גזירות הקורונה, וביאר, כי כך היא הנהגת שמים, שאחרי תקופת שפע רוחני וסיעתא דשמיא – מזמן הקב"ה תקופת חושך ונסיון, לבחון את פנימיות האדם, ואם לא נכשל בתחושת "כוחי ועוצם ידי". וכפי שמצאנו בפרשיות אלו, שאחרי מתן תורה הגיע נסיון וחושך העגל, אלא שמשם למדים אנו שאדרבה, אין זה אלא דמיון ועצת היצר.
הרב הופשטטר סיים את דבריו הנרגשים בהודאה להשי"ת על זכות הסיום המחזור השעמדני, ובתפילה לזכות הלאה להגביר חילים ללימוד תורה והלכה.
הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, הזכיר את חשיבות לימוד ההלכה בכל יום, והביא את דברי מרן החזון איש על חשיבותו של המשנה ברורה לדורות. הגאון רבי משה שטרנבוך אמר כי שמע מפי הגרי"ז מבריסק זצ"ל כי ההבטחה של השונה הלכות שהוא בן עולם הבא, זה בבחינת "מזומן", ולא בהקפה. כמו כן אמר שכל מי ששונה הלכות כבר בעולם הזה הוא בבחינת בן עולם הבא כמו "בן עיר" שהולך לכרך. וחשיבות עצומה יש לימוד המשנ"ב דווקא על רקע חילול ה' של משנאי ה', והסיום הזה הוא בבחינת מתנה שאנו שולחים לקב"ה.
במעמד השתתפו מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א ובהם, הגרש"צ רוזנבלט שליט"א, הגר"ש רוזנברג שליט"א הגר"מ לויינשטין שליט"א, הגר"א לוי שליט"א, הגר"צ דרבקין שליט"א, הגרח"פ ברמן שליט"א, הגר"ח פיינשטיין שליט"א, הגר"מ שטראנבוך שליט"א, כ"ק אדמור מויזניץ שליט"א, כ"ק האדמ"ור מתולדות אברהם יצחק, כ"ק האדמו"ר מויזניץ שליט"א, כ"ק האדמור מאלכסנדר שליט"א, הגרי"מ זוננפלד, הגר"ב פנחסי, הגר"ש מונטג, הגר"ש גלאי, הגר"א שרמן, הגרי"מ שטרן שליט"א הגרד"י שפירא, הגר"י אונגרישר, הגר"א רובין, הגרא"ל שפירא הגרד"ש זולדן הגר"ס הלברשטאם, ועוד עשרות מורי הוראה, ראשי ישיבות ומגידי שיעורים של דרשו.
מעמד הסיום השני
מעמד הסיום השני התקיים במוצאי שבת קודש, גם הוא באולם 'ארנה' ובבנייני האומה בירושלים. את המעמד כיבדו בנוכחותם גדולי וצדיקי הדור, ובהם כ"ק מרן אדמו"ר מבאיאן שליט"א, כ"ק מרן אדמו"ר ממוזדיץ שליט"א, הגאון הגדול רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, המקובל הגאון הגדול רבי דוד בצרי שליט"א וגדולי וצדיקי הדור שליט"א.
הגה"צ רבי נפתלי חדש שליט"א, מנהל רוחני דישיבת 'אור אלחנן' פתח את המעמד בפרק תהלים לישועת הכלל והפרט. לאחר מכן נשא דברי פתיחה הרב שלמה רוזנשטיין שליט"א, שעמד על המהפכה העולמית של מסלולי ותכניות "דרשו" בקרב אברכי הכוללים ובני הישיבות, וסקר את הנסיעה ההיסטורית של משלחת רבני "דרשו" לפני כחודש לציוני מרנן החפץ חיים והגר"א זיע"א בראדין ווילנא.
הגרמ"ש קליין שליט"א, חבר בד"ץ זכרון מאיר בבני ברק, סיים את מחזור המשנה ברורה ולמד את שו"ע סימן תרצ"ז, אותו תיבל בביאוריו של מורו ורבו, מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצוק"ל. בהמשך הוסיף והפליג בשבח "הלומד הלכות בכל יום", כמאמר חז"ל, ונזכר בהתרגשות כיצד בעל 'שבט הלוי' היה מקבל את הרב הופשטטר בחביבות יוצאת דופן, משום ש"השם עמו" בהצלחת מפעליו הברוכים.
הדרן עלך שולחן ערוך אורח חיים
הגרש"א שטרן שליט"א, בעל ה'שביבי אש', כובד באמירת ההדרן על שו"ע ומשנה ברורה חלק אורח חיים. קולו נסדק בהתרגשות כשהזכיר את מילות התפילה "הַעֲרֵב נָא, יְיָ אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִיּוֹת עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל", ולאחר הנוסח המקובל שיבח את הזכות הגדולה הקיימת ללומדים ולמפעל דרשו, ואמר: "במעמד נשגב זה עלה כבוד התורה לגבהים כאלה, שכל פמליה של מעלה משתתפת פה".
לאחר מכן אמר את הקדיש של הסיום הגאון הגדול רבי יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר.
התכבד בנשיאת דברים הגאון רבי ראובן אלבז שליט"א, ראש ישיבת אור החיים וחבר מועצת חכמי התורה, שעמד על זכותו הגדולה של הרב דוד הופשטטר שליט"א שהקים עולה של הלכה בישראל. הוא קרא ברגש רב "ברוכים הבאים" לקראת מאות המסיימים שזכו את המחזור השני של המשנה ברורה. "רבים קמים עלינו, אך אנו בטוחים בזכותם של לומדי ההלכה. 'עומדות היו רגלנו בשערייך ירושלים' – בזכות שעריים המצויינים בהלכה. זו החבורה שבזכותה תבוא הגאולה בקרוב בס"ד", סיים בהתרגשות.
נשיא דרשו הרב דוד הופשטטר שליט"א, הזכיר בדבריו כי הכל מאת הקב"ה. "השם יתן חכמה, מפיו דעת ותבונה", ציטט את הפסוק, והזכיר גם את הרמב"ן על פרשת השבוע, תצוה, כי הנס בעשיית המשכן היה גם בכך שהעוסקים במלאכת המשכן היו אחרי יציאת מצרים, בה הורגלו במלאכת עבדים, והצליחו במלאכת המשכן בגלל שהיתה להם חכמת לב. "כשיש רצון פנימי, הקב"ה גורם שתהיה הצלחה. וכך גם אנו, עם רצון חזק נצליח לגבור על כל הניסיונות", הדגיש פטרון הארגון, ברקע הגזרות הממשלתיות. את הגוזרים, הגדיר הרב הופשטטר כ"בני בנים של הארורים שסגרו את ישיבת וולוז'ין", והביע את ביטחונו שקול התורה יגבר על הכל. "אם רוצים לסגור 100 כוללים – נפתח 1000 כוללים; אם רודפים את בני התורה – נעשה שכל בני ישראל יהיו בני תורה", הכריז נשא 'דרשו' בסיום דבריו.
דברי גדולי ישראל במעמד המרכזי
במעמד המרכזי ביום חמישי הוקרנו דבריו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שאמר במעונו למשלחת רבני דרשו דברי חיזוק על לימוד הדף היומי בהלכה. "החפץ חיים חיבר הרבה ספרים, ובכל הספרים היה המטרה זיכוי הרבים! המשנה ברורה חלק אורח חיים זה דבר שנוגע ליום יום, מתחילת היום עד סוף היום, שבתות וימים טובים וראש חודש".
"קביעות יום יומית במשנה ברורה, בהלכה למעשה זה ממש דבר הכרחי מאד, כדי לדעת מה לעשות, איך להתנהג כל ברכה וכל תפילה, מה לחשוב ומה לכוון. ואלו שלומדים משנה ברורה זה זכות גדולה מאד להם: השונה הלכות מובטח לו שהוא בן העולם הבא.
המשנה ברורה גם כותב ללמוד כל יום ספרי מוסר: בראתי יצר הרע ותורה תבלין. מה זה 'תבלין'? כל התורה! אבל התבלין העיקרי כפי שכתוב במשנה ברורה בהתחלה שם, אלו ספרי יראה, יראת שמים. "בעזרת השם כל אלה שלומדים את המשנה ברורה, זה נקרא 'בא ליטהר' כי לומדים משנה ברורה כדי לדעת, כדי לקיים. זה בא ליטהר, והבא ליטהר מסייעין אותו".
במעמד הובאו דברי כ"ק מרן אדמו"ר מגור שנמסרו באמצעות בנו הגאון הצדיק רבי נחמיה אלתר שליט"א: "יעזור ה' יתברך שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה". והוסיף כי "עיקר לימוד ההלכה הוא לא רק עצם הלימוד, אלא ללמוד על מנת לשמור ולעשות. וכל בחור מגיל בר מצווה ומעלה צריך לדעת שהוא מתחייב מאותו רגע בכל ההלכות ויש עליו אחריות לדעת את ההלכות".
הקהל האזין ברטטלדברי כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז שליט"א הביא הגאון רבי יוסף משה דוב הלברשטאם שליט"א, ראש ישיבת צאנז ורב קהילת צאנז בארה"ב.
"שלום רב לאוהבי תורה ועמליה היקרים, השי"ת קרנכם בכבוד ירים, לומדי "הדף היומי בהלכה" ע"י ארגון "דרשו" הנודע לתהלה, לו יאתה שבח יקר וגדולה. זה היום יום שמחת התורה, עת מסיימים במחזור שני את לימוד ספרי משנה ברורה, יום גילה ושמחה הוא בשמי שמים ממעל והקב"ה אומר חזו בני חביבי דעסקין באורייתא, כדאיתא (ברכות ח' ע"א) מיום שחרב ביהמ"ק אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד.
"ויהא רעוא מן קדם אבוהון דבשמיא שכל הלומדים יזכו ללמוד וללמד לשמור ולעשות את כל דברי תלמוד תורתינו, להתעלות מחיל אל חיל בקנין התורה ושמירתה לנצח. חמרא למריה וטיבותא לשקייה, הברכה אחת היא לחכם לב יקח מצות, ה"ה האי גברא רבא ויקירא, אוהב תורה ואיהו גופי' צורבא מרבנן וצנא מלא ספרא, ידידנו הנכבד מאד נעלה, נדיב הלב הדגול, הרה"ג מוה"ר דוד הופשטטר שליט"א, אשר מגלגלין זכות על ידי זכאי ויהי דו"ד לכל דרכיו משכיל במפעליו הכבירים להגדיל תורה ולהאדירה ולקרב לבבות אחבנ"י לאביהם שבשמים, אשרי חלקו וזכותו ומה רב טוב צפון לו.
"ויה"ר שבזכות כל מאן דעסקין באורייתא נזכה כולנו כאחד בברכה שלימה אשר לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים (ישעיה יא, ט), ומהרה נשמע קול מבשר ואומר כי בא לציון גואל אכי"ר.
בשבועות האחרונים, בעקבות סיום המחזור השני, נרשמה התעוררות עצומה בכל העולם היהודי ללימוד ההלכה, ורבבות מתעתדים להתחיל בי"ט אדר א' ללמוד בסימן א' במשנה ברורה שמתחיל במילים שמעוררות צמרמורת והתעוררות בלב כל יהודי: "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר". ההתעוררות העצומה מקיפה את העולם היהודי כולו, כאשר אלפי שיעורים חדשים עומדים להיפתח עם תחילת המחזור השלישי, כאשר יישבר שיא היסטורי בכל הקשור ללימוד הדף היומי בהלכה בעולם היהודי כולו.
דברים שנאמרו על ידי מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בסיום המרכזי שע"י דרשו
"ארגון דרשו – בני העולם הבא"
"זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו", באנו לשמוח במעמד "סיום משנה ברורה" שנלמד על ידי אלפים ורבבות.
ידוע מה שאמרו חז"ל (מגילה כ"ח ע"ב) כל השונה הלכות מובטח לו שהוא בן עולם הבא", ושמעתי מפי מרן הגרי"ז זצ"ל ש"מובטח לו" של חז"ל אינו צ'ק אלא מזומן, ומי הוא זה שלא ישתוקק לקבל הבטחה של חז"ל שעצם ההבטחה היא כקבלת מזומן.
ונראה בביאור עניין הבטחה זו "שהוא בן העולם הבא", שהוא כעין הלשון "בן עיר שהלך לכרך" שגם בהיותו בכרך הוא עדיין קרוי בתואר "בן עיר" כיון שבעצמותו הוא בן עיר, וכך גם הלומד הלכה בכל יום הרי הוא "בן העולם הבא" עוד בהיותו כאן בעולם הזה, שהרי הוא חושב בכל מעשיו היאך לנהוג כרצון הקב"ה, ובזה הוא נקרא "בן העולם הבא" כיון שעיקר חייו ומחשבתו הוא על חיי העולם הבא.
ולכן אני קורא לחבורת דרשו – "חבורת בני העולם הבא", שכיון שלומדים משנה ברורה בכל יום, הרי הם נקראים כבר בעולם הזה "בני העולם הבא".
והנה שמחת הסיום היא שמחה גדולה, שבזה זוכים לדבר 'מושלם'. וזכורני שבשעה שבאתי פעם להרה"ק ר' אהרן מבעלזא זי"ע, שאל אותי היכן אני לומד, וכשהשבתי לו שבישיבת חברון, ביקש ממני לומר לבחורי ישיבת חברון, שכאשר לומדים מסכתא יש להקפיד ללמוד מתחילתה ועד סופה בלא לחסר אפילו חלק קטן מהמסכת, וביאר שבכל לימוד מסכתא שאדם לומד בעולם הזה, הרי הוא בונה לעצמו כנגדו בית בעולם האמת, ואם למד מסכתא ולא סיימה, יהא לו בית חסר ופגום, והרי הוא דומה לאדם שבנה בית והשאיר בו הרבה חסרונות או פגמים וכגון שאין בו חלון או דלת וכיו"ב, ורק אם הוא מסיים את המסכתא אז יהא לו בית שלם ונאה, וע"כ יש להזדרז לסיים המסכתא, עכ"ד.
וא"כ השמחה עכשיו גדולה מאוד שאלפי יהודים זוכים עכשיו ל"דבר מושלם" ולבנות היכלות שלימים בשמים, ובפרט שזכו לסיים משנה ברורה שהוא "לימוד על מנת לקיים" שמעלתו גדולה יותר.
והמעמד כאן אינו רק "חתן תורה" אלא גם "חתן בראשית", שמכאן תצא הקריאה לכולם להצטרף ללמוד בכל יום משנה ברורה הלכה למעשה, וכבר כתב רש"י (דברים ט"ו, י') על הפסוק כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלוקיך, "אפילו אמרת ליתן, אתה נוטל שכר האמירה עם שכר המעשה, והרי מבואר בדברי רש"י יסוד גדול, שעצם הדבר שהאדם מבטיח לעשות מצווה, הוא כבר מקבל ברכה על כך.
ומקווה אני שרבים יתעוררו הלילה לקבל על עצמם ללמוד משנה ברורה בכל יום, ובזה יקבלו מיד [לפני העשיה] השכר והתואר המיוחד "בן העולם הבא", ואשרי להם ואשרי חלקם שזוכים לזה.
ובאמת כל אחד יכול ללמוד הלכה בכל יום, שללמוד כמה דקות ביום הלכה הוא דבר קל, אלא שהיצר הרע הוא מלאך, והוא יודע כמה חשוב הוא לימוד התורה, ולכן הוא מערים ניסיונות לאדם שלא יצליח ללמוד ברציפות מידי יום, אבל ה"עקשן יצליח" ויקבל על עצמו בקבלה חזקה ללמוד בכל יום ברציפות, ועל דרך מה שכתב הרמב"ם (פ"ב מהלכות תשובה ה"ב) "עד שיעיד עליו יודע תעלומות", ובדרך זו יצליח ויעלה בידו רכוש גדול.
וזהו "דרשו ה' ועוזו" והיינו לדרוש ולחפש את הקב"ה, ולא להיות "מסתפק במועט" אלא לחפש יותר ויותר, ומי שמצטרף ל"דרשו ה' ועוזו" והיינו שמחפש את ה' ואינו מסתפק במה שיש לו אלא מחפש איך להתעלות עוד ועוד, הוא יצליח ללמוד הלכה למעשה בכל יום.
והנה בזמנינו המצב קשה מאוד, שהרשעים גוזרים גזירות שונות על שומרי התורה והמצוות, וזכורני שמו"ר הגה"צ רבי משה שניידער זצ"ל היה רגיל לומר בשעה שהרשעים היו גוזרים גזירות נגד התורה "בוער אש, ספרי תורה בוערים ואיך אנחנו יכולים לשתוק", אמנם זאת תשובתינו בשעה קשה כזאת – בחיזוק התורה כנגד מפירי התורה, ולכן אשרינו מה טוב חלקינו שזכינו היום להרבות תורה, וזהו חובותינו בשעה הזאת – לחזק את התורה שהיא הנשק שלנו. וזהו התשובה שלנו בשמים נגד השטן שמקטרג עלינו.
ואנחנו מודים לקב"ה שבזמן קשה כמו בזמנינו אנחנו יכולים להביא לו 'מתנה' של אלפים ורבבות שמסיימים לימוד משנה ברורה להשבית בכך את מידת הדין, שהלא ראשי השלטון מחרפים ומגדפים שם שמים באופן נורא, ופוגעים בקב"ה אפילו במקום קדשו במקום שכינת עוזו בכותל המערבי ומייחדים שם מקום לרפורמים, ולא היה לעולמים דבר נורא כ"כ שפושעי ישראל גירשו את השכינה הקדושה ממקומה בכותל המערבי, ובוודאי מידת הדין תובעת מה אנחנו עושים, אמנם הלילה אנחנו מביאים לקב"ה 'מתנה' של אלפים ורבבות שקיבלו עליהם ללמוד משנה ברורה בכל יום במסגרת "דרשו", ובזה אנחנו מקווים להשבית את מידת הדין.
והנה בדורינו זכינו שב"ה התרבה לימוד התורה באופן שלא היה כמוהו לעולמים, ועלינו ליתן שבח והודאה לקב"ה שהפריח את שממות עולם התורה לאחר המלחמה. וזכורני שסמוך ממש לפני פרוץ מלחמת העולם השניה, בשעה שהגאון הקדוש רבי אלחנן זצ"ל היה בבית הורי בלונדון ורצה לחזור לפולין, הפצירו בו הרבנים שיישאר בלונדון, ולא ייכנס לפולין שהוא מקום סכנה, שהלא היטלר ימ"ש עומד להשמיד ולהרוג בפולין, אבל רבי אלחנן השיב: "קפיטן [רב החובל] אינו עוזב את הספינה בשעת רוח סערה".
והנה עמד שם יהודי בעל הבית אחד שהתערב ואמר, "בוודאי רבי אלחנן צודק, שהלא אם היטלר ימ"ש ישמיד ח"ו את יהדות פולין ליטא והונגריה, הרי זהו "פשיטת רגל" ליהדות ולתורה, והרי הקב"ה הבטיח "כי לא תשכח מפי זרעו".
אולם רבי אלחנן דחה דבריו והשיב שאין זה מוכרח כלל, כי הקב"ה לא גילה לנו מהו האופן שלא תשתכח תורה, ובאמת אפילו אם יישאר רק קומץ קטן מאוד, הרי התורה היא כמו אש, וסגולתה כסגולת האש שמגחלת קטנה יכול להתלקח שלהבת גדולה, וא"כ גם אם יישאר חלילה רק קומץ קטן של עם ישראל, יוכל לצמוח מהם אחר כך דור שלם של לומדי תורה, עכ"ד.
ובדור האחרון ראינו את קיום דברי הג"ר אלחנן זצ"ל לעינינו, שעוד זוכר אני איך לאחר המלחמה – כאשר נחרבו הישיבות ומוסדות התורה במלחמה ונהרגו הרבה רבנים ובני ישיבות, היו הציבור מיואשים וחשבו שאין עוד מה לעשות להקים את קרן התורה, אבל כמה יחידים גדולי תורה פעלו להרים את קרן התורה, ובנו מחדש את הישיבות והתלמודי תורה, ואז זכינו שהתורה התלקחה כאש ממש, וכפי שאנו רואים כאן היום רבבות בני תורה השמחים בלימוד התורה.
ויש לי קשר מיוחד עם נשיא דרשו הרה"ג ר' דוד הופשטטר שליט"א, שהלא הוא תלמיד של הגאון נפתלי פרידלר זצ"ל שהיה תלמיד מובהק של מורי ורבי הגה"צ רבי משה שניידער זצ"ל. ומו"ר זצ"ל בעצמו היה תלמיד מובהק של הקדוש החפץ חיים, והיה ממש כמו בן אצל החפץ חיים [שאשתו של מו"ר הגה"צ רבי משה שניידער זצ"ל היתה יתומה מהעיר ראדין שהחפץ חיים גידל אותה כבת, והשיא אותה למו"ר זצ"ל], ונמצא שאנחנו תלמידי תלמידיו של הקדוש החפץ חיים.
ואני מבקש מהקב"ה שכשם שזכיתי להשתתף בשמחה זו כן יזכני הקב"ה להשתתף בעוד שמחות כאלו, ונזכה שיתווספו עוד רבים שיקבלו על עצמם ללמוד מידי יום ביומו משנה ברורה, וגם יצליחו לקיים את התחייבותם ולא יחסרו אפילו יום אחד.
ונמצאים אנו היום כבר סמוך ממש לביאת משיח צדקינו, שמשיח צדקינו משגיח מן החלונות ומציץ מן החרכים מתי יוכל לבוא, וה' יעזרנו שנזכה בקרוב לביאת משיח צדקינו בקרוב.
מעוניין בתמונות מזקני מהאירוע של מוצ"ש
אשרינו