שאלה: אדם נכה נכנס לבית הכנסת נשען על קביים וסיפר על כמה מחלות שיש לו וביקש צדקה להוצאות רפואיות, אחד הנוכחים אמר לו שכעת הוא חוזר מההילולא של הצדיק הבאבא סאלי זכותו תגן עלינו, ויש איתו מים שנתברכו על גבי הציון הקדוש ואם ישתה אותם יוכל לזרוק את הקביים, אותו אדם התכונן בהתרגשות לשתות מן המים הקדושים, ושאל האם צריך לברך ברכת שהכל, או שמא כיון שאינו שותה אותם לצמאו אין צריך לברך.
תשובה: מבואר בשו"ע (סי' ד"ר ס"ז) שהשותה מים לצמאו מברך שהכל אבל אם נתקע לו מאכל בגרון ושותה כדי לבלוע אינו מברך, והאריך הבה"ל לבאר שהוא הדין במי ששותה לכל מטרה אחרת כגון שמסופק בחיוב ברכה אחרונה ורוצה לשתות רביעית כדי להתחייב בברכה אחרונה אם אין לו הנאה מהמים אין חייב לברך עליהם, לפי זה נראה שאם שותה לצורך סגולה אינו מברך ברכות הנהנין.