האם מותר לאכול במוצאי תענית אסתר לפני קריאת המגילה ?

ה' באדר א' תשפ"ב- סימן תרצ"ב- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן מותר לבעל קורא להפסיק בדיבור בקריאת המגילה?האם מותר לאדם לקרוא מגילה לאחרים כאשר הוא בעצמו יצא כבר ידי חובתה?ומניין לנו שקריאת המגילה היא דווקא בלילה ממש?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"ב סעיפים ב' – ד]

דיבור בשעת קריאת המגילה

מבואר בשולחן ערוך, אסור לדבר באמצע קריאת המגילה, והאיסור בזה הוא בין על הבעל קורא ובין על השומעים, ובכל זאת יש חילוק ביניהם, הבעל קורא אמנם אסור לו לדבר באמצע קריאת המגילה, אבל אם עבר ודיבר, יצא ידי חובתו, כי סוף סוף הוא קרא את המגילה כולה, ויותר מזה, יש לפעמים שמותר לו להפסיק ולדבר באמצע קריאת המגילה, כגון בין הפרקים מפני הכבוד, והכוונה, לפני הפסוק 'איש יהודי', ולפני הפסוק 'בלילה ההוא', והאיסור לדבר הוא אפילו בדברי תורה, אבל השומע שידבר באמצע קריאת המגילה, הוא יפספס בינתיים את הקריאה, ולכן חמור הוא מהבעל קורא עצמו, ומוסיף המשנה ברורה, שאסור להפסיק בין הברכה לקריאת המגילה, ומי שעבר ודיבר, הפסיד את הברכה, ולא יוצא בזה ידי חובה.

קריאת המגילה לאחרים לאחר שכבר יצא ידי חובה

אדם שכבר שמע את המגילה, יכול להוציא ידי חובה בקריאת המגילה אדם אחר שעדיין לא שמע, ויכול לברך בשבילו, וכן בשביל אשה, אלא שלאשה יברך 'לשמוע מגילה' ולא יברך 'על מקרא מגילה', כיוון שאשה אינה חייבת בקריאתה, אלא חייבת בשמיעתה.

אכילה ושתייה לאחר תענית אסתר קודם קריאת המגילה

פורים של פרזים יוצא במוצאי תענית אסתר, והדין הוא, שאסור לאכול לפני קריאת המגילה, ולכן, צריך להמשיך ולשבת בתענית עד סיום קריאת המגילה, ואדם שקשה לו להמשיך ולהתענות, יש עצה בשבילו, והיא, שיקרא את המגילה מפלג המנחה, ולאחר קריאתה יוכל לאכול, ואף על פי שצריך לקרוא את המגילה בלילה ואיך יצא ידי חובה בקריאתה מבעוד יום, מבאר הביאור הלכה, שזה כמו הדין שתפילת מעריב אפשר להתפלל מפלג המנחה, וכשם שלפי שיטת רבינו תם, אפשר לקרוא אפילו קריאת שמע מפלג המנחה, כך קריאת המגילה אפשר לקרוא מפלג המנחה, והביאור הלכה מפקפק בעניין, כי לגבי קריאת המגילה לומדים זאת מהפסוק 'לילה ולא דומיה לי', שצריך ממש לילה, דהיינו מצאת הכוכבים, ועוד, שהרבה חולקים על רבינו תם, וסוברים שאי אפשר לקרוא קריאת שמע מפלג המנחה, עוד מביא הביאור הלכה, שיש מנהג להקל לקרוא את המגילה מבעוד יום, מפני אנשים חלושים או מעוברות שקשה להם התענית, על כל פנים זאת העצה המובאת בשולחן ערוך, להקדים ולקרוא את המגילה מפלג המנחה, אבל יש כמה המפקפקים בעצה זו, והמגן אברהם נותן עצה אחרת, ואומר, לאכול אסור, אבל לטעום עד כביצה אכילה ושתייה, מותר, ולכן, אדם שקשה לו להתענות, במקום שיקרא את המגילה מפלג המנחה, עדיף שיטעם, דהיינו, אכילה ושתייה עד שיעור כביצה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן