על מה צריך לכוון בברכת שהחיינו בקריאת המגילה ?

ב' באדר א' תשפ"ב- סימן תרצ"ב- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מברכים לאחר קריאת המגילה?מה דינו של אבל לעניין קריאת המגילה?ומה דינו של אדם שדיבר באמצע קריאת המגילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"ב סעיף א']

הברכות שלפני קריאת המגילה וכוונת ברכת שהחיינו

מבואר בשולחן ערוך, שהקורא את המגילה בלילה, מברך לפניה שלשה ברכות, 'על מקרא מגילה', 'שעשה ניסים', 'שהחיינו', וביום לא חוזר לברך שהחיינו על מקרא מגילה, ומביא הרמ"א, שיש אומרים שגם ביום מברך שהחיינו, כיוון שעיקר מצוותה ביום, וכך נוהגים בכל מדינות אלו, ואין צריך שדווקא הבעל קורא יברך שהחיינו, אלא אדם אחד יכול לברך והשני יכול לקרוא, ומביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם, שבברכת שהחיינו של היום, צריך לכוון גם על שאר מצוות היום, דהיינו, על משלוח מנות וסעודת פורים, וצריך להודיע זאת גם לשליח ציבור וגם לציבור עצמו, שיכוונו כוונה זו, כיוון שצריך כוונת שומע ומשמיע, ובכל מקרה, אם לא מברך שהחיינו ביום, כגון שאין לו מגילה, הדין הוא, שלא יברך שהחיינו במיוחד על משלוח מנות וסעודת פורים, משום שסעודת פורים אין בה דבר מיוחד, שהרי סעודה נוהגת בכל שבתות וימים טובים, וממילא זה לא מצדיק לברך שהחיינו על סעודת פורים, ולפי זה, גם על משלוח מנות אין הצדקה לברך שהחיינו במיוחד, כיוון שמשלוח מנות זה חלק מסעודת פורים, ולכן יברך על מקרא מגילה, ויכוון לפטור את שאר מצוות היום.

מביא הביאור הלכה שהמור וקציעה מקשה על כך, הרי אפשר לברך שהחיינו גם על עיצומו של יום, וכמו שידוע לנו שאפשר לברך שהחיינו אפילו בשוק, וכמו כן לגבי יום הכיפורים שאין בו כלל אכילה ושתייה או סעודה, ובכל זאת מברכים בו שהחיינו על עצם היום, ואם כן, גם בפורים שייך לברך שהחיינו על עיצומו של יום הפורים? אבל הביאור הלכה דוחה ואומר, שבאמת גם המגן אברהם מסכים, שאפשר לברך שהחיינו על עיצומו של יום, אבל המגן אברהם מדבר באופן כזה שבלילה הוא בירך שהחיינו על מקרא מגילה, ויצא בזה על החיוב ברכה על עיצומו של יום, וכשמגיע הבוקר, נשאר לו לברך שהחיינו רק על משלוח מנות וסעודת פורים, וזה כבר לא מצדיק שהחיינו.

הברכה שלאחר קריאת המגילה

לאחר קריאת המגילה, נוהגים לברך 'הרב את ריבנו', ומוסיף המשנה ברורה, שבגמרא מבואר, שלעניין הברכה שלאחר קריאת המגילה, תלוי הדבר במנהגי המקומות, ובמקום שנוהגים לברך, יברך, לכן כתוב בשולחן ערוך, שהיום נוהגים לברך ברכה זו לאחריה, להשמיע שהמנהג שלנו הוא לברך, ומי שלא בירך לא לפני המגילה ולא לאחריה, יצא ידי חובה, משום שברכות אינם מעכבות, ואם נזכר באמצע קריאת המגילה שלא בירך, יברך באמצע קריאת המגילה בין הפרקים, וזה לא יותר חמור מקריאת שמע, ששם בין הפרקים שואל מפני הכבוד, וכך במגילה בין הפרקים יכול לברך ברכות קריאת המגילה.

נהגו לומר בלילה לאחר קריאת המגילה, 'אשר הניא', אבל ביום לא, והברכות שלפניה יחיד צריך לברך, אבל ברכות שלאחריה רק בציבור, ובביאור הלכה מביא בשם האליה רבה, שהוכיח מכמה פוסקים, שמברך את הברכה שלאחריה גם ביחיד, ומסקנת הביאור הלכה, שאין כדאי לברך אחריה ביחיד, כיוון שבלאו הכי הברכה הזו שלאחריה גם בציבור היא לא ברכה חיובית, וכמבואר לעיל שזה תלוי במנהג המקומות, ולכן, מי אומר שהיום התפשט המנהג לברך גם ביחיד, אולי רק בציבור.

אבל בקריאת המגילה

אבל יכול לקרוא את המגילה, ואינו יכול לברך שהחיינו, כיוון שאינו יכול להוציא את הרבים ידי חובה בברכת שהחיינו.

הוחלף הבעל קורא באמצע קריאתה

כאשר מחליפים בעל קורא באמצע, יתחיל השני מהיכן שפסק הראשון.

הפסקה בדיבור באמצע קריאת המגילה

אסור להפסיק בשיחה באמצע קריאת המגילה ואפילו בדברי תורה, ולעניין דיעבד, יש חילוק, שאם השומע דיבר באמצע קריאת המגילה, לא יצא ידי חובה, אבל הקורא שדיבר באמצע, יצא ידי חובה, ואם דיבר בין הברכה לתחילת הקריאה, גם השומע וגם הקורא הפסידו את הברכה, וכן בין הקריאה לסוף הברכה, גם אסור להפסיק.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן