שאלה: מה מברכים על פאפיה, העץ או אדמה? והאם יש ענין מספק לפוטרו בברכת העץ על פרי אחר ואדמה על ירק אחר?
תשובה: הפאפיה הכריעו הפוסקים שברכתו בורא פרי האדמה. בשו"ת רב פעלים (או"ח ח"ב סי' ל') דן בעניין הפאפיה אם נוהג בו ערלה כאילן ואם ברכתו העץ או אדמה, וכתב שדרך העץ שאינו מתקיים יותר מג' שנים, והוא גדול בשיעור קומה עד קומה וחצי, ומוציא עלים ופירות, וכשנגמר הפרי העלה הסמוך לו יתייבש, ואחר שתיים או שלש שנים ימות השורש בארץ ויפול העץ.
וכתב דאינו נידון כאילן משני טעמים: האחד, הביא מהרדב"ז והר"ש גארמיזן בשם תוספתא שאם מוציא פירות תוך שנתו מזריעת הגרעין אינו אלא ירק, ובשאר עצים יש אשר נותנים פירות תוך שנה מנטיעת ענף אבל לא יתן פירות תוך שנה מזריעת גרעין, עוד כתב בשם ההלכות קטנות ח"א סי' פ"ג שנתן טעם אחר כיון שהעץ שלו חלול בפנים ואין זה דרך עץ.
והשואל כתב אליו שבמקומו נוהגים לברך העץ, והשיב לו שזה תרתי דסתרי, דהמברך העץ ונוהג בו כדין אילן לא יאכל משום ערלה, וע"כ שאינו עץ ולכן אין נוהג בו ערלה וברכתו אדמה.
וכן הכריע החזו"א ערלה סי' י"ב, דלא יתכן עץ שלעולם פירותיו אסורים באכילה. ויעו"י שבט הלוי ח"ו סי' קס"ה שהאריך בסוגיית הגמ' ברכות בזה ומצדד להחמיר גבי ערלה ע"ש היטב, ומסיק דהסומך על רב פעלים יש לו עמוד לסמוך עליו ולא מחינן בידיה.