הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא אמר, כי מי שהחמיץ את ההזדמנות ולא שב בתשובה כראוי בחודש אלול, מקבל הזדמנות נוספת לעשות תשובה בחודש אדר. והביא על כך רמז נפלא מהפסוק (בראשית מג, י) "כי לולא התמהמהנו כי עתה שבנו זה פעמים".
"לולא" – הוא 'אלול' בשינוי סדר האותיות.
"ועתה" – אמרו חז"ל אין 'ועתה' אלא לשון תשובה.
"שבנו" – כמשמעו, תשובה.
"זה" – עולה כמניין 12. חודש אדר הוא החודש ה-12 במניין חדשי השנה.
"פעמיים" – רומז לשנים שבהן יש "זה" שתי פעמים. שני חודשי אדר.
הווי אומר: אם חלילה בלולא – בחודש אלול, התמהמהנו ב'ועתה' – בעשיית התשובה, או אז עלינו לנקוט ב'שבנו זה', כלומר לשוב בחודש 'זה', בחודש אדר. ואם היא שנה מעוברת, יש לנו "ושבנו זה – פעמיים".
ובספר 'אהבת שלום' להרה"ק רבי מנחם מענדל מקאסוב זיע"א, אמר על הכתוב "ועתה אל תעצבו", ש'אין ועתה אלא לשון תשובה' כנ"ל, ובא הכתוב לרמז שתשובה יש לעשות בדרך של "אל תעצבו", אלא על ידי שמחה, כי צריך האדם לשמוח על כך שזכה לשוב אל ה' ולא להצטער על כך חלילה וחס.