האם מותר לקרוא את המגילה לנשים באנגלית ?

כ"ד בשבט תשפ"ב-סימן תר"צ- סעיף י"א- סעיף י"ג
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אדם הקורא את המגילה כשהוא מתנמנם יצא ידי חובה?ובאיזה אופן יוצא ידי חובה בקריאת המגילה תוך כדי כתיבת מגילה חדשה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תר"צ סעיפים י"א – י"ג]

קריאת המגילה לנשים בשפה אחרת

יש למחות ביד אלו הקוראים לנשים את המגילה בלשון לעז ואף על פי שכתובה בלשון לעז, ומבאר המשנה ברורה, שכוונת השולחן ערוך היא, שיש לחוש לדעת הפוסקים הסוברים, שאדם שמבין לשון הקודש, לא יוצא ידי חובה בקריאת המגילה הכתובה בלשון לעז, ולכן, יש למחות ביד האנשים שקוראים את המגילה לנשים בלשון לעז, משום שאף על פי שהוא קורא לאשה והאשה לא מבינה לשון הקודש והרי מי שאינו מבין לשון הקודש יכול לצאת ידי חובת קריאת המגילה במגילה הכתובה בלשון לעז, אבל כיוון שהאיש שקורא את המגילה הוא מבין לשון הקודש, ומי שמבין לשון הקודש, לא יוצא במגילה שכתובה בלשון לעז לפי השיטה הזאת, לכן לא יוצאים בזה ידי חובה, טעם נוסף מביא המשנה ברורה, שיש בעיה לקרוא את המגילה בלשון לעז, כי לא יודעים לתרגם את המילים 'האחשתרנים בני הרמכים' ללשון הקודש, ואם תאמר, שיקרא את המילים האלו בלשון הקודש ואת שאר המגילה יקרא בלשון לעז? אי אפשר לומר כך, כי לכתחילה אין לקרוא את המגילה בשתי לשונות.

קריאת המגילה ושמיעתה בנמנום

אדם שקרא את המגילה מתנמנם, דהיינו, אדם ישן אבל לא באופן מוחלט, יצא ידי חובה, ומדובר באופן שהוא יכול לכוון לצאת, וגם השומע מאותו קורא, יצא ידי חובה, ואפשר שגם כשהוא מתנמנם יכול להוציא ידי חובה, או שמדובר שלפני שהתחיל לקרוא, הוא כיוון להוציא את השומעים ידי חובתם, ובהמשך הקריאה נהיה לו מצב של מתנמנם, שבאופן כזה יש כוונה להוציא, אבל אדם השומע את המגילה כשהוא מתנמנם, לא יצא ידי חובה, וטעם החילוק בין הקורא לבין השומע הוא, שלגבי הקורא, כיוון שהוא קורא ואנחנו רואים שהוא קורא כמו שצריך, ממילא אין בעיה, אבל לגבי השומע, אנחנו לא יודעים אם הוא שמע את כל המגילה, כי אם הוא מתנמנם, בוודאי שחסרים לו כמה תיבות, ולכן הקורא יוצא ידי חובה, אבל השומע לא יוצא בזה ידי חובה.

קריאת המגילה תוך כדי כתיבת מגילה חדשה

אדם שקרא את המגילה באופן כזה שהוא קורא במגילה כשרה הכתובה לפניו וכותב מגילה חדשה, הדין הוא, שאם הוא קורא את המילים שהוא רואה במגילה  הכשרה, יצא ידי חובה ורק אם כיוון ליבו לצאת ידי חובה, וכן אם היה מגיה את המגילה וקורא את המילים בעל פה מתוך המגילה הכשרה ומכוון לצאת ידי חובה, יצא ידי חובה, ודווקא שקרא אותה בניקוד כראוי, וכן אם דורש את המגילה, דהיינו, מסביר, בזה הדין הוא, שאם הוא לא מפסיק בה בעניינים אחרים שלא מענייני המגילה, יצא ידי חובה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן