מדוע יש עניין להביא ילדים לקריאת המגילה בבית הכנסת ?

כ"א בשבט תשפ"ב- סימן תרפ"ט- סעיף ה'- סימן תר"צ- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לקרוא את המגילה בפחות מעשרה בני אדם?מדוע ראוי שיהיה לכל אדם מגילה כשרה לפניו?ומדוע אין לקרוא את המגילה בישיבה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרפ"ט סעיף ה' –  סימן תר"צ סעיף ב']

קריאת המגילה בפחות מעשרה

בקריאת המגילה אחד יכול להוציא את חברו רק בעשרה, ואף על פי שלגבי תקיעת שופר אדם אחד יכול להוציא את חברו, בכל זאת, מגילה דומה לתפילה, ואי אפשר להוציא אחרים אלא בעשרה, אבל דעת הפרי חדש, שדין זה של השולחן ערוך, הוא רק לכתחילה, אבל בדיעבד, גם יחיד יכול לפטור את חברו בקריאת המגילה, ואדרבה, המשנה ברורה מביא בשם המגן אברהם, שזה לכתחילה שיחיד יקרא לכולם אפילו כשאין עשרה, כי 'ברוב עם הדרת מלך', ויש יותר 'ברוב עם' כאשר אחד קורא לכמה בני אדם, מאשר שכל אחד קורא לעצמו, אבל במקום שיש מניין מחויבים לחזר אחר מניין אפילו שכל אחד יודע לקרוא לעצמו.

מנהג הבאת הילדים לקריאת המגילה בבית הכנסת

מנהג טוב להביא קטנים וקטנות לשמוע קריאת המגילה, כדי לחנכם במצות 'פרסומי ניסא', ומטעם זה, נוהגים הקהל לקרוא את אלו הפסוקים בקול רם, שהם עיקר התחלת הנס וסופו, ואלו הם, 'איש יהודי', 'ומרדכי יצא', 'ליהודים', 'כי מרדכי', כדי לעורר את הקטנים שלא יישנו, אלא ישימו לב לקריאה, אבל לא יביאו קטנים מאוד שמבלבלים דעת השומעים, והביאור הלכה מקשה, אם כך שמדובר בקטנים שהגיעו לחינוך, מה שייך לומר 'מנהג טוב', הרי מדינא אדם מחויב לחנכם בקריאת המגילה? ומבאר הביאור הלכה, שאם זה משום דין חינוך, הוא היה כבר יוצא ידי חובה במה שהוא קורא לפניהם בבית שלהם, אבל כדי לפרסם את הנס, יש מנהג להביא אותם אל הבית מדרש  שישמעו את קריאת המגילה בציבור, כדי לחנך אותם שגם בגדלותם ישמעו בציבור.

מגילה כשרה לכל אדם

ראוי שיהיה לכל אדם מגילה כשרה ולקרוא בלחש מילה במילה, כי אי אפשר לשמוע מהשליח ציבור, מחמת הרעש והבלבול שמכים בעצים ומשמיעים קול, וראוי לכל מי שהיכולת בידו לנהוג כן.

קריאת המגילה בישיבה

קורא אדם את המגילה בין עומד ובין יושב, והברכה בעמידה, וכן השומעים עומדים בשעת הברכה, אבל לכתחילה לא יקרא בציבור כשהוא יושב, מפני כבוד הציבור, אלא יקרא בעמידה, ועל ידי סמיכה, מותר, ואסור לחזן לקרוא את המגילה עד שאומרים לו לקרוא, וטעם הדבר הוא, משום שלקרוא את המגילה זה עניין של כבוד, ולא ראוי לאדם לחלוק כבוד לעצמו כל זמן של כיבדו אותו, אבל שליח ציבור קבוע שמינו אותו לכך, אינו צריך להמתין.

קריאת המגילה ביחד

אפילו שניים ואפילו עשרה יכולים לקרוא את המגילה ביחד, ויוצאים ידי חובה הם והשומעים מהם, ולא אומרים שתרי קלי לא משתמעי, כיוון שקריאה זו חביבה ביותר מפני הנס, וממילא נותנים את דעתם לשמוע היטב, ואפילו לכתחילה יכולים לקרוא כמה בני אדם בבת אחת, ובאמת אדם שמרגיש בנפשו שהוא לא שומע בצורה כזאת, לא יוצא ידי חובה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן