כיצד ינהג אדם שלא תהיה בידו מגילה ביום פורים ?

י"ז בשבט תשפ"ב- סימן תרפ"ח- סעיף ז'- סימן תרפ"ט- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע קריאת המגילה שלא בזמנה חייבת להיות במניין?מה יעשה בן עיר שהזדמנה לידו מגילה רק ביום ט"ו?ומדוע נשים חייבות בקריאת המגילה והרי זו מצוה שהזמן גרמא?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרפ"ח סעיף ז' –  סימן תרפ"ט סעיף א']

זמני קריאת המגילה לאדם היוצא לדרך לפני פורים

אדם היוצא לדרך לפני י"ד באדר בשיירה או בספינה, ואין לו מגילה לקחת איתו כדי לקרוא בה היכן שהוא יהיה ביום י"ד, הדין הוא, שיקרא את המגילה לפני שהוא יוצא לדרך, בי"ג, בי"ב, או בי"א, ללא ברכה, וטעם הדבר שיקרא ללא ברכה, מביא הביאור הלכה שיש ראשונים שסוברים, שהיום התבטל הדין הזה שבני כפרים יכולים להקדים, ממילא כולם קוראים היום רק ביום י"ד, ומוסיף המשנה ברורה, שזה הכל לגבי קריאת המגילה, אבל לגבי שאר מצוות היום, דהיינו, סעודת פורים, משלוח מנות, מתנות לאביונים, עליו לקיים בזמנו במקום שבו הוא נמצא.

יצא לדרך בתחילת חודש אדר

אם יצא לדרך כבר בתחילת חודש אדר, ולא יוכל לקרוא את המגילה בי"א י"ב או י"ג, יש אומרים, שקורא בתחילת החודש, וכך נהוג, שהרי נאמר, 'והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה', משמע שאפשר לקרוא את המגילה בכל החודש, אבל אם אחר כך ביום י"ד הזדמנה לו מגילה כשרה, חוזר וקורא אותה ביום י"ד עם ברכותיה, ואף על פי שהוא כבר קרא את המגילה ביום י"ג, אבל כיוון שי"ג זה 'שלא בזמנה', חוזר וקורא אותה בי"ד בברכותיה וכנ"ל.

חיוב קריאת המגילה במניין

אדם שקורא מגילה שלא בזמנה, צריך לקרוא אותה בעשרה בני אדם, ומשום פרסומי ניסא, ואפשר שגם קטנים מועילים לזה, כי גם בקטנים יהיה פרסומי ניסא, ומסתפק הר"ן, לעניין אותם בני הכפרים המקדימים לקרוא את המגילה לפני י"ד, האם הם מחויבים לקרוא את המגילה גם בלילה, או רק ביום, ויש צד לומר שאינם מחויבים, וכן לעניין מפרשי הים ויוצאי בשיירה, לפי הצד הזה בר"ן, הם לא מחויבים לקרוא את המגילה בלילה.

בן עיר שהזדמנה לידו מגילה רק בט"ו

בן עיר שדינו לקרוא את המגילה בי"ד, ולא היה לו אז מגילה, והזדמנה לו מגילה רק בט"ו, קורא אותה בט"ו בלי ברכותיה, כיוון שכבר עבר עיקר זמנה, אבל לאחר ט"ו, לא יקרא אותה אפילו עם ברכותיה.

קראו את הפרשיות והמגילה באדר א'

אם טעו וקראו את הפרשיות והמגילה באדר ראשון, חוזרים וקוראים באדר שני.

חיוב נשים בקריאת המגילה

אף על פי שקריאת המגילה זה 'זמן גרמא', בכל זאת גם נשים חייבות, כיוון שאף הן היו באותו הנס, ולכן צריך אדם לקרוא את המגילה בביתו, ויש מקומות שנוהגות הנשים ללכת לבית הכנסת ולשמוע המגילה, ויש ספק בביאור הלכה, האם נשים בכלל 'ערבות', ונפקא מינה, באשה שיצאה כבר ידי חובתה, האם יכולה להוציא אשה אחרת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן