שאלה: ישנם בעלי קייטרינג שאחר שטיגנו שניצלים משתמשים בשמן לטיגון חצילים, והשאלה האם חצילים אלו דינם כבשר וצריך להמתין אח"כ שש שעות? וא"כ, אנשים שבאים לתחילת הסעודה ואוכלים רק סלטים, יאסר להם אח"כ לשתות קפה עם חלב למשך שש שעות.
תשובה: יש בזה כמה צדדים כי שיבואר בעזהשי"ת, ולכתחילה יש לנהוג בזה הרחקת שש שעות כדין תבשיל של בשר.
הטעם, שהנה מבואר בסי' פ"ט שיש להרחיק שש שעות גם אחרי תבשיל של בשר, ממילא השמן הספוג בחצילים שנתבשל עם שניצלים דינו כתבשיל של בשר.
ויש שדנו להקל ע"פ דעת השו"ע ורמ"א סי' ק"ג ס"ד, שבשר בשמן נותן טעם לפגם, א"כ טעם השניצל בטל בשמן ומותר לאכלו בעצמו עם חלבי מעיקר הדין. אלא שברמ"א ס"ב מבואר שאם אח"כ בישלו את התערובת הפגומה עם דבר שאינו פוגם, חוזר ונאסר, ולפי"ז גם אם בשר פוגם בשמן, אבל כשמתבשל עם חצילים חוזר ומשביח.
אלא שהיד יהודה ס"ק כ"ג כתב ששמן הנפגם מבשר, גם הבשר נפגם ואינו חוזר ומשביח, והוכיח זאת מדהתירו בע"ז לח: לקנות מגוי שמן שנתבשל אף שיש חשש שבלע בשר נבלות, כיון שפוגם בשמן, והרי משתמשים בשמן לערב במאכלים ומ"מ לא חששו שיחזור הבשר וישביח.
אכן יש להחמיר מכמה טעמים: א. שדעת הש"ך והגר"א שבשר משביח בשמן, וכן החמיר החכמת אדם. ב. שכשיש תבלינים יתכן שגם לדעת השו"ע משביח, ממילא שניצל יש לו ציפוי עם תבלינים ויתכן שמשביח. ג. אמר מו"ר הגר"י הלברשטט שליט"א ראש כולל עטרת שלמה במודיעין עילית, שדברי הפוסקים נאמרו בשמן זית, והוכיח כן מהפמ"ג הלכות בית הכנסת סי' קנ"ד סק"י, ולפי"ז בשמן סויה או קנולה אין מקור שהבשר פוגם.
לכן נראה דיש להחמיר אף אם זה בשר עוף, ודיברתי עם משגיחי כשרות ואמרו לי שהם אכן מקפידים ע"ז, וכל אחד יבדוק בכל קייטרינג אם מקפידים על זה.