הרב אליהו לפין, מרבני ישיבת 'מיר' ירושלים
1
שתי דרכים להתמודד עם משקל יתר: דיאטת רעב, או אימון שרירים. השאלה היא מה עושים עם השומנים העודפים – הופכים אותם לאנרגיה עבור הגוף הרעב או שורפים אותם על בניית מסת שריר. ובמילים אחרות, האם מנהלים מלחמת מנע או פונים לעשיה חיובית.
אלו הן שתי גישות להתמודדות עם הכוחות השליליים שבאדם. אפשר לעסוק בהם, להילחם נגדם ואולי גם להצליח, אבל לצאת מותשים ומפורקים. אפשר גם אחרת, להשקיע את כל כוחות הגוף והנפש בעשייה חיובית ולא לתת לצד השלילי אפילו מרווח לדחוף בו את הרגל. באופן זה אנו "גונבים" את כל האנרגיה השלילית ומשתמשים בה בצד החיובי. איך זה עובד?
2
הקב"ה מבטיח למשה רבנו כי בסוף עשר המכות, לא רק שפרעה ישחרר אתכם ממצרים אלא גם "גרש יגרש אתכם". וההבטחה הזאת לא מובנת – מי צריך שיגרש אותנו, נגיד תודה אם רק ייתן לנו ללכת.
ננסה לתאר לעצמינו אדם שנרקב בכלא עשרות בשנים על לא עוול בכפו. שוכב מצטנף בפינה, שבור ומרוסק לגמרי, שערו הלבין, עצמותיו שבורות, שריריו התאבנו, בייאושו המר איבד כל טעם בחיים. לפתע נפתחת הדלת והסוהר מודיע לו כי יש לו שתי דקות לפנות את התא ולצאת לחופשי. האמת היא שאין לו טיפת כוח לזוז, אין לו גם עבור מה. הוא פשוט נותר לשכב אפאטי לחלוטין. אבל אם הסוהר מניף לעברו את השוט באיום הוא יקום כמו נער צעיר ויברח במהירות החוצה.
השפת אמת מביא מחז"ל (זוהר, ח"ב מה, א) כי ביציאת ממצרים היו בני ישראל יגעים ושבורי לב, כמו אדם שעוזב את עבודתו הקשה ופתאום מרגיש את עצמותיו השבורות ורוחו הנכאה. [תופעה ידועה היא שאדם הנמצא בתוך תקופת סבל מתמשכת מתרגל איך שהוא למצב הנורא, אבל ברגע שהוא משתחרר מן הסבל הוא חש בכאב כפי שמעולם לא הרגיש, ומתמוטט לחלוטין].
נמצא כי דווקא הגירוש של פרעה הוא זה שכביכול עורר אותם מהייאוש ושברון הלב והפיח בהם כוחות לצאת לדרך. זאת אומרת שפרעה – כמו הסוהר בסיפור שלנו – הכניס בהם אנרגיות משלו בלא שהיה מודע לכך בכלל.
3
בהבטחה הזאת שפרעה בעצמו יעזור להם רואה השפת אמת הבטחה והוראת דרך לכל יהודי הנאבק עם יצרו, כי בסופו של דבר יוכל להשתמש בכוחות של היצר הרע לצד הטוב, להחליף את קוד ההפעלה של היצר השלילי – בבחינת "קווי ה' יחליפו כוח" – ולנתב את האנרגיות שלו לכיוון ההפוך.
הוא מציין גם לדברי הזוהר (ח"ג רסח, א) על "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך – בשני יצריך", כוונתו כנראה למה שכתוב שם שאמנם היצר הרע מופיע חזק כברזל, אבל האש של עמל ויגיעת התורה ממיסה אותו ומצרפת אותו אליה. הנה לנו אנרגיה שלילית המצטרפת ובטלה לתוך האנרגיה החיובית ויחד עולה ומאירה את הנשמה, את העולם.
4
ננסה לפשט מעט את הרעיון לרמה היותר פרקטית.
אדם שנולד במזל מאדים יהיה שוחט או מוהל או רוצח (שבת קנו, א) – חז"ל מגלים לנו כי תכונה היא עובדה בסיסית מוגמרת, אי אפשר לעוקרה גם לא בחינוך עיקש, ולכן "חנוך לנער על פי דרכו" – של החניך, לנווט אותו בחכמה ולהעניק לו כלים כדי שיפתח את תכונותיו לכיוון הנכון.
כמו כל דבר פראי הנמצא בבריאה ומצריך עיבוד והתאמה לייעודו הנכון, גם כוחות המופיעים בפראותם ומחוללים הרס וחורבן, אם מעבדים אותם כראוי הם יכולים להביא את האדם למקומות ששום כוח נינוח אחר לא היה מביא אותו.
יצר טוב הוא אנרגיה חיובית, נטיית הנפש האלוקית לעשות טוב. יצר הרע הוא אנרגיה שלילית, שמקורה בנטיית הנפש הבהמית להפיק רק אינטרסים וטובות הנאה מגושמות, או בכוח טומאה המגיעה אל האדם מבחוץ כדי לנסות לפתותו, או מבפנים, כתוצאה מבחירותיו הרעות, בבחינת "עבירה גוררת עבירה".
וודאי כשהיצר הרע מתבטא בבעיות אקוטיות, אין לאדם יכולת לנהל אותן לבדו, ולכן ההזנחה היא אסון לעצמו ולסביבתו ועליו לקבל עזרה מקצועית מיידית. אך באופן נורמלי, הארת הנפש האלוקית על האנרגיות השליליות רותמת אותן לעגלה הנכונה, והן משמשות אנרגיה לבחירות ולמעשים הטובים.
"בראתי יצר הרע – בראתי לו תורה תבלין" זאת הכרזת היצרן בעצמו, היא הנוסחה ואין בלתה: העצמת הנפש האלוקית – בעמל התורה והתפילה ובקדושת המצוות, בהתבוננות מוסרית עקבית, ושמירה הדוקה על הגבולות שחז"ל הציבו עבורנו – מחד גיסא, יחד עם מודעות עצמית מעמיקה של הנפש ונטיותיה מאידך גיסא, בכוחם לא רק להציל את האדם ממעידות וכישלונות אלא גם לרומם את כל כוחות נפשו לאפיקים חיוביים בהם ישלים את תפקידו ויעודו עלי אדמות.
5
זהו המבט היהודי לא רק על היצרים ונטיות הנפש אלא גם על כל המאורעות שאנו פוגשים במהלך ימי חיינו. אפשר לראות בכל אתגר או ניסיון אירוע שסוחט כוחות ומאיים על עצם הקיום, אבל אפשר גם לראות בו גורם מניע לגילוי כוחות עלומים שלא ידענו בכלל על קיומם, מקור אנרגיה בלתי נלאה לצמיחה וזינוק לגבהים.
ידידי הישיבה היקרים, שבת שלום ומבורך.