א. מרק פרווה שהתבשל בסיר בשרי, האם ניתן לחממו שוב בסיר חלבי?
למרות שמאכל פרווה שהתבשל בסיר בשרי בן יומו אסור לערבו במין ההפכי, רק לערבו במין ההפכי עצמו אסור, אבל לערב טעמים מותר. ולכן רק מאכל שהתבשל בסיר בשרי אסור לערבו עם גבינה, אבל מותר לחממו או לבשלו שוב בכלי של המין ההפכי, כגון מרק פרווה שהתבשל בסיר בשרי בן יומו מותר לחממו שוב בסיר חלבי בן יומו, וכן דגים שהתבשלו בסיר בשרי בן יומו מותר לחממם בסיר חלבי.
ב. חביתיות שטוגנו במחבת חלבי, האם מותר לערבן עם מאכל שהתבשל בסיר בשרי?
וכן לערב מאכלים אפילו חמים שהתבשלו בסיר בשרי בן יומו מותר אפילו בעודם רותחים עם מאכלים שהתבשלו בסיר חלבי בן יומו, וכגון לערב מרק פרווה רותח שהתבשל בסיר בשרי בן יומו ביחד עם אורז או מאכל אחר שהתבשל בסיר חלבי. וכן חביתיות שטוגנו במחבת חלבית מותר למלאות בהם פירי שהתבשל בסיר בשרי. וכן בורקעס שנאפו בתבנית בשרית מותר לערות עליהם רוטב שהתבשל בסיר חלבי.
ג. חביתה שטוגנה במחבת בשרית, האם מותר לאכלה בצלחת חלבית?
למרות שכאמור [לדעת הרמ"א] מאכל שהתבשל בקדירה בשרית אסור לערב אותו או לאכול אותו ביחד עם המין ההפכי, כגון אורז שהתבשל בסיר בשרי אסור לאכלו עם גבינה, אבל מותר לכתחילה לאכול אותו בצלחת חלבית. וכן מרק פרווה שהתבשל בקדירה בשרית בת יומה, מותר לכתחילה להעביר אותו אפילו בעודו רותח לצלחת חלבית ולאכול אותו בכלים חלביים, וכן חביתה שטיגנו אותה במחבת בשרית מותר לכתחילה לאכלה בצלחת חלבית.
אמנם אפילו שמרק שהתבשל בקדירה בשרית מותר לכתחילה לאכלו בצלחת חלבית, מ"מ אסור לכתחילה לבשל כל מאכל שהוא בקדירה בשרית על דעת להעביר אותו אח"כ לצלחת חלבית. ומ"מ בשעת הצורך, כגון מי שנמצא בדרך וחסר לו כלים או בער"ש יכול לבשל מאכלים פרווה בכלים חלבים גם על דעת שאח"כ יאכל אותם בכלים בשריים.
ד. כיצד מעבירים מרק מהסיר הבשרי לצלחת החלבית, וכיצד מעבירים מהמחבת הבשרית לצלחת החלבית?
אמנם למרות שכאמור מאכל שהתבשל בקדירה בשרית מותר לאכול אותו בצלחת חלבית אפילו בת יומה, אבל נחלקו הפוסקים האם מותר להעביר את המאכל מהקדירה הבשרית לצלחת החלבית ע"י עירוי, כלומר לשפוך ישירות את המרק מהקדירה לתוך הצלחת, ולכן אסור לשפוך את המרק שהתחמם בסיר בשרי בעירוי ישיר לתוך הצלחת. איסור זה הוא בעירוי של נוזלים, אבל להעביר דבר מוצק מהסיר לכלי ההפוך כגון אם טיגן חביתה במחבת בשרית בת יומה, מאחר ובשעה שמעביר את החביתה אין חיבור בין המחבת לצלחת מותר לכתחילה להעביר את החביתה לצלחת חלבית, ורשאי להפוך את המחבת כדי שהחביתה תעבור ממנה לצלחת ע"י עירוי. ולכן לכתחילה ודאי צריך להעביר את המרק לצלחת החלבית באמצעות מצקת פרווה, או ע"י סכו"ם פרווה, או כלי חד פעמי, אבל בשעת הדחק כגון בער"ש או לצורך שמחה וכד', אם חימם מרק פרווה בקדירה חלבית, וצריך אח"כ את הקדירה לבישולים אחרים, ורוצה להעביר את המרק הפרווה לקדירה בשרית, יש להקל להעביר לכתחילה את המרק הפרווה לקדירה הפכית אפילו ע"י עירוי.
ה. מה דינו של מאכל שנחתך רותח בסכין בשרי?
למרות שמאכל שהתבשל בכלי של מין אחד אסור לכתחילה לאכלו עם המין השני, זה רק כאשר שניהם רותחים גם הכלי וגם המאכל, אבל אם רק אחד מהם חם, כגון עוגה פרווה רותחת שנחתכה בסכין בשרי, או שהוציאו אותה מהתנור במרדה בשרי, למרות שמחמת החום של העוגה נפלט מהסכין טעם של בשר ברמה מסויימת, מאחר ורק אחד מהם חם [מוגדר כעליו] ומותר למרוח על העוגה שוקולד חלבי. וכן קוגל פרווה רותח שהוציאו מהתנור עם מרדה חלבי, מאחר ורק הקוגל היה רותח, מותר לאכול את הקוגל אח"כ עם בשר.
ו. ביצה בקליפתה שהתבשלה עם בשר, האם מותר לאוכלה עם עם גבינה? מה דינו של פירה תפו"א שחיממוהו עם בשר, ואחר כך הוציאו את הבשר ועירבו את הפירה בגבינה?
רק מאכל פרווה שהתבשל בסיר של מין אחד והבליעות עברו דרך הכלי, כאשר עירבו אותו במין ההפכי מותר באכילה [ולדעת המחבר מותר גם לערב לכתחילה]. אך אם מאכל פרווה התבשל יחד עם מין אחד, שהטעם עבר ישירות ממאכל למאכל לא דרך הכלי, אסור באכילה עם המין ההפכי, ואפילו אם כבר עירבו אותם במין ההפכי נאסר באכילה. וכגון פירה תפו"א שהתחמם ביחד עם בשר, אם ערבו את הפירי לבדו עם גבינה נאסר באכילה, וכן ביצה בקליפתה שהיה בקדרה של החמין הקליפה מוגדרת לעניין זה כמאכל ולא ככלי, ולכן גם אם כבר עירבו את הביצה בחלבי אסור באכילה.
יתירה מכך, גם אם יעבור עוד שלב של מאכל אחר בין הבישולים, וכגון שאת הפירה שחומם עם הבשר חיממו שוב ביחד עם מרק פרווה, או אורז שהתבשל עם בשר וחיממו אותו במרק פרווה, גם אם הפירי והאורז נקיים משאריות בשר או מרק שהתבשלו עמם, מאחר וכל הבליעות הן מהבשר לאורז והפירה, והן מהאורז והפירה למרק, עברו ישירות ולא דרך דפנות כלים, לא נחשב שעוצמת הבליעות ירדו בדרגה ולכן אם עירבו את המרק הפרוה בחלבי נאסר באכילה [ולעניין המתנה שש שעות יבואר בהמשך אי"ה].
וכן שמן שטיגנו בו שניצלים ואח"כ טיגנו בשמן צ'יפס למרות שהשמן נקי לגמרי אסור לאכול את הצ'יפס עם גבינה, וגם אם כבר עירבם עם גבינה נאסר.