הברכות על הדלקת נרות חנוכה
* נוסח ברכת המצוה בהדלקת נרות החנוכה המובא בשולחן ערוך, הוא: "להדליק נר חנוכה". והנוסח בגמרא ובראשונים הוא: "להדליק נר של חנוכה". ויש שכתבו, שצריך לומר "שלחנוכה", במילה אחת.
* מי שהתחיל להדליק נרות חנוכה ללא ברכה, ונזכר לפני שסיים את הדלקת כל הנרות, יברך את כל הברכות. ואם סיים להדליק את כל הנרות – יברך 'שעשה נסים', וכן 'שהחיינו' ביום הראשון.
* הנמצא מחוץ לביתו, ואינו מדליק נר חנוכה, ולא מדליקים עבורו בביתו – כאשר הוא רואה נר חנוכה שהדליק אחר, מברך ברכת 'שעשה נסים', וביום הראשון מברך גם 'שהחיינו'.
סדר ההדלקה של נרות החנוכה
* לדעת השולחן ערוך, בלילה הראשון של חנוכה יעמיד את הנר האחד בצד ימין, ובכל לילה יוסיף נר אחד משמאל, ויתחיל להדליק בנר הנוסף, ואז יפנה לימין, להדלקת שאר הנרות.
* לדעת המהרש"ל והגר"א, יש להתחיל תמיד את הדלקת נרות החנוכה בנר המוצב בתוך הטפח הסמוך לפתח. וראוי להניח את כל הנרות בתוך חלל הפתח, כך שכולם יהיו שווים בסמיכותם לפתח.
* לדעת הלבוש והט"ז יש להתחיל את הדלקת נרות חנוכה בצד ימין של המדליק, ולפנות לשמאל. ויש לסדר את הנרות באופן שהנר הנוסף בכל לילה יהיה בצד ימין, ומתחיל בנר זה, ופונה לשמאל.
מֵהלכות נרות חנוכה
* את נרות החנוכה, יש להדליק לאחר שהם מוצבים במקום הראוי לקיום מצוַת נר חנוכה, וכגון בפתח הבית, או בחלון. ואף לאחר הדלקתם, יש להחמיר שלא לטלטלם ממקומם.
* בשעת הדלקת נרות החנוכה, צריך שהנרות יהיו ראויים למצוָתם, והיינו, שיוכלו לדלוק עד לתום הזמן הנדרש לקיום המצוה.
* לדעת השולחן ערוך, מותר להדליק נר חנוכה מנר חנוכה אחר. ולדעת הרמ"א – אין להדליק את הנרות הנוספים מהנר הראשון שהודלק. ונחלקו הפוסקים, אם לדבריו יש להימנע גם מהדלקת הנרות הנוספים זה מזה.
* אסור להדליק נר של חול מנר חנוכה, משום שזהו זלזול בנר החנוכה. וכך הדין בכל נר של מצוה, כגון נרות שבת, או נרות שהודלקו לכבוד בית הכנסת.
* נשים חייבות במצוַת הדלקת נרות חנוכה, משום שהיא נתקנה לזכר נס פך השמן, וגם לזכר ניסי המלחמה, ואף הנשים נושעו בניסים אלו.
הנמצא מחוץ לביתו בימי החנוכה
* הנמצא מחוץ לביתו באחד מימי החנוכה, יוצא ידי חובתו בכך שאחד מבני הבית מדליק עבורו. ועל המדליק לכוון שהדלקתו היא גם עבור השוהה מחוץ לבית.
* המתארח אצל חבירו בימי החנוכה, ולא מדליקים עבורו בביתו, עליו לתת למארֵח סכום כלשהו, כדי שיַקנה לו תמורתו חלק מהשמן. ואם יש באפשרותו להדליק נרות משל עצמו, עדיף שיעשה כן.
* בחורי ישיבה הנמצאים מחוץ לביתם, ואינם סמוכים על שולחן אביהם – יש אומרים, שאינם יוצאים ידי חובה בהדלקה שבביתם, ועליהם להדליק בישיבה; ונחלקו הפוסקים אם כך הדין גם בנוגע לבחורים מבני ספרד.
* יוצא אדם ידי חובתו בהדלקת נרות חנוכה על ידי שליח; ואין השליח רשאי לברך על ההדלקה אלא כאשר המשלח שומע את הברכות ויוצא בהן ידי חובתו.