האם יכולה אשה להוציא ידי חובה בהדלקת נר חנוכה ?

כ"ג בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ה- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין אם בשעת ההדלקה לא היה מספיק שמן בנר ?האם סומא יכול להדליק נרות חנוכה?ומה לגבי הדלקה של קטן?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ה סעיף ב' עד סוף הסימן]

כמות השמן הנצרכת בנר

מכיוון שהדלקה עושה מצוה, צריך שבשעת ההדלקה יהיה בנר מספיק שמן, כדי שיוכל לדלוק מאותה כמות של שמן שיעור של חצי שעה, אבל אם בשעת ההדלקה לא היה בנר מספיק שמן, אף על פי שאחר כך הוא הוסיף שמן בנר, זה לא מועיל, כי מכיוון שהדלקה עושה מצוה, צריך שבשעת ההדלקה יהיה מספיק שמן בנר, וצריך לכבות את החנוכייה ולשים בה שמן כשיעור, ולחזור ולהדליק בלי ברכה.

הדלקת נרות חנוכה על ידי אשה

אשה מדליקה נרות חנוכה, ומבאר המשנה ברורה, שהיא יכולה להוציא ידי חובה אפילו את בעלה וכל בני ביתה, משום שגם היא חייבת בזה, שהרי נס חנוכה היה גם להם, משום שהייתה גזירה, שכל בתולה שנישאת, שתיבעל להגמון תחילה, וגם התשועה של חנוכה נעשתה על ידי אשה, שבת יוחנן כהן גדול חתכה את ראשו של ראש הצוררים, ולכן, אם בני הבית עומדים בשעת ההדלקה של האשה ושומעים את הברכה, יוצאים ידי חובה, ובדיעבד, אם לא ענו אמן על הברכה, לא מעכב, ובכל זאת, אף על פי שלמעשה אנחנו נוהגים שכל בני הבית מדליקים כל אחד בפני עצמו, אבל אשה אינה צריכה להדליק, משום שהיא טפלה לאנשים, ואם רוצה להדליק, מברכת, וכמו שאר מצות עשה שהזמן גרמא שיכולה לברך.

הדלקה על ידי חרש שוטה וקטן

חרש שוטה וקטן, אין עליהם חיוב מצוה, ולכן ההדלקה שלהם לא מועילה כלום, ואף על פי שגדול הניח את החנוכייה, מכיוון שהדלקה עושה מצוה ולא הנחה, לא מועיל, ויש מי שאומר, שקטן שהגיע לחינוך ההדלקה שלו מועילה גם להוציא גדול, אבל לשיטתנו שכל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו, גם על הקטן מוטל החיוב להדליק, ומביא הביאור הלכה, שאמנם קטן שהגיע לחינוך חייב להדליק, בכל זאת חייב להדליק רק את הנר של עיקר הדין, אבל לא חייבים לחנך אותו להדליק את נרות ההידור.

סומא בהדלקת נרות חנוכה

סומא, אם הוא בבית שאחרים מדליקים, יכול להשתתף עמהם בפרוטה, עדיף שישתתף עמהם והם יברכו עליו, וכן אם יש לו אשה, היא מדליקה עליו, ואם הוא בבית מיוחד ואין לו אשה, ידליק בעצמו על ידי סיוע של אחר, ולא יברך, וכל שכן שאינו יכול להוציא אחרים ידי חובה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן