לאור התייקרות מחירי הכלים חד פעמיים נבאר בעזהשי"ת שאלות מצויות שרבים שואלים בענייני ריבית.
שאלה: יש מכירה ציבורית שהודיעה שבשבוע זה תמכור חד פעמי לפי המחיר הזול, וההזמנה והתשלום מתבצע לפני כניסת המחיר היקר לתוקף, ואספקת המוצרים בפועל תהיה בימים שאחרי עליית המחיר, האם יש בזה איסור ריבית שבתשלום מראש מקבלים סחורה יקרה במחיר מוזל.
תשובה: הדבר מותר, כיון שבשעת ההזמנה כבר יש ברשות המכירות את המוצרים במחסנים.
שאלה: לוויתי מהשכן חבילת צלחות או כוסות חד פעמיים כאשר המחיר היה מוזל, וכעת המחיר התייקר האם מותר לי להחזיר לו את אותו מוצר כשמחירו יקר? ומה הדין אם בשעת ההלוואה כבר ידעתי שמחיר עומד להתייקר ודעתי היתה לפרוע לאחר זמן ההתייקרות?
תשובה: ישנו דין שאסור ללוות מוצר על דעת להחזיר מוצר כמוהו כאשר מחירו עלול להשתנות ויוצא שמחזיר דבר יקר יותר ממה שקבל, אכן כאשר יש למוצר מחיר קבוע, שנמשך תקופה, וניתן להשיג את המוצר בחנויות במחיר זה בשעת ההלוואה, הדבר מותר, כיון שהלווה יכול לקנות את זה בזמן הזול.
היוצא להלכה: א, מותר להחזיר אותו מוצר גם לאחר שהתייקר כיון שבשעת ההלוואה היה יכול להשיג חד פעמי במחיר זול. ב. גם אם בשעת ההלוואה ידע שצפוי להתייקר ותכנן לשלם בשעת היוקר, מותר, כן הוכיח מו"ר הגר"פ וינד שליט"א מדברי הרמ"א סי' קס"ב ס"ג והש"ך דם שהחמירו רק כשהמלווה לא מסכים שיפריעו לו לפני זמן היוקר, אבל אם אפשר לפרוע מקודם מותר לו לפרוע גם לאחר היוקר, ג. אם כשלווה כבר היה מחסור בחנויות והיה קשה להשיג מבחיר הזול יש להחמיר ולשלם בכסף כפי שער הזול, ויש מחמירים אם כשלווה המחיר היה צפוי לעלות בתוך יום או יומיים, שצריך שמחיר יעמוד לפחות כמה ימים.
שאלה: לוויתי חבילת כוסות חד פעמיים במחיר 5 ₪ וכעת זה שווה 10 ₪ ואני משלם בכסף האם מותר לשלם 10 ₪ או שזה ריבית?
תשובה: אם ההסכם בשעת הלוואה היה לשלם בכסף צריך לשלם רק 5 ₪ בשעת ההלוואה שאז זה מוגדר כמכירה, ואסור לשלם 10 ₪
אך אם בשעת ההלוואה היה יכול להחזיר או כלים או כסף מותר לשלם 10 ₪ כשם שיכול להחזיר חבילת כוסות ששווה כך [מצד היתר של מחיר קבוע] יכול גם לשלם את דמיה, כמבואר בשו"ע הרב הלכות ריבית ס"ל.
שאלה : אם לוויתי צלחות שטוחות בשעת המחיר הזול, האם מותר לי להחזיר בשעת היוקר צלחות עמוקות, או לוויתי מזלגות והמלווה מעוניין לקבל כפיות שמחירם זהה?
תשובה: כאשר ההלוואה מין אחד, והפירעון מין אחר אין היתר של מחיר קבוע וצריך לשלם רק כפי שעת הזול.
אכן אם בשעת ההלוואה תכנן להחזיר אותו מין, ובשעת פירעון התרצה לתת ממין אחר מותר כשם שמותר לשלם בכסף כמו שנתבאר,
ויש שדנו שכפיות ומזלגות חד פעמי נחשבים כמו מין אחד, כיון שבאופן קבוע מחירם זהה, ומה שהחמירו בשתי מינים כגון לווה חיטים והחזיר דוחן שיכול להיות שמחיר האחד ישתנה ממחיר המין השני, אבל כפיות ומזלגות תמיד מחירם אחיד בין בזמן הזול ובין בזמן היוקר.