בהשגחה מיוחדת, זימן הקב"ה לידי, ביום היארצייט האחרון של רבינו זצוק"ל לפגוש יהודי שגר בדרום, וסיפר לי מעשה פלא שהי' לו עם רבינו [בלי שידע שהי' לי קשר, וגם לא ידע שזה יום היארצייט].
והוא אומר לי: לפני כמה ימים עשיתי שמן זית לחנוכה, מזיתים שגדלים אצלי במטע. אך תדע לך שהמטע הזה הוא בנס, בזכות השמיטה. וכך הי' המעשה:
לפני שנים, בליל יום כיפור! בשנת השמיטה, שרפו לי ערבים ימ"ש את כל המטע, רח"ל, והמדריכים [של החקלאים] אמרו לי שכדי להציל את המטע, אני מוכרח לעשות כמה פעולות בעצים. פניתי להרב מנדלסון זצ"ל מקוממיות, לשאול אם מותר לעשות את זה. והלך הרב מנדלסון להרב שטיינמן זצ"ל ושאל אותו מה לעשות? השיב לו הרב שטיינמן שלא יעשה כלום! והקב"ה יעזור שהכל יהי' בסדר.
וכך עשיתי, לא נגעתי בעצים השרופים לגמרי. ולפתע, אחרי חודשיים התחילו העצים לצמוח ולפרוח, וגדלו בחזרה מחדש, כאילו לא קרה להם כלום! והי' הדבר לפלא, ובאו הרבה אנשים לראות את המופת הגדול שקרה בזכות השמיטה.
זכרתי את המעשה הזה, כשבא הרב מנדלסון לשאול על על כך, אך את ההמשך חידש לי אותו יהודי עכשיו, והדברים נפלאים.
כידוע הרבה הי' מדבר רבינו על ענין זה של "וציותי את ברכתי", שגם בזמננו רואים את זה בחוש. [ורואים ג"כ שגם בזמן הזה ששמיטה היא רק "מדרבנן" לרוב פוסקים, בכל זאת הקב"ה שולח ברכה, וקורא לזה רבינו – שבשמים פסקו כהחזון איש].
ובהזדמנות שאלו את רבינו, האיך זה מתאים עם מה שהביא כמה פעמים בשם מרן החזו"א זצוק"ל שאמר על כמה דברים סגוליים שנזכרו בגמ' ובזמננו לא רואים את זה, כמו לדוגמה את ענין הסכנה לוולד בדריכה על ציפרניים, שלא רואים היום. ואמר החזו"א שזה חלק מההסתר פנים של הדורות האחרונים. וכמו כן נהר "סמבטיון", כתוב בגמ' שזורק אבנים כל השבוע ובשבת נח, וכולם היו רואים את זה, כמו שהגמ' אומרת שנהר סמבטיון יוכיח שיש שבת, וכיום לא רואים את זה.
והרי היום יודעים כל מה שיש בעולם, אין מקום בעולם שלא יודעים ממנו, ובכל זאת לא מצאו את הסמבטיון? ובזמנם היו רואים את זה, והכירו שיש "ריבונו של עולם", כי לא שייך להבין שזה טבע, כל השבוע הנהר זורק אבנים, זורק וזורק עוד פעם ועוד פעם הלוך ושוב, ולפתע מגיע שבת – שקט… שום דבר! כי פעם ראו בחוש שיש הקב"ה שמנהיג את העולם, והיום, לא רואים כלום! רק שיש הסתר פנים.
וא"כ למה בברכה של שמיטה, רואים גם בזמננו דברים מופלאים מאד, וכמו שידוע דברים מופלאים ביותר מחקלאים שקבלו עליהם לשמור שמיטה וראו ברכה מרובה ביותר בשדותיהם, מה נשתנה זה משאר דברים, שבזמן הסתר פנים לא רואים הנהגה נסית.
השיב רבינו יסוד גדול – "בדבר שאמרה תורה בפירוש, 'וציוויתי את ברכתי', בזה אין הסתר פנים".
(עטרת תפארת)