סיפר הרב דוד ברוורמן שליט"א, מרצה בכיר ב'ערכים', כי לפני מספר שנים שהה בחנוכה במנהטן שבארצות הברית. התקיים שם סמינר לישראלים יורדים. "יורדים" – תרתי משמע…
באותה שנה ימי החנוכה השתלבו, ה' ירחם, בתוך חגא נוצרי. הערבוביה והבלבול היו נוראיים. בחדר אחד ניתן היה לראות חנוכיה דולקת, ומצד שני, רחמנא ליצלן, סממן נוצרי צבעוני. כמובן שהוא סרב לדבר בחדר זה, עד שיוציאו ממנו את הטומאה. כשסיים את ההרצאה, ליווה אותו המארח לרכב, והתנצל בפניו על אי הנעימות שנגרמה לו.
הוא הוסיף ואמר: "למרות הכל – אל תסתכל עליי בעין שלילית. סבא שלי היה רב. היה לו זקן ארוך כמו לבבא סאלי"…
"האם אתה גאה בו, בסבא שלך?", הוא שאל אותו. "כן!", השיב. "תגיד לי את האמת. האם אתה סבור שבעוד 40 שנה הנכד שלך יתגאה בך, הסבא שלו? הרי אי אפשר בכלל לדעת, לפי המצב של היום, אם הוא יהיה נשוי ליהודייה, והאם ילדיו יהיו יהודים. יתכן בהחלט שהוא יתבייש בסבא שלו"…
ההוא פרץ בבכי. "לא התכוונתי להציק לך ולצער אותך", אמר הרב. "התכוונתי להעביר לך מסר: המלחמה נגד היוונים לא הסתיימה! היא ממשיכה להתנהל עד היום! ולא אכפת ליוונים שתדליק חנוכיה בצד אחד של החדר. נרות זה דבר יפה. גם הם מדליקים משואות באירועים. תדליק חנוכיה, אבל 'גם וגם'. זו השיטה שלהם. גם חנוכיה וגם סממן נוצרי טמא, גם ביהכ"נ וגם מקום הוללות. אין קודש לבד – החול והקודש משמשים בערבוביה"…
עפי"ז, ניתן לבאר מדוע ציוו היוונים לכתוב את מילות הכפירה על קרן השור דווקא: השור מסמל את הגשמיות. בעזרת השור עבדו, התפרנסו, 'עשו כסף'. ליוונים לא היה אכפת שבביהכ"נ תהיה יהודי, אבל בצאתך החוצה, לרחוב, לעבודה – שם תתנהג כגוי. בביהכ"נ תתפלל, אבל ברחוב תעשה מה שבא לך… כך היו המשכילים – ממשיכי דרך היוונים – אומרים: 'היה יהודי באהלך ואדם בצאתך', עפרא לפומייהו.
על פי האמת אין דבר כזה! הכתוב אומר (במדבר ח, ב): "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות". מבאר הרשב"א: מה נמצא מול המנורה? השולחן. המנורה מסמלת רוחניות ואילו השולחן – גשמיות, כדאמרו (ב"ב כ"ה:): "הרוצה שיחכים – ידרים, ושיעשיר – יצפין, וסימניך: שולחן בצפון, ומנורה בדרום". ע"כ אמר הכתוב: אור הנרות הבוקע מהמטרה, צריך שיאיר אל עבר השולחן העומד ממול! יש צורך להכניס את הרוחניות לתוך החיים הגשמיים. אין "גם וגם" – יהודי באהלך ואדם בצאתך, חנוכיה כאן וע"ז שם, הכל מערכת אחת! הגשמיות של יהודי בכל מקום צריכה להיות רוחנית.
(דורש טוב, הובא בעלון הר' חנניה צ'ולק).