מאת: הרב יעקב הייזלר
-
מהפכה רוחנית אדירה בעולם היהודי כולו
הגאון הצדיק רבי יהודה זאב סגל זצוק"ל ראש ישיבת מנצ'סטר ותלמיד מובהק למרן ה"חפץ חיים" זי"ע מי שכונה בקרב רבים וטובים בתואר היחודי "החפץ חיים של אירופה" או "החפץ חיים השני".
דומה, כי אין אחד מבין הקוראים הרבים שלא הגיע לאזנו שמעו הטוב של אותו צדיק וקדוש שזכה וזיכה את בני הדור האחרון בתקנה הנפלאה והמפורסמת של לימוד ב' הלכות ביום בספרי החפץ חיים ושמירת הלשון, ובכך גרם וחולל מהפכה רוחנית אדירה בעולם היהודי כולו, בעניני שמירת הלשון, ואף הוסיף ואמר בבטחון ובוודאות גמורה בהבטחה פלאית: "אין משפחה בעולם שלמדה ב' הלכות ביום ולא ראתה ישועה בעניניה הפרטים"!
כבר התבטא ואמר אחד מגדולי הדור זי"ע: "הרב סגל זצ"ל היה כמו המהר"ם שפירא זצ"ל בדורו, מהר"ם שפירא הגה את רעיון לימוד הדף היומי בש"ס, כך גם יסד הרב סגל זצ"ל לימוד ב' ההלכות ביום בספרי החפץ חיים, ואף גרם למהפכה היסטורית של ממש בעם ה' כולו כאשר מאות אלפי אנשים בכל רחבי העולם בקיאים בזכותו בהלכות שמירת הלשון, ובכך גרם את השמירה על השלום בעם ישראל לדבר טבעי בחיי היום יום של כל יהודי באשר הוא.
-
הרעיון הכביר
את ההשראה למהפכה האדירה שחולל, הוא שאב ממורו ורבו מרן החפץ חיים זי"ע. החפץ חיים התחיל את המהפכה, בהיותו הראשון שהעלה את המושג של לימוד 'הלכות שמירת הלשון' בחיי העם היהודי ואף סידר על כך הלכות סדורות.
אולם, מי שהוריד זאת אל העם הלכה למעשה היה הגרי"ז סגל זצ"ל. בסדר הלימוד היחודי שייסד, גרם לכך שכל יהודי יוכל בקלות להיות בקיא בכל ההלכות. הוא קבע סדר לימוד קצר, שכל אחד ואחד בכל מצב יכול לעמוד בו. רק ב' הלכות ליום וכך מסיימים תוך כמה חודשים את הספר כולו, מתוך מטרה לדעת את הדרך אשר ילכו והמעשה אשר יעשו.
ממקום מושבו במנצסטר הרחוקה הוא ניסה להפיץ את הרעיון בכל העולם כולו בכל האמצעים הדלים שעמדו לרשותו. צעדו הראשון היה הדפסת לוחות – שנה מיוחדים שבהם הופיע סדר לימוד היומי, שאותם דאג להפיץ ברחבי תבל באמצעים דלים ביותר. לשם כך נשא עמו את הלוחות לכל מקום שאליו הלך, ובכל פעם שהיה פוגש אי מי מארץ רחוקה, היה מבקש ממנו לקחת מהלוחות ולהפיצם בבתי הכנסת שבאיזור מגוריו.
בד בבד היה מפציר ומתחנן בפני מנהלי המוסדות החינוך לבנות, להכניס לימוד יומי קבוע של הלכות שמירת הלשון לתוך בתי הספר והסמינרים, וכך במשך השנים צבר הדבר תאוצה רבתי, כאשר בכל החוגים והעדות בכל רחבי תבל חדר הרעיון כסדר לימוד מסודר וקבוע.
-
כרטיס הכניסה שלי לגן עדן.
על הלוחות שהדפיס למטרה זו קרא ואמר: "זהו כרטיס הכניסה שלי לגן עדן".
כך גם החל לארגן כינוסי חיזוק ועצרות עם לחיזוק ענין שמירת הלשון אשר בו ראה את תכלית חייו. דבריו הנלהבים מעומק לבו הטהור לצד דמעותיו הזועקות קנו שביתה בלב אלפי המתכנסים מכל שדרות היהדות הנאמנה אשר החלו לקבל על עצמם ישום רעיון כביר זה.
דרשותיו שנאמרו בכל כינוס ועצרת לשם טרח והגיע, היו להבת אש יוקדת, אש קודש שפרצה מתוך לבו הרחום, שבערה מכוח אישו הגדולה שנטע בו רבו מרן החפץ חיים זי"ע.
בחן ובנועם היה מסביר לכל פונה לברכה או לישועה, שכדאי לו לקחת את עורך הדין הטוב ביותר בעולם שיפעל בעבורו ולטובתו, כשהוא מכוון למרן החפץ חיים זי"ע שלא כל ספק עומד במרומים וממליץ טובה בעד כל הלומדים בספריו הק'.
כך גם כל אימת שהיה מאן דהוא מגיע לביתו בכדי לפרוק את צרתו לפניו, היה ממליץ לו לקבל על עצמו את הלימוד היומי ולהתחזק בשמירת הלשון, ואכן אותם האנשים שקבלו על עצמם סדר לימוד זה העידו שראו ישועות מופלאות שלא כדרך הטבע.
כך זכה אותו צדיק להנחיל לכלל ישראל מתנה טובה עד שרעיון כביר זה נחרת על שמו הטוב לעולמים, וללא ספק שזכויות נשגבות אלו עומדים לו במרומים.
-
אי אפשר להיות אערליכער איד מי שאין לו מידות טובות.
במכתב לתלמידים כותב הגרי"ז: "דעו בחורים יקרים כי אי אפשר להיות אערליכער איד ואי אפשר להיות ת"ח מי שאין לו מידות טובות. יסוד התורה הוא מידות ואי אפשר להיות בעל מידות טובות אם אינם לומדים ספרי מוסר המדברים אודות מידות. ותכלית הלימוד הוא לקיים מה שאתם לומדים וכשאתם מתפללים בבקר ואומרים אשרינו מה טוב חלקנו תחשבו אשרינו שאנו משתדלים להיות בעל מידות טובות!"
ואכן בכל הזדמנות הוא היה מעורר על לימוד המוסר. באחת משיחותיו הביא את המשנה: הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם. מה המוסר השכל מכך? אדם יכול להיות יר"ש ב"חיצוניות" אבל אם לא יעבוד על המידות שלו, יכול הוא להפוך לרוצח ח"ו. צריכים ללמוד מוסר כדי להכיר שיש מידות רעות! הוא יכול להיות אדם מלא תורה, גאון עולם, גיבור בתורה, אבל אם אינו לומד מוסר, אם אינו עובד על עצמו, עלול הוא להיות רוצח ממש!
אל תחשבו בחורים שאתם יושבים בבית ד' וצועקים "שבתי בבית ד' כל ימי חיי", ובזה די, זה אמנם טוב, אבל אם לא תלמדו מוסר על מידות רעות כדי להיות "בעל הבית" על הגוף אז לא תוכלו להתאפק בעת שיעלה הנסיון של המידות.
-
אשטיקעל נייעס"
"לדעת חכמה ומוסר" – ללמוד ספרי מוסר. לא לקרוא רק אימרה יפה אלא ללמוד בעיון ובכובד ראש! והוסיף לתבוע מהבחורים שלמות: "אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה" בן תורה המשתדל ללכת בדרכי ד' צריך שיהא "אין לו בעולמו…"
בחור נכנס לביהמ"ד עם "אשטיקעל נייעס" וביהמ"ד רותח מזה, אותו בחור הוא ח"ו… הוא חוטא ומחטיא את הרבים ממש! הוא רוצה להראות שהוא חכם גדול ומביא "נייעס" ויודע את הכל – אינו אלא בעל גאוה! עליכם לא להתעניין בשום דבר אחר רק בלימוד! בממון אדם לא שבע ממה שיש לו ותמיד רוצה עוד, גם בלימוד צריך לרצות עוד. בשאיפה להיות רק יר"ש גם לזה לא יזכה – ש"ס צריכים לדעת!