שולחן ערוך או"ח קנ"א, ט: "ונהגו להדליק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות נרות לכבדן" ובמפרשים: "והוא כעין הנרות שהדליקו בבית המקדש, על פי הפסוק: "באורים כבדו ד'" (ישעי' כ"ד, ט"ו) ובילקוט שמעוני, בהעלותך: מלמד שישראל חייבים להדליק נר בבתי כנסיות ובתי מדרשות, שהן כמקדש, כנאמר: "ואהי להם למקדש מעט" (יחזקאל י"א, ט"ז) – מה מקדש לא היה הנר כבה בו – כך בתי כנסיות ובתי מדרשות"
בספר "ראשית חכמה" שער היראה פרק ט"ו : "אמר הקב"ה הדליקו לפני נרות, כדי שאשמור את נשמתכם המשולה לנר, שנאמר נר ד' נשמת אדם" ובמדרש רבה לויקרא ל"א, ד: "כי אתה תאיר נרי" (תהילים י"ח) בר קפרא פתח, "אמר הקדוש ברוך הוא לאדם: נרך בידי ונרי בידך. נרך בידי שנאמר: "נר ה' נשמת אדם. (משלי כ, כ"ז) נרי בידך שנאמר: "להעלות נר תמיד", אמר הקב"ה: אם הארת נרי, הריני מאיר נרך" !!!
קיצור של"ה ענייני בית הכנסת – "מי שיש לו חולה בתוך ביתו ר"ל ייתן נר למאור לבית הכנסת, ויעלה הקב"ה רפואתו מן השמים" ובתוספות בבא בתרא ח ע"א: "המנדב נר לבית הכנסת, דומה למקריב קורבן נדבה"
ואכן, מצינו, מדוע נקרא שמה של דבורה הנביאה "אשת לפידות"? שהייתה מכינה לפידים עם פתילות עבות, ספוגות בשמן, ושלחה אותם למשכן שילה (גמ' מגילה י"ד ע"א). ומפני מה זכה חזקיהו המלך לנצח את סנחריב וצבאו ? כנאמר: "וְהָיָ֣ה בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יָס֤וּר..עֻלּ֖וֹ [עול סנחריב וצבאו] מֵעַ֣ל צַוָּארֶ֑ךָ [של חזקיהו ועם ישראל] וְחֻבַּ֥ל עֹ֖ל מִפְּנֵי־שָֽׁמן" (ישעי' י ,כ"ז) "אמר ר' יצחק נפחא: "חובל עולו של סנחריב מפני שמנו של חזקיה, שהיה דולק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. מה עשה? נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר: כל מי שאינו עוסק בתורה יידקר בחרב. בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה" (גמ' סנהדרין צ"ד ע"ב). ועודד אדום נתברך, בשביל שכיבד ארון האלוקים על ידי שהיה מדליק נר אחד שחרית ונר אחד ערבית, ובשביל זה, זכה אבי שאול המלך, שיהיה בנו מלך על ישראל שהיה מסדר נרות בית הכנסת.