מדוע ממשיכים לקריאת פרשת 'בראשית' לאחר סיום 'וזאת הברכה' ?

כ"ח בכסלו תשפ"ב- סימן תרס"ח
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם שטעה והזכיר בתפילת שמיני עצרת את חג הסוכות?מדוע מברכים 'שהחיינו' בשמיני עצרת?ומהו סדר קריאת התורה בשמיני עצרת בארץ ישראל ובחו"ל?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרס"ח]

שכח להזכיר שמיני עצרת בתפילה

אומר השולחן ערוך, בליל שמיני של חג הסוכות, אומר בתפילה 'ותתן לנו את יום שמיני חג העצרת הזה', ויש נידון במשנה ברורה, מה הדין אם שכח, ובמקום לומר בתפילת שמיני עצרת, 'את יום חג שמיני עצרת הזה', הוא אמר 'את יום חג הסוכות הזה', מבואר במשנה ברורה, שאם עדיין לא סיים את הברכה, לכולי עלמא חוזר לתחילת הברכה, דהיינו, יאמר שוב 'ותתן לנו' ויזכיר 'את יום חג שמיני עצרת הזה', אבל אם כבר עקר את רגליו, יש דעות באחרונים, האם חוזר ומתפלל או לא, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם האגרות משה (או"ח ח"ג סימן צ"ז בדעת החיי אדם) שאולי לאו דווקא אם עקר את רגליו אינו חוזר, אלא הוא הדין אם הוא סיים את הברכה, גם יכול להיות שהוא לא חוזר.

הרמ"א חולק על דברי השולחן ערוך, וסובר, ששמיני עצרת לא נקרא חג, כי לא מצאנו בשום מקום ששמיני עצרת נקרא חג, ולכן לפי דבריו, צריך לומר 'את יום שמיני עצרת', ולא לומר 'חג' שמיני עצרת, אבל המשנה ברורה כבר מביא מכמה אחרונים שהשיגו על הרמ"א, והרבו בראיות ששמיני עצרת נקרא חג, ולכן, אין לנטות ממה שכתב השולחן ערוך לומר 'את יום חג שמיני עצרת הזה'.

קביעות סעודה בערב החג

אין לקבוע סעודה מן המנחה קטנה ולמעלה, כדי שיאכל בלילה לתאבון.

שינה בסוכה בשמיני עצרת בחו"ל

יום שמיני עצרת בחו"ל, יש בו ספק האם הוא בעצם חג הסוכות, או שהוא שמיני עצרת, ולכן מספק יושבים בו בסוכה כי אולי זה עדיין סוכות, אבל לא מברכים, כי אולי זה באמת שמיני עצרת, ומביא המשנה ברורה, שיש שיטות שסוברות, שבשמיני עצרת בחו"ל, לא ישנים בסוכה, כי על ידי השינה בסוכה, זה נראה שהוא נוקט ששמיני עצרת זה חול מועד, כי מילא לגבי אכילה, גם בשאר ימות השנה קורה לפעמים שאדם אוכל בסוכה, אבל אדם לא ישן בסוכה אם זה לא חג הסוכות, ולכן אם ישן בשמיני עצרת בסוכה, זה מראה ששמיני עצרת זה חג הסוכות, ועושה אותו כמו חול.

אכילה בסוכה בערב שמיני עצרת מבעוד יום

אדם שהתפלל מעריב של ליל שמיני עצרת מבעוד יום, אם הוא יאכל בסוכה, יש לו בעיה, כי לברך 'לישב בסוכה' הוא לא יכול, כי הוא כבר התפלל תפילה של שמיני עצרת, ומצד שני, זה עדיין שייך ליום הקודם, ולכן, אין לאכול בערב בליל שמיני עצרת עד שחשיכה, כדי להיפטר מהספקות.

ברכת שהחיינו

אומרים 'שהחיינו' בשמיני עצרת, משום שהוא רגל בפני עצמו.

סדר קריאת התורה בשמיני עצרת

בתפילת שחרית בשמיני עצרת בארץ ישראל, מוציאים שלשה ספרים, בספר ראשון קוראים 'וזאת הברכה' עד סוף התורה, ומסיימים את התורה, ובספר השני קוראים 'בראשית' עד 'אשר ברא אלקים לעשות', כדי שלא יהיה פתחון פה לשטן לקטרג ולומר, כבר סיימו את התורה ואינם רוצים לקרותה עוד, ובספר השלישי קוראים, 'ביום השמיני עצרת', ומפטיר 'ויהי אחרי מות משה', ובמקום שעושים שני ימים טובים, מוציאים ביום הראשון שני ספרים, וקוראים בראשון חמשה עולים בפרשת ראה 'כל הבכור', ואם הוא שבת, קוראים שבעה עולים ומתחילים 'עשר תעשר', והמפטיר קורא בספר השני, 'ביום השמיני עצרת', ומפטיר במלכים 'ויהי ככלות שלמה', ומחזיר הספרים ואומר קדיש, ומכריז 'משיב הרוח ומוריד הגשם'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן