מה היא התפילה המיוחדת שמתפללים ביציאה מן הסוכה ?

כ"ז בכסלו תשפ"ב- סימן תרס"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע הסוכה ונוייה אסורים ביום השמיני?ולמה אסור בשבת להכין את הספר תורה לקריאה של יום טוב שחל ביום ראשון?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרס"ז]

סוכה ונוייה אסורים ביום השמיני

הסוכה עצמה, וכן נויי הסוכה אסורים בחג הסוכות, וגם ביום השמיני לאחר החג, וכגון שעיטר את הסוכה במיני פירות שתלה בה לנוי, אבל אם עיטר אותה בסדינים המצוירים, הוא לא הקצה לגמרי את דעתו מהם, ולכן נוהגים להורידם לבית, משום חשש גנבים או גשמים, ובחו"ל שעושים שני ימים טובים, אסורים גם ביום התשיעי, מפני שיום התשיעי בחו"ל, הוא ספק שמיני, והטעם לאיסור זה הוא משום מיגו דאתקצאי לבין השמשות, אתקצאי לכולי יומא, שהרי אם תזדמן לו סעודה בבין השמשות של ערב יום השמיני או ערב יום התשיעי בחו"ל, הוא היה חייב לאכול את אותה סעודה בסוכה, כי אולי הוא עדיין בתוך חג הסוכות.

אם חל יום טוב האחרון של חג ביום שישי, הסוכה עצמה וכן נויי הסוכה, ממשיכים להיות אסורים גם בשבת עד מוצאי שבת, ומביא המשנה ברורה, שהדין הזה הוא מוקשה, למה שנאסור אותם יום נוסף? ובאמת יש במשנה ברורה צד לומר, שזה רק מנהג שנהגו כך, ואין לזה מקור על פי דין.

תפילה ביציאה מן הסוכה

יש תפילה מיוחדת שמתפללים בשעה שיוצאים מהסוכה בסוף חג הסוכות, 'יהי רצון שנזכה לישב בסוכה של לוויתן', ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שיש סידורים שכתוב בהם נוסח, 'שנזכה לשנה הבאה לישב בסוכת עורו של לוויתן', ומובא בשם הביכורי יעקב, שהנוסח הזה הוא טעות, כי אי אפשר לומר בשנה הבאה שהמשמעות היא שבשנה הבאה יישבו בסוכה מעור של לוויתן, שהרי עור של לוויתן אינו כשר לסיכוך, אלא הכוונה היא, שנזכה בשאר ימות השנה לישב עם הצדיקים בסוכה כזאת, או אולי הכוונה לא על השנה הבאה, אלא הכוונה לעולם הבא שנזכה להיות צדיקים, ולשבת עמהם בסוכה של לוויתן.

הכנה בשמיני עצרת בחו"ל לצורך שמחת תורה

ביום שמיני עצרת שהוא יום טוב, בחו"ל אסור להכין לצורך ליל יום טוב, דהיינו לצורך שמחת תורה, כיוון שזה ספק חול, שהרי איננו יודעים מה הוא היום טוב האמיתי, השמיני או התשיעי.

הכנה מיום טוב לחברו ומשבת לחול

אסור להביא יין מיום טוב לחברו, ובשעת הדחק שלא יימצא בלילה בקלות, מותר להביא יין וכן מים מיום טוב לחברו, רק שצריך להביא אותו בעוד היום גדול, שאז ייתכן שצריך עדיין לצורך אותו יום, וגם לא יביא אותו כדרך שנושא אותו בחול, אלא ישנה, ודווקא לצורך מצוה מותר, ולכן לא מציעים את המיטות משבת לחול, וכן אסור בשבת שהוא ערב יום טוב להעמיד את הספר תורה בפרשה שיקראו בה ביום טוב, כיוון שהוא מכין משבת ליום טוב, וכן אסור להעמיד את השולחנות והספסלים בבית לצורך הלילה, משום הכנה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן