מדוע מועילה מתנה על מנת להחזיר בארבעת המינים ?

י"ב בכסלו תשפ"ב- סימן תרנ"ח- סעיף ד'- אמצע הסעיף הגה "ומותר לתת לו"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם המקבל יוצא ידי חובה כאשר נאנסו ארבעת המינים בידיו?ומה הדין אם החזיר המקבל את ארבעת המינים לאחר זמן המצוה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרנ"ח סעיף ד']

ארבעת המינים שאולים

ארבעת המינים צריכים להיות שלכם, ולכן, לא יוצאים ידי חובת ארבעת המינים כאשר הם שאולים, ואפילו אם המשאיל אומר לשואל, ארבעת המינים אלו יהיו שלך עד שתצא בהם ידי חובה, ואחר יהיו שלי כבתחילה, מבואר שלא יוצא ידי חובה, משום שזה נחשב שאול, שהרי הקנה לו רק את הפירות ולא את גוף הדבר.

מתנה על מנת להחזיר

מתנה על מנת להחזיר, מועיל בזה, ומבאר המשנה ברורה, שטעם הדבר הוא, משום שיש בזה נתינה גמורה של הגוף והפירות, אלא שיש תנאי צדדי שהוא צריך אחר כך להחזיר לו את זה, ובאמת, אם אחר כך המקבל לא קיים את התנאי והוא לא החזיר, המקבל לא יצא ידי חובה, ואפילו אם הוא שילם על ארבעת המינים הללו, לא יוצא בזה ידי חובה, שהרי לא קיים את התנאי, ויש כאן קפידא, ויש כאן נידון בביאור הלכה, שאם יש לנותן לולב נוסף לצאת בו, אז מסתבר שאם המקבל נתן לו את דמי ארבעת המינים, זה מועיל.

החזירם לנותן לאחר זמן המצוה

אפילו אם נאנסו ארבעת המינים בידו של המקבל, זה לא מועיל, ואפילו אם נפטור אותו מתשלומים, סוף סוף כיוון שהתנאי לא התקיים, זה לא שלו, וכן אם החזירם לאחר זמן מצותו, לא יצא ידי חובה, כי מסתבר שהנותן מקפיד שהוא יחזיר לו את ארבעת המינים כאשר הוא יכול לצאת בהם ידי חובה, ואם הוא כבר יצא בהם ידי חובה היום, הוא צריך להחזיר לו אותם מחר לפני שעת מצותו, ואם החזיר לו אותם לאחר כל התפילות, וכתוצאה מכך הנותן לא עשה את כל הנענועים בהלל בציבור כדרכו, יש בזה נידון בשער ציון כאן ס"ק כ"א.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן