א. האם יש קדושת שביעית בפרחים?
דין קדושת שביעית בפרחים מתחלק לשניים: פרחים העומדים רק לנוי ולא לריח אין בהם קדושת שביעית; פרחים שעיקר מטרת גידולם הוא לריח, מספק צריך לנהוג בהם קדושת שביעית. ואילו פרחים העומדים גם לריח, נחלקו הפוסקים האם צריך לנהוג בהם קדושת שביעית, ומספק יש להחמיר.
ב. האם שייך איסור ספיחין בפרחים?
פרחים שיש בהם ריח, כיון שצריך לחשוש בהם לקדושת שביעית, שייך בהם גם איסור ספיחין. אמנם רק פרחים חד שנתיים שיש לשתלם מידי שנה שייך בהם איסור זה, ולכן אם נזרעו פרחים כאלו בשביעית יש להחמיר ולנהוג בהם כמי שאסורים באיסור ספיחין. לעומת זאת פרחים מצמח רב שנתי, אף שיש בהם קדושת שביעית כאשר הם עומדים לריח, מכל מקום אין בהם איסור ספיחים, ואם פג ריחם בטלה מהם גם קדושת שביעית.
ג. האם מותר לקנות פרחים במקום שאינו תחת השגחה מהודרת?
בפרחים ישנם כמה חששות שמחמתם ראוי לקנותם אך ורק במקום עם השגחה מהודרת. ונפרט החששות שישנם בפרחים: פרחים שיש בהם ריח אם נשתלו בשביעית יש חשש איסור ספיחין; פרחים מצמח רב שנתי, אף שאין בהם איסור ספיחין, וכן פרחים שאין בהם ריח כלל אף שגם קדושת שביעית אין בהם, מכל מקום אסור לקנותם בשוק אצל מי שאינו נאמן על השביעית, וזאת מאחר שחז"ל גזרו שלא לקנות מעם הארץ כל דבר שיש בו זיקת שביעית. מלבד זאת, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשתמש ב'שמור ונעבד', דהיינו כל דבר שנעברה בו עבירה של עבודה בשביעית, או ששמרוהו בעליו ולא הפקירו אותו כדין. ולהלכה בדברים שאין בהם צורך גדול לאדם יש להחמיר שלא להשתמש בגידולים שיש לחשוש שעבדו בהם או שמרו אותם שלא כדין בשביעית.
ד. האם מותר להשקות פרחים הגדלים בחצר?
המגדל פרחים בחצרו, אם עיקרם לריח והם בגידול חד שנתי שצריך לשתלם מיד שנה, גם אם צמחו מאליהם בשביעית יש בהם איסור ספיחין ואסור להשקותם כלל אף אם יתקלקלו מחמת מניעת המים מהם. דין זה נאמר גם לגבי צמחים הגדלים בעציץ נקוב, שאם יש בהם איסור ספיחין אסור להשקותם כלל.
אכן, צמח הגדל בעציץ שאינו נקוב, גם אם הוא חד שנתי ועשוי לריח וצמח מאליו בשנה השביעית, אין בו איסור ספיחין, וישנם אופנים שמותר להשקותם לצורך קיומם.
פרחים המיועדים רק לנוי אין בהם איסור ספיחין כלל וישנם אופנים שמותר להשקותם לצורך קיומם. פרחים שאין בהם חשש ספיחין מותר להכניסם לאגרטל עם מים אף אם ע"י כך יפתחו הניצנים.
ה. האם מותר לקטוף פרחים שיש בהם קדושת שביעית ללא רשות הבעלים?
כל שיש בו קדושת שביעית הרי הוא הפקר, אבל דבר שאין בו קדושת שביעית אינו הפקר, ולכן פרחים רב שנתיים, למרות שאין בהם איסור ספיחין, אבל מאחר ונחלקו הפוסקים האם יש בהם קדושת שביעית, מספק אסור לקטוף אותם ללא רשות הבעלים.