"בתי לא צעירה ומציעים לי הצעות שונות, ורעייתי אומרת שאנו חייבים לוותר על משהו, האם צריך לוותר, ומה הדבר הראשון שיש לוותר?".
תוותר על "מה יאמרו הבריות…" – הייתה התשובה.
חלפו עליו ועל בתו, כמה חודשים וכמה הצעות שידוכין, עד שזכה להבין 'הלכה למעשה' את המשפט שאמר לו רֶבּ אהרן-ליֵבּ.
*
מה ענין גאווה לשידוכין?! על כך נשמע פעם קולו של רֶבּ אהרן- ליֵבּ בתקיפות רבה, ובעין דומעת: "הגאווה מכלה את כולם, מציעים שידוך לבחור ואומר שצריך משהו מיוחדת, וכן הבת ואביה אומרים כי רוצים את הטוב שבעולם הישיבות, והם לא מבינים שזה 'דבר שלא בא לעולם'…".
פלוני התייעץ בעניין שידוך לבתו: "אמרו לי שהבחור מתעניין בעוד דברים, והוא מאד חברותי, האם זה לא חיסרון בהתמדה?"
רֶבּ אהרן-ליֵבּ: אתה רוצה את המתמיד הכי גדול? אם כך, עליך לצעוד כמה דורות לאחור, עד רבי שמעון בר יוחאי… (עיין שבת דף י"א ע"א: לא שנו אלא כגון רבי שמעון בן יוחי וחבריו, שתורתן אומנותן).
*
בתו בגרה, והוא בא לשאול: מה לעשות.
רֶבּ אהרן-ליֵבּ הקשיב, גם התעניין במצב במשפחתו לכאן ולכאן, ואז לפתע אמר לו: אני מבין כי יש לך כמה בנים בישיבות שונות, וכל הצעה שמציעים מהישיבה שבה הם לומדים, הבחור נפסל. תשמע להצעות שידוכין מישיבות אחרות, שאין לך שם בנים (ומנה באוזניו שמות של כמה ישיבות טובות אחרות) ואז ירווח לך.
הוא שמע לעצתו, ובתקופה קצרה אח"כ, בתו התארסה עם בחור מאחת הישיבות הללו שמנה באוזניו.
*
עש"ק בהר תשע"ד. פלוני אלמוני: "יש לי הצעה לשידוך שרוב בני הבית שם נמוכים והבחור עצמו לא נמוך ולא גבוה, האם זה חיסרון?"
תגובה שיש בה מעט תשובה: "אתה מכיר את הגמרא בבא מציעא, שבן ננס אומר: 'כיצד הלה בא לידי שבועת שווא' (בהערצה ובקול רם מאד): בן ננס! בן ננס!"…
– "אם הבחור אכן היה 'בן ננס', הייתי לוקח אותו ללא בעיה"…
רֶבּ אהרן-ליֵבּ נהנה מדבריו, ולעניין למעשה השיב לו: "בסדר, אפשר לך לקחתו לחתן". המשיך ואמר לו: "בן ננס היה תנא. מה יגידו לעתיד לבוא, 'יעמוד בן ננס?!', יאמרו – 'יעמוד הצדיק הגדול'!
ומי לנו גדול מה'חפץ חיים' שהיה נמוך במיוחד. וכן באמריקה ראו את שר התורה רבי משה פיינשטיין, ובא"י את גדול הדור – רֶבּ אהרן-ליֵבּ נמוך הקומה.
*
שאלו מה הסגולה לשידוך?
"לא לחפש חסרונות, זו הסגולה".
'במה' bama.org.il