מֵהלכות נטילת ארבעת המינים
* בנטילת ארבעת המינים, אוחזים את הלולב ביד ימין, ואת האתרוג ביד שמאל. ואיטר יד ('שְׂמָאלִי') – לדעת השולחן ערוך, דינו ככל אדם, ולדעת הרמ"א, יטול לפי ה'ימין' וה'שמאל' שלו.
* את הברכה על נטילת לולב, יש לברך לאחר שנטל בידו הימנית את הלולב, ההדס והערבה, ולפני נטילת האתרוג בידו השמאלית. ולחילופין, ליטול את האתרוג כשהוא הפוך, עוקצו למעלה ופיטמתו למטה, וליישרו, דהיינו, להעמידו בידו באופן שפיטמתו למעלה ועוקצו למטה, רק לאחר הברכה.
* בעת נטילת ארבעת המינים, יש להחזיקם בידיִם, ולא באמצעות כלי, נרתיק, וכדומה. וכמו כן, יש להקפיד שלא יהיה על הידיִם דבר החוצץ בינן לבין ארבעת המינים; ובדיעבד, ישוב ויטול ללא ברכה.
* בעת נטילת ארבעת המינים, יש להקריב את הידים זו לזו באופן שהאתרוג יהיה צמוד לשלושת המינים האחרים. ויש שכתבו, שצריך להקפיד על כך גם בעת אמירת ה'הלֵּל' וה'הושענות'.
* מי שאין באפשרותו ליטול את ארבעת המינים באף אחת משתי ידיו, ואף לא במרפק או בזרוע – נחלקו הפוסקים אם יוצא ידי חובה בנטילת ארבעת המינים בפיו.
* בלקיחת ארבעת המינים בנפרד, אך ברציפות – יוצאים ידי חובה; ובתנאי שכל ארבעת המינים נמצאים ברשותו. וכן הלכה, אך לכתחילה ראוי להחמיר כדעה הראשונה.
* מי שנטל את ארבעת המינים, ולאחר מכן הבחין שאחד מהם לא עמד כדרך גידולו, וכגון שהחזיק את האתרוג הפוך בשעת הברכה, ושכח ליַשרו לאחר הברכה – ישוב ויטול את כל ארבעת המינים יחד, ויברך רק על המין שהיה הפוך; כגון: "על נטילת אתרוג", כאשר מדובר באתרוג.
מֵהלכות הנענועים של ארבעת המינים
* לאחר אמירת הברכה על ארבעת המינים, מנענעים אותם לארבעת הצדדים, מזרח, מערב, צפון ודרום, וכן למעלה ולמטה.
* בדברי הימים נאמר: "אָז יְרַנְּנוּ עֲצֵי הַיָּעַר… הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב… וְאִמְרוּ הוֹשִׁיעֵנוּ אֱלֹקֵי יִשְׁעֵנוּ". וכפי סמיכותם של פסוקים אלו, הנהיגו רבותינו 'לרנן בעצי היער', דהיינו, לנענע את ארבעת המינים באמירת ה'הלֵּל', באמירת "הוֹדוּ", ובאמירת "אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא".
* נענוע ארבעת המינים, נעשה תוך כדי 'הולכה' ו'הבאה', דהיינו, הרחקת הלולב מגוף האדם, והקרבתו בחזרה. ובשעת הקרבת הלולב בחזרה אל הגוף, רצוי להצמידו לחזה.
* בשעת נענוע ארבעת המינים, יש 'לכסכס' מעט בעלי הלולב, דהיינו, להקישם זה על גב זה, על מנת להשמיע את קולם; וזהו כביכול השיר והרננה שהם משמיעים, וכלשון הכתוב "אָז יְרַנְּנוּ עֲצֵי הַיָּעַר".
* לדעת השולחן ערוך, סדר הצדדים בנענוע הלולב, הוא בסיבוב לימין, דהיינו: מזרח (כשמתפללים כלפי מזרח), דרום, מערב, צפון. ולדעת האריז"ל: יש אומרים – מזרח, דרום, צפון, מעלה, מטה ומערב; ויש אומרים – דרום, צפון, מזרח, מעלה, מטה ומערב.
איסור ההוספה על ארבעת המינים
* לדעת השולחן ערוך, הוספת מין חמישי על ארבעת המינים, אסורה משום איסור 'בל תוסיף', ואף כשאינו מתכוון לשם מצוה; אלא אם כן מתכוון במפורש שהוספת המין החמישי היא לשם נוֹי בלבד. אך קשירת הלולב בֶּעָלִים שאינם מארבעת המינים, אין בה איסור, משום שאת ארבעת המינים צריך להעמיד 'כדרך גדילתם', ועלי הקשירה אינם מונחים כדרך גדילתם, וממילא אינם נחשבים כתוספת למצוה.
* אסור ליטול יותר מאתרוג אחד, או מלולב אחד, ויש אומרים שיש בכך גם איסור 'בל תוסיף'; ומותר ליטול יותר משלושה הדסים, או יותר משתי ערבות, אך ראוי שלא לעשות כן.