שח הגר"י זילברשטיין שליט"א: שמעתי חידוש מהרבי שלי, מרן הגר"י אברמסקי זצ"ל, בעניין שלום בית, הקשור לעניין אריכות ימים ושנים.
מרן הגר"י אברמסקי, שגדלותו בתורה וביראה הגיעה לשיאים לא נודעים, כיהן גם כנשיא וועד הישיבות. הוא יצא פעם באוטובוס מביתו בשכונת בית וגן לרחוב 'הישיבה' בשכונת גאולה, ונכנס אל ראש הישיבה מרן הגר"י סרנא, כדי לבקש ממנו שישתתף יותר בכינוסי ועד הישיבות. כשהיה בדרך חזור לבית וגן, התלבט מרן זצ"ל האם לנסוע באוטובוס או במונית, והחליט לבסוף לעלות שוב על אוטובוס, שם פגש ביהודי שסיפר לו כמה דברים.
והנה, בהגיעו לביתו, הוא מוצא את אחד מראשי הישיבות הממתין לו. אבל הגר"י אברמסקי נכנס למטבח, שם ישבה אשתו הרבנית, נכדתו של הרידב"ז, והחל לספר במשך דקות ארוכות כל מה שעבר עליו היום. ראש הישיבה שהמתין במסדרון, האזין ושמע איך הרב אברמסקי מספר לרעייתו את הכל, לפרטי פרטים, עם מי נפגש, ואיך הגיע לישיבת חברון, ואת מי פגש בדרך, וגם את הסיפורים ששמע בדרכו באוטובוס, וכו' וכו'.
כאשר יצא סוף סוף אל מסדרון הבית, שם המתין ראש הישיבה, פנה מרן הגר"י אל אורחו, ואמר לו: 'אולי הינך מתפלא כיצד בזבזתי את זמני על הסיפורים שסיפרתי לאשתי, וגם הטרחתי אותך לכאורה שלא לצורך, אבל תדע לך שאם התורה כתבה (בראשית, י"ב ט"ז) 'ולאברם היטיב בעבורה', הרי שכל הטובות הבאות על האדם, באות רק בזכות אשתו, ו'היטיב' הפירוש הוא לא רק בעושר ובנכסים, אלא גם בעצם החיים, דהיינו שהבעל שמכבד את אשתו יזכה גם לאריכות ימים. ואם חפץ אנוכי בחיים, עליי לכבד את רעייתי כיאות, ולהתנהג כפי שהתנהגתי.
עבורי היה זה חידוש, ובעצם שני חידושים שמענו כאן. ראשית, בעצם זה שהפסוק 'ולאברם היטיב בעבורה' נסוב גם על אריכות ימים, שכן בתורה עצמה מדובר על צאן ובקר. ושנית, כיון שאם היו שואלים אותנו בזכות מה זכה הגר"י אברמסקי לאריכות ימים, היה אפשר להשיב בתירוצים רבים: בכוח התורה האדיר שלו, בכוח קידוש השם העצום שעשה, בכוח הרבצת התורה והעמדת התלמידים, ועוד כהנה וכהנה. אבל מרן הגר"י אברמסקי תלה את אריכות הימים שלו בכך שהוא מכבד את רעייתו.
'קול ברמה' – בטאונה של רמת אלחנן בעריכת הרב משה מיכאל צורן שליט"א