שאלה: מוהל חדש שמעוניין שיקחו אותו למול, מפרסם שמי שיקח אותו יוכל לקבל ממנו הלוואה של צרכי סעודת הברית בפריסה של עשרה תשלומים. השאלה האם יש בזה איסור ריבית, והאם יש אופן להתיר את זה?
תשובה: הדבר אסור משום ריבית, כמבואר בשו"ע יו"ד סי' ק"ס סכ"ג שהמלווה לחברו על מנת שכשיהיה לו מלאכה יקח אותו לעשותה אסור, ואף שכאן המוהל יבוא למול בחינם ולא יקח כסף, מ"מ אסור שמה שמכבדים אותו למול והוא צובר ניסיון שווה הרבה כסף, וכפי ששמעתי ממוהל מומחה שכדי למול גוי בכדי להתלמד משלמים אלף ₪ ויותר, א"כ למול יהודי להכניסו בבריתו של אברהם אבינו שווה הרבה יותר, ויש שמשלמים על זה סכומים גדולים. נמצא שתמורת ההלוואה מרוויח למול.
והעצה בזה, שיבקש מגמ"ח שיסכים לעזור לו ולהלוות לאותם הלוקחים אותו למול, וכל מי שיכבד אותו הוא ישיג עבורו הלוואה מהגמ"ח, ובלבד שהכסף לא יהיה משלו, ואז מותר, שהריבית אינה מן הלווה למלווה, וכך יעשה "ברית" ללא "ריבית".