אליעזר (לייזר) רוט
תושבי שכונת 'גרין פארק' במודיעין עלית מכירים אותו היטב. כמעט כל אחד מהם כבר זכה לקבל שיחת שכנוע אישית וישירה, שבה הוא מתבקש להקדיש לפחות רבע שעה מדי יום ללימוד 'דף היומי בהלכה'.
בשנה האחרונה, הוכפל מספרם של נבחני 'הדף היומי בהלכה' בשכונה פי כמה וכמה, וזאת הודות לפעילות הבלתי נלאית של האחראי על מקום המבחן בבית המדרש 'בני הישיבות' בשכונה, הרה"ח ר' חיים שלום פריינד, חסיד באיאן נלהב, שאינו מוכן לקבל "לא" כתשובה, בכל הקשור להצטרפות ללימודי ההלכה.
כמו כל האחראים על מקומות המבחן של 'דרשו', גם הרב פריינד מקבל מדי חודש חבילה מסודרת ובה המבחנים הנערכים בחודש זה, ועמם גם מספר מודעות שנועדו לתלייה באזור כדי להזכיר לציבור שביום חמישי הקרוב, בשעות אחה"צ, יתקיים המבחן החודשי במסגרת תוכנית 'דרשו בכולל', ללימוד 'דף היומי בהלכה'.
כמו כל האחראים האחרים, גם הרב פריינד תולה את המודעות הצבעוניות במקומות הבולטים בשכונה.
אבל המיוחד בו שהוא אינו מסתפק בכך. כשהוא תולה את המודעה, ומטבע הדברים מתאספים מסביב עוברים ושבים כדי לראות מה היא המודעה החדשה שמודבקת עכשיו על לוח המודעות, הוא כבר מנצל את ההזדמנות כדי לדרבן אותם להצטרף ללימוד ההלכה.
אם הוא מזהה נכונות, הרב פריינד לא מרפה עד שהוא שומע "הן" בקול ברור ובוטח. ימים אחדים לאחר מכן הוא יפנה אל המצטרף החדש באופן יזום, ויוודא שהוא אכן מיישם את הקבלה הטובה שקיבל.
לקראת המבחן הוא גם דואג לפנות לכל מנהלי הקווים הקהילתיים בכל בתי הכנסת בשכונה, ואלו מוציאים כולם, איש איש בסגנון ובאופן המתאים לקהילה, 'צינתוק' שמשמש כתזכורת טלפונית, שמתקרב מועד קיומו של המבחן החודשי ב'דף היומי בהלכה', ושכל אחד מוזמן להצטרף ללימוד, ובחודש הבא ילמדו הלכות בנושא זה וזה, וראוי לכל אחד מהקהילה שייקח חלק בלימוד הזה.
בזמן קיום המבחן, מתבצעת עיקר הפעילות. מדובר בבית מדרש הומה מאדם, בשעות הערב, רבים מתקבצים לתפילת ערבית, והרב פריינד מנצל את ההזדמנות כדי לייצר הרבה מאוד רעש בכל הסביבה. העוברים והשבים נשאלים כמעט כל אחד באופן פרטני: "אתה לומד הלכה?… למה לא? בוא תנסה??? איך אתה יכול להגדיר את עצמך כשומר מצוות אם אתה לא לומד הלכה ואינך יודע איך צריך לקיים את המצוות?…".
אם מישהו אחר היה שואל אותם את אותה השאלה, הם היו נעלבים, אבל כשהרב פריינד שואל אותה, הם מגיבים אחרת. הם מרגישים שהוא לא שואל בהתרסה, הוא לא שואל בדרך של העברת ביקורת או זלזול חלילה. הוא שואל מתוך כאב עצום שמתפרץ החוצה.
סוכה מהודרת ופסולה
"בחול המועד סוכות האחרון ביקרתי בסוכתו של יהודי אמיד ובעל בעמיו, עם לב מאוד מאוד חם לכל דבר שבקדושה.
היתה זו סוכה יפה מאוד, מרווחת ומקושטת בטוב טעם. על השולחן היו כמה ספרים העוסקים בענייני דיומא, קופסה מהודרת של אתרוג עמדה פתוחה למחצה, וממנה הציץ אתרוג שעשה רושם שהוא עלה לבעליו הרבה מאוד כסף. יהודים מוכנים לשלם הרבה כסף על קיומה של מצווה בהידור רב.
"בעודי סוקר בהנאה את הסוכה, חשכו עיני. התברר לי שאני בכלל לא נמצא בתוך סוכה. למה? כי הסוכה בנויה עם שלוש דפנות, שזה בסדר גמור, אבל באחד משלושת הצדדים הללו, הסכך היה מרוחק מהסוכה מרחק של שלושה טפחים, אפילו לפי שיעור החזון איש היו שם שלושה טפחים של רווח.
"המשמעות היא שהדופן ההיא לא קשורה בכלל לסוכה, וממילא יש כאן סוכה של שתי דפנות בלבד, וזאת כמובן לא סוכה בכלל.
"ברגע הראשון לא ידעתי מה לעשות. להעיר לו? זה לא נעים. אני אורח מה אני בא וזורק הערות על כשרות הסוכה. מצד שני, אם אני לא מעיר, אני גורם ליהודי להיכשל במשך כל ימי החג הנותרים באכילה מחוץ לסוכה.
"לבסוף החלטתי ללכת בדרך קצת עקיפה. שאלתי את היהודי כאילו בתמימות, אמור נא, למה הסכך לא מגיע עד הדפנות, הסכך היה קצר מדי? הוא לא הספיק להגיע עד הדופן?
"אה, כן, היה חסר קצת סכך… דווקא כן הצלחתי למתוח את הסכך עד שם ולכסות את הכל, אבל אז באה הרוח וקצת הרימה את הסכך והוא נסוג אחורה. שנה הבאה נקנה עוד סכך שלא תיכנס לנו שמש מהצד הזה. זה באמת מציק לי בשעות אחה"צ, כשהשמש זורחת מהכיוון ההוא…
"הבנתי שהאיש לא יודע בכלל שיש כאן פסול בסוכה, ובעדינות הסברתי לו שאני לא יודע אם יש כאן שלושה טפחים, וצריך למדוד, אבל אם יש שלושה טפחים, אז נראה לי, אם אני זוכר נכון, ואם איני טועה, שיכול להיות שאולי אולי הסוכה לא כל כך כשרה…
"הוא הסתכל עלי בביטול: "מה אתה מדבר כאלו הבלים. זאת סוכה מהודרת לכתחילה שבלכתחילה, סוכת חזון איש לעילא ולעילא. הסכך התרחק מהדופן בגלל הרוח, אבל זה ממילא לא משנה כי עד ארבע אמות הסוכה כשרה, הרי זה 'דופן עקומה'…".
"עכשיו כבר הבנתי שאין ברירה, ואני חייב להסביר לו 'ברחל בתך הקטנה', כדי להפריש אותו מאיסור.
"לא רק שהסוכה שלך פסולה עכשיו לפי כל הדעות", אמרתי לו, "אלא שייתכן שאפילו לפני שהסכך זז ממקומו היא כבר היתה פסולה כי הסכך שלה לא עומד ברוח מצויה, וייתכן מאוד שהשנה הוא עדיין לא זכית לקיים מצוות סוכה…
"אם לעצתי שמע, אתה צריך לקנות מהר מהר סכך נוסף, להוסיף על הסוכה כדי לכסות את המרווח הזה, ולאחר מכן תתקשר לרב כדי לשאול אותו לגבי ברכת שהחיינו, כמדומני שאתה צריך לברך עכשיו ברכת 'שהחיינו' על מצוות סוכה, כי למרות שאנחנו ביום השלישי של סוכות, עד כה טרם קיימת מצוות סוכה.
"פניו של האיש האדימו בחרון. הוא ממש נעלב, איך אני מדבר על הסוכה שלו. מה אני מגיע ככה ומתחיל להמציא כל מיני חומרות…
"אמרתי לו שאני מציע שנפתח ביחד משנה ברורה ונראה מה אומרת ההלכה. לזה הוא הסכים, רק כדי להוכיח לי שאני טועה טעות חמורה מאוד.
"למדנו שולחן ערוך ומשנה ברורה, והוא ראה במפורש ששלושה טפחים של אוויר פוסלים, ושדופן עקומה אנחנו אומרים רק בסכך פסול, ולא באוויר.
"בסופו של דבר הוא הודה באוזני שאכן הסוכה פסולה לכל הדעות, ובלב כבד שאל אותי אם אני יודע איפה אפשר לקנות עוד גליל של סכך בעיצומם של ימי חול המועד…
"אמרתי לאותו יהודי, אם היית לומד 'דף היומי בהלכה', לא היית נכשל בהלכה כל כך גלויה וידועה לכל. הבעיה שכשלא לומדים הלכה, עושים "מה שכולם עושים", ובונים סוכה "כמו שכולם בונים", ואם אתה לא יודע מה צריך לעשות, אתה יכול ליפול בדברים ה'קטנים' שמשנים את התמונה כולה!".
סוכת 'מגן אברהם'
"כנגד זה אני אספר עוד מעשה שהיה ממש בשנה האחרונה, ושממנו אפשר לראות את הצד השני של המטבע", ממשיך הרב פריינד את דבריו הנאמרים בלהט אדיר.
"בא אלי יהודי מהשכונה אברך תלמיד חכם אמיתי, שכבר למד את מסכת סוכה כמה וכמה פעמים בעיון רב וחשב שהוא בקי בכל הלכות סוכה ושאי אפשר לתפוס אותו עם איזה פסול שהוא לא שמע עליו. באחרונה התחיל האברך ללמוד גם 'דף היומי בהלכה' בקביעות, אחרי שאני זכיתי בסייעתא דשמיא לשכנע אותו להצטרף.
"הוא סיפר לי, שלראשונה מזה 15 שנה הוא זוכה לשבת ב'סוכת מגן אברהם'. במשך עשור וחצי הוא לא קיים מצוות סוכה (מדרבנן) לפי המגן אברהם, שהמשנה ברורה פוסק כמותו!
"הסוכה שלו גם היא סוכה העשויה משלוש דפנות. למעשה יש לו רק שתי דפנות, והדופן השלישי היה עשוי באופן של קנים הנעוצים במרחק של פחות משלושה טפחים זה מזה, ועל ידי 'לבוד' הם הופכים לדופן.
"כמובן ש'לבוד' זה לא איזו קולא או איזה היתר מפוקפק חלילה. אנחנו סומכים על דיני 'לבוד' בלי שום היסוס ובלי שום פקפוק, וגם אותו יהודי חשב שאין שום בעיה בסוכה שלו.
"כשהוא למד את סימן תר"ל, גילה להפתעתו העצומה, שה'משנה ברורה' פוסק שמדרבנן לא אומרים דין 'לבוד' בסוכה שיש בה רק שלוש דפנות! 'לבוד' (עכ"פ לגבי עומד מרובה על הפרוץ), נאמר רק בסוכה עם ארבע דפנות! כך כותב המגן אברהם וכך פוסק המשנה ברורה!!!
"האברך הזה חשב שהשמים נופלים עליו. הוא ידע את כל דיני לבוד, את כל דיני הדפנות, הכל בסדר גמור, היה חסר לו רק פרט אחד קטן שמובא במשנה ברורה. על פי דעת 'המגן אברהם' הוא לא קיים את מצוות סוכה מדרבנן, ב-15 השנים האחרונות.
"השנה הוא תיקן את המעוות, ועשה את הדופן השלישית באופן שהיא תהיה כשרה גם בלי להגיע לדין 'לבוד', ועל ידי כך זכה לשבת ב'סוכת מגן אברהם'. השמחה שלו היתה גדולה מאוד, ויחד עמה היה מהול גם לא מעט צער על כך שלא למד משנה ברורה הרבה קודם לכן, מה שהיה מציל אותו מלשבת בסוכה שלא כל הדעות מסכימות שהיא כשרה.
"עכשיו כבר החלטתי", הוא אמר לי, "שאני לא מוותר על לימוד 'הדף היומי בהלכה' ויהי מה! עם כל הכבוד לי שאני לומד ש"ס בעיון ויש לי ידע תורני רחב, אם אני לא אלמד משנה ברורה, אני צפוי להיכשל בעוד הלכות חלילה וחלילה".
(חלקה השני של השיחה עם הרב ח"ש פריינד יובא בס"ד בשבוע הבא)