דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
דף הבית מאמרים פרשת שבוע לך לך ראיתי געוואלידגע מעשה שסיפר אחד המקובלים, על רב עיר שהיה בזמנו, שיצא אל מחוץ לעיר על מנת להתבודד ולעסוק בעניינים גבוהים שהשקט והצנעה יפים להם. והנה באחד הימים הסתבכה אחת מציציותיו באבן ונקרעה. מיהר הרב להוריד את הציצית כדי שלא ילך עם בגד בעל ארבע כנפות ללא ציצית. כעת היה עליו להשיג בגד חדש, בעל ארבע כנפות, לקיים בו מצות ציצית.

ראיתי געוואלידגע מעשה שסיפר אחד המקובלים, על רב עיר שהיה בזמנו, שיצא אל מחוץ לעיר על מנת להתבודד ולעסוק בעניינים גבוהים שהשקט והצנעה יפים להם. והנה באחד הימים הסתבכה אחת מציציותיו באבן ונקרעה. מיהר הרב להוריד את הציצית כדי שלא ילך עם בגד בעל ארבע כנפות ללא ציצית. כעת היה עליו להשיג בגד חדש, בעל ארבע כנפות, לקיים בו מצות ציצית.

הגה"צ רבי ראובן קרלנשטיין זצ"ל על הדרך להצלחה במלחמה על היצר
ח' חשון תשפ"ב
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך (יב, א)

קשה, הרי כשאדם יוצא – תחילה הוא יוצא מבית אביו, אחר כך מעיר מולדתו, ולבסוף אף מארצו ואם כן סדר היציאה היה צריך להיות כתוב בדיוק להיפך: "לך לך מבית אביך, ממולדתך, ומארצך"?

רבי לייב חסמן זצ"ל מבאר, שבסדר הזה טמון רמז לדרך בה על האדם לצעוד בעבודת ה':

הנה כאשר אדם עומד מול נסיון – דרכו של היצר הרע היא להגדיל בעיני האדם את הקושי שבניסיון. הוא מנסה לשכנע אותו עד כמה קשה הוא הניסיון, וכי אין לו את הכוחות הדרושים כדי לעמוד בו, בהיותו כה גדול וקשה.

הדרך להתמודד מול היצר הרע, היא להקטין את הניסיון. לחשוב על החלקים הקלים יותר שיש בו, לבצע אותם, וכך, שלב אחרי שלב, לבצע את כל המשימה.

את ה"שיטה" הזאת של יצר הרע ראינו כבר בפרשת בראשית: הנחש הקדמוני, הס"מ הרשע, אומר לחוה (בראשית ג, א): "אף אם אמר אלקים אל תאכלו מכל עץ הגן" – הוא מגדיל את הניסיון: אלוקים אמר שאסור לאכול מכל עץ הגן"! קשה מאוד, הכל אסור! איך אומרים היום? "לדתיים – אסור הכל"..

ומהי הדרך להתמודד נגדו?

להקטין את הנסיון! לומר לו: אדרבה, הכל מותר! אלקים התיר לאכול מכל עצי הגן! ברוך ה' יש שפע של עצים שמותר לאכול מפרותיהם. האיסור הוא שלא לאכול מעץ אחד או שניים, וזה לא כל כך קשה לקיום. לא חסרים עצי פרי המותרים באכילה.

ככל שהאדם מקטין את הנסיון כן יקל לו לעמוד בו בהצלחה.

הסטייפלר זצ"ל סיפר על עצמו, כי בהיותו בצבא הרוסי היה עליו לעבוד בשמירה בליל שבת. המשמרת שלו היתה בין השעות שתים עשרה עד שתיים בלילה. הקור בחוץ היה נוראי. לחיילים היה מעיל פרווה מיוחד שבלעדיו היה אפשר לקפוא למוות. הסדר היה שכל חייל שמסיים את השמרת – מעביר את המעיל לחייל שבא אחריו.

והנה, החייל ששמר במשמרת הקודמת הלך שתי דקות לפני הזמן והוא תלה את מעיל הפרווה על עץ סמוך. כשהסטייפלר הגיע הוא מצא את המעיל תלוי, והלא יש איסור מדרבנן להוריד אותו מעל גבי העץ!

אמר הסטייפלר לעצמו: "אין כאן כל שאלה! בוודאי מותר להוריד את המעיל מעל העץ! הרי זה ממש ענין של 'פיקוח נפש' לעמוד שעתיים בקור הרוסי הזה! אפשר, חלילה לקפוא למוות! מותר להוריד את המעיל מהעץ"!

"אבל" – המשיך הסטייפלר – "חמש דקות אפשר לעמוד בלי מעיל. אפשר לסבול את הקור במשך זמן כה קצר… אוריד אותו, אפוא, מהעץ בעוד חמש דקות"…

לאחר חמש דקות אמר הסטייפלר לעצמו: "בוודאי מותר להוריד את המעיל. פיקוח נפש, אבל אני רואה שאני יכול להחזיק מעמד עוד חמש דקות. אמתין, אפוא, עוד חמש דקות ואז אוריד אותו"…

כך עברו להן כל השעתיים והמעיל נותר על העץ!

יצר הרע "מגדיל" את הנסיון: "תראה איזה קור. אפשר לקפוא למוות. שעתיים זה המון זמן. מאה ועשרים דקות בלתי אפשרי"… הסטייפלר "הקטין" את הנסיון: "מדובר בסך הכל על חמש דקות. לא על מאה ועשרים דקות זה לא כל כך קשה. מיד בתום החמש דקות אוריד את המעיל". בצורה שכזאת אפשר לעמוד בנסיון בהצלחה.

אדם שואף לסיים את הש"ס. אומר לו היצר הרע: "נו באמת? אתה תסיים ש"ס? הרי יש בש"ס אלפי דפים! הרי יש בש"ס מסכתות קשות מאוד! הזמן שלך מאוד לחוץ! עוד מאה שנה לא תגמור אפילו חצי מהש"ס"! היצר הרע "מגדיל את הניסיון. מקשה אותו.

ומה השיטה נגדו? "מי מדבר כרגע על ש"ס שלם. מדובר כרגע על מסכת אחת, שאותה כבר למדתי כמה פעמים. לסיים רק מסכת אחת זה לא כל כך קשה"… וכך להמשיך מסכת ועוד מסכת. ובסיעתא דשמיא כמו שחמש דקות ועוד חמש דקות הפכו לשעתיים, כך מסכת ועוד מסכת תהפוכנה לש"ס שלם.

כעת נחזור לאברהם אבינו. הקדוש ברוך הוא העמיד אותו בנסיון "לך לך. הדבר הקשה ביותר לאדם הוא לעזוב את בית אביו. זוהי הסביבה הקרובה אליו ביותר, אותה הוא אוהב במיוחד, ואליה הוא קשור בכל נפשו.

השלב השני בהגדרת הקושי הוא לעזוב את עירו, מולדתו, אשר גם אליה נקשרת נפשו בעבותות של אהבה. כך הוא טבעו של אדם: הוא אוהב את עיר מולדתו! אם כי לא בדרגה כה גבוהה כמו שאוהב הוא את בית אביו.

הקל ביותר הוא לעזוב את ארצו. לא שאין בזה קושי אבל הוא פחות מהקושי שבעזיבת עיר מולדתו ובית אביו.

אברהם אבינו, כדי להצליח לעמוד בנסיון של "לך לך" בחר להתייחס לנסיון מהקל אל הכבד: אם הוא היה חושב בראשונה על הצורך שבעזיבת "בית אביו" – היה קשה לו יותר להצליח, שכן עזיבת בית האבא היא הקשה ביותר.

כדי "להקטין את הנסיון בחר אברהם אבינו להתייחס קודם כל אל "לך לך מארצך" שהוא הדבר הקל ביותר. משהרגיש כי התגבר על הקושי הזה עבר לשלב הבא: "וממולדתך" ורק לבסוף כשהרגיש כי הצליח להתגבר גם עליו עבר לשלב הקשה ביותר "ומבית אביך".

אברהם אבינו לימד אותנו את הדרך הנכונה בעבודת השם ובניסיונות החיים. "להקטין" את הניסיונות! "תפסת מרובה – לא תפסת"! מי שמתחיל ב"גדול" – עלול להכשל.

*

את המעשה הבא סיפר לי רבי נסים קרליץ זצוק"ל

פעם הוא הגיע לביתו של ה"חזון איש" בגבעת רוקח, וה"חזון איש" אמר לו שהוא רוצה לבקר את גיסו, רבי נחום מאיר ואת אחותו המתגוררים ברחוב רבי יהודה הלוי – מרחק הליכה ניכר מביתו.

ה"חזון איש" היה חלש, לא היה לו כח, אבל הוא רוצה ללכת. וזה לוקח "א יאר מיט מיטוואך [זמן ממושך שקשה לראות את קצהו].

הוא התחיל ללכת. אין לו כח והוא מטפס. אחרי כמה פסיעות התעייף והתיישב לנוח. אז בני ברק לא היתה כמו היום, היא היתה כמו כפר גדול, הכל היה מלא באבנים ובבולי עץ. הוא התיישב על בול עץ בדרך.

אחר כך התרומם והלך עוד כמה פסיעות. התעייף והתיישב עוד פעם. כך עשה שוב ושוב, עד שלבסוף הגיעו למחוז חפצם.

פנה ה"חזון איש" לרבי נסים זצוק"ל ואמר לו: "אתה רואה. אם הולכים – בסוף מגיעים! אם לא הייתי הולך – עשרים שנה הייתי יושב בבית ולא מגיע. אבל כשהתחלתי ללכת, אמנם הליכתי איטית עם מנוחות באמצע, אבל בסוף הגעתי! צריך רק להתחיל ללכת!"

כך הוא גם ברוחניות. אם מתקדמים – ולו במעט – בסוף מגיעים. גם אם אינך יכול להתקדם הרבה – תתקדם מעט, צעד אחד, בסוף תגיע.

פעם היה ה"חזון איש" חולה והרופאים אסרו עליו לדבר. במשך ששה שבועות שכב ולא דיבר אף מילה. אחרי ששה שבועות היה יכול להתחיל לדבר, אז הוא אמר חידוש קטן בהלכות שבת. שלוש מילים ולא יותר, ובן ביתו רשם אותו. למחרת אמר לו לכתוב עוד כמה מילים, וכך במשך כמה ימים, עד שבסופו של דבר יצא סימן שלם ב"חזון איש".

א געוואלדיגער לימוד: כמה שאדם יכול – עליו לעשות, לאט לאט, ו"קובץ על יד ירבה". כמה מילים ועוד כמה מילים, מצטרפות בסוף לסימן שלם.

*******

לך לך מארצך… ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה… (י"ב, א)

כתב רש"י "לך לך – להנאתך ולטובתך! ושם אעשך לגוי גדול וכאן אי אתה זוכה לבנים, ועוד שאודיע טבעך בעולם".

ממשיך רש"י וכותב: "'ואעשך לגוי גדול' – לפי שהדרך גורמת לשלושה דברים, ממעטת פריה ורביה, וממעטת את הממון וממעטת את השם, לכך הוזקק לשלוש ברכות הללו, שהבטיחו על הבנים ועל הממון ועל השם".

ידועה השאלה: אם אברהם אבינו קיבל כל כך הרבה הבטחות מהקב"ה, על הבנים, על הממון ועל השם, מהו, אפוא, הנסיון הגדול שיש ב"לך לך", בהיותו נמנה בין עשרת הנסיונות שהתנסה בהם אברהם אבינו? מה קשה לעזוב את הבית אם בבית הזה לא יהיו לך ילדים ושם, בארץ "אשר אראך", תזכה לילדים? ובנוסף לכך תזכה שם גם לממון ולשם?

כדי לבאר את עומק הנסיון מקדים ה"אור החיים" הקדוש ושואל:

הפסוק מתחיל: "ויאמר ה' אל אברם לך לך" – לשון אמירה, וממשיך "וילך אברם כאשר דבר  אליו ה'" – לשון דיבור. לכאורה היה לו לפסוק לסיים מעין הפתיחה: "וילך אברם כאשר אמר אליו ה'"?

אלא, אומר ה"אור החיים" הקדוש, זה גופא היה הניסיון בפניו עמד אברהם אבינו: הוא נבחן לשם מה הוא הולך. אם מטרת הליכתו היא אך ורק כדי לקיים את ציווי ה', או שבהליכתו התערבו גם שיקולים והנאות אישיות: לזכות לבנים, לממון ולשם.

הקב"ה אמר לאברהם אבינו "לך לך". אמירה היא לשון רכה: כדאי לך ללכת! ההליכה היא להנאתך ולטובתך, שם תזכה להפוך ולהיות לגוי גדול! כאן אין אתה זוכה לבנים.

אבל אברהם הלך "כאשר דבר אליו ה'"! התורה מעידה, בשינוי הלשון, כי אברהם אבינו לא הלך "כאשר אמר אליו ה'". הוא לא הלך בגלל כל ההבטחות הטובות שה' יתברך הבטיח לו! הוא הלך "כאשר דיבר" אליו ה' – אך ורק מפני שכך היה ציווי ה' אליו.

אצל אברהם אבינו, לקיים את רצון ה' זה והדבר החשוב ביותר, עדיף מכל ההבטחות הטובות שיש בעולם.

אברהם אבינו עמד בנסיון בכך שגילה כי "במצוותיו חפץ מאד" (תהילים קיב, א) – "במצוותיו ולא בשכר מצוותיו" וכפי שדרשה הגמרא (עבודה זרה יט ע"א).

מורי ורבותי! הדברים האלו נוגעים אלינו:

חז"ל (בראשית רבה ו, ט) אומרים, כי ספר בראשית, המספר על תולדות חייהם של אבותינו הקדושים, נקרא "ספר הישר": "'הלא היא כתובה על ספר הישר' – מאי 'ספר הישר'? ספר אברהם יצחק ויעקב, ואמאי קרי ליה ספר הישר? דכתיב: 'תמות נפשי מות ישרים'".

אבותינו הקדושים היו ישרים. שומה עלינו ללמוד מהם מעשיהם – צריכים לשמש לנו למורה דרך וכמו שאמרו חז"ל: "מעשה אבות – סימן לבנים", וכן אמרו (תנא דבי אליהו פרק כה): "חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי".

עלינו ללמוד מאברהם אבינו לשאוף לקיים את מצוות ה', כי כך ציוה ה' – "במצוותיו חפץ מאד". להרגיש כי הדבר הטוב ביותר שיכול להיות לנו הוא, לעשות את רצון ה'.

חמישים רובל עבור ציצית

ראיתי געוואלידגע מעשה שסיפר אחד המקובלים, על רב עיר שהיה בזמנו, שיצא אל מחוץ לעיר על מנת להתבודד ולעסוק בעניינים גבוהים שהשקט והצנעה יפים להם.

והנה באחד הימים הסתבכה אחת מציציותיו באבן ונקרעה. מיהר הרב להוריד את הציצית כדי שלא ילך עם בגד בעל ארבע כנפות ללא ציצית.

כעת היה עליו להשיג בגד חדש, בעל ארבע כנפות, לקיים בו מצות ציצית. מיהר לחפש בית שיש מזוזה בפתחו, דפק על דלתו, וביקש מבעל הבית ציצית.

בעל הבית לא זיהה שהאיש העומד לפניו הוא רב העיר, סבר שמדובר בבריה משונה, ואמר לו: "אם רצונך בציצית תן לי חמש קופיקות"…

– "בסדר גמור! מיד אתן לך" – אמר לו הרב – "אנא! רק תמהר ותביא לי את הציצית".

הלה ראה שהאיש בכלל לא מתווכח ואמר: "סליחה, טעיתי! עשר קופיקות"…

– מקובל עלי! אנא! רוץ כבר והבא את הציצית"…

מרגע לרגע המחיר עלה… עשרים קופיקות. חצי רובל. רובל.

משהיה בעל הבית בטוח כי אפשר "לעשות צחוק" מהאיש שלפניו, נקב בסכום של חמישים רובל!

גם למחיר הזה קיבל את הסכמת האיש, אלא שהאיש הוסיף ואמר:

"אמנם אין לי כאן חמישים רובל, וגם בבית אין לי את הסכום הזה, אבל אל דאגה! עד אחרי שבת אעביר לידך את מלוא הסכום".

במוצאי שבת הכריז הגבאי בבית הכנסת: "דירת הרב עומדת למכירה"!

כל הקהל התעניין לסיבת הדבר, והתברר כי הרב חייב חמישים רובל לאיש פלוני, מתושבי הכפר הסמוך.

באהבתם הגדולה לרבם, הלכה משלחת לאותו פלוני לברר במה מדובר. אז התבררה לו האמת המרה:  הוא "עשה צחוק" מרב העיר, בכבודו ובעצמו…

הוא מיהר לבוא לבית הרב, נפל לרגליו, בכה והתחנן: "אנא, כבוד הרב! סלח לי. לא העליתי על דעתי כי האורח המשונה שדפק על דלת ביתי היה כבודו! וכעת משנודע לי הדבר, הנני מבקש את מחילתך ואף אני מוחל, כמובן, במחילה גמורה על הכסף. גם שלוש קופיקות – מחירו האמיתי של הבגד – לא אקח"!

השיב הרב כנגדו ואמר: "אני התחייבתי חמישים רובל – לא יעלה על הדעת שלא אעמוד בהתחייבותי! מצות ציצית יקרה מאוד בעיני ואני הייתי מוכן, בלב שלם לחלוטין ובשמחה גדולה, לשלם בעבורה חמישים רובל. אל תדאג! אני כבר אסתדר ואשיג את הכסף".

– "רב'ה! וכי כן יעלה על הדעת לקחת חמישים רובל על דבר שמחירו שלוש קופיקות? הלא ברור לכל כי לא התכוונתי ברצינות, וכל כוונתי היתה רק "לעשות צחוק"?

– אינני יודע מה התכוונת, ומה לא התכוונת, התקיימה בינינו עסקה בסך חמישים רובל. עליך לקבל מידי את מלוא הסכום".

– אפילו קופיקה אחת לא אקח מהרב! היות ועשיתי דבר כה נורא – אינני לוקח כלום, ויהי רצון שתהא מחילה זו כפרה לחטאי הנורא.

– "הלא תבין", התעקש הרב, "יש ושלחן ערוך, הלכה פסוקה, ואני פוסק בצורה הברורה ביותר: מצות ציצית יקרה וחשובה לי. אני משלם עליה את חמישים הרובל עליהם התחייבתי בלב שלם! מה שחשבת בלבך – לא מעלה ולא מוריד, ואין בכוחו לשנות את ההלכה הפסוקה".

ראש הקהילה, שעמד מן הצד והאזין לויכוח, החליט להתערב. פנה לרב ואמר: "יראה כבודו את הצער ועגמת הנפש שיש לאיש. אנא! רחם עליו, ותגיעו לפשרה המוסכמת על דעת שני הצדדים"…

השניים הדיינו לכאן ולכן, ולבסוף הוחלט על תשלום בסך חמישה רובלים, שהוסכם על דעת שניהם.

סיפור זה ממחיש עד כמה "תולדותיהם של צדיקים – מצוות ומעשים טובים". אם למישהו אין ילדים – בוודאי הוא מוכן לשלם חמישים רובל על ילד… כך, בדיוק, מתייחסים הצדיקים אל המצוות!

 

(מתוך הספר 'יחי ראובן')

הגה"צ רבי ראובן קרלנשטיין זצ"ל לך לך פרשת השבוע פרשת לך לך

אולי גם יעניין אותך

מהו המקור לחבוש על הראש "שטריימל" בשבת?
"זכינו שיש עכשיו יותר תורה!"
מיליוני המוסלמים כרעו בבת אחת על ברכיהם, כולל שלושת הכמרים מהמשלחת האמריקנית שחששו לעורם... רק אחד נותר ניצב איתן על עמדו: הרה"ג ר' אברהם מרדכי ז"ל. חומייני הרגיש בדבר והתמלא כעס...
כשמרן הגרש"ז אמר: "עכשיו נזכה לראות את כוחם של האדמו"רים החסידיים!"
הוא בא לקחת את הקביים אבל הבבא סאלי נוזף בו: "לא!" כשהוא מסמן לו שלא ייגע בקביים: "לך!"
תיעוד נדיר: מרן הגרי''ג אדלשטיין שליט''א צולם ע''י נכרי בראש השנה
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
גלריות בחצרות החסידים

ברכת הכהנים ההיסטורית שערך היום הרב אברהם ישעיהו שטרן

צפו בגלריה

פרשת שבוע

לפתע נפתחה הדלת, ולבית הכנסת נכנס אדם לבוש במדי הצבא הפולני. על פי העיטורים שעל כתפיו מדובר היה במפקד רם דרג. הוא ניגש למקומו של המהרש"ם, רכן לעברו ולחש באוזנו דבר מה

וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי

יהלומים מגדולי ישראל

לשמע הדברים נתכרכמו פניו של רבי מאיר-יחיאל מאוסטרובצה והוא פנה אל הסובבים אותו ואמר: "חבל על הזמן ועל המרץ שאתם משקיעים. המועמד השני הוא זה שייבחר – ללא ספק!"

ולימים אמר לחסידיו: "את הסיפור הזה מצווה לפרסם!"

סיפורים קצרים

בבוקר שלמחרת קם ר' שמעון והוא שטוף זיעה. החלום לא נתן לו מנוח והוא מיהר לחפש אחר אותו אדם שבשמו נקב אביו בחלום הלילה. את אשר סיפר לו אותו יהודי הוא שמע בתדהמה ובהלם...

סיפר הגאון רבי דוד יצחק גרוסמן שליט"א מעשה שאירע עם אחד מטובי הר"מים במוסדות 'מגדל אור', הרה"ג ר' שמעון אסייג

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר