האם אתרוג עגול כשר ?

ח' חשון תשפ"ב- סימן תרמ"ח- סעיף י"ד - סעיף כ'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ניתן להכשיר אתרוג עם אבעבועות?ומה הדין באתרוג שחור?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרמ"ח סעיפים י"ד – כ']

הכשרת אתרוג שעלו בו אבעבועות

אתרוג שעלה בו חזזית, דהיינו, אבעבועות, באופן שהאתרוג נפסל, וכגון שהחזזית הייתה ברובו של האתרוג, או במיעוטו אבל בכמה מקומות, או שהוא מנומר, הדין הוא, שאפשר להכשיר אותו על ידי שמקלפים את המקומות שהמראה שלהם שונה, ואז האתרוג חוזר לכשרותו, וכמובן כל זה רק אם לא חיסרו את האתרוג בשעה שקילפו אותו.

אתרוג כבוש או מבושל

אם נפל על האתרוג מים כאשר הוא היה תלוש, ותפח האתרוג או הסריח, וכן אם האתרוג כבוש בחומץ, או מבושל, או מנומר, פסול, ובעניין כבוש בחומץ, אין הכוונה מעת לעת, אלא באופן כזה שאם הוא היה מניח את זה על גבי האש זה היה מרתיח, אז אם הוא כבש אותו בחומץ, האתרוג נחשב כמבושל, ופסול, וכן אם שרה את האתרוג במים או שאר משקים, הרי הוא כמבושל, ודווקא מעת לעת, ובעניין מנומר שפוסל את האתרוג, נחלקו האם מדובר במנומר במראות שפוסלות את האתרוג, או אפילו מנומר במראות כשרות.

מראה שחור או לבן באתרוג

אתרוג שיש עליו מראה שחור או לבן שהם מראות פסולות, הדבר תלוי, אם זה במקום אחד, אז כדי לפסול את האתרוג, צריך שזה יהיה ברובו של האתרוג, אבל אם זה בשניים או שלשה מקומות, הדין הוא, שאפילו במיעוטו זה כבר פסול.

אתרוג שחור

מקום כזה שהאתרוגים שלהם הם שחורים אבל לא לגמרי, הדין הוא, שבאותם מקומות, האתרוגים שהם שחורים זה דרכם, ואין בהם בעיה של 'הדר', אבל בשאר מקומות שהאתרוגים שלהם אינם שחורים, אפילו בשחור מעט האתרוג פסול, אבל אתרוג שחור כאדם כושי, בכל מקום הוא פסול.

אתרוג עגול

אתרוג עגול כמו כדור, פסול, משום שאין דרכו להיות כך.

אתרוג הגדל בדפוס

אתרוג שגידלו אותו בדפוס, ועשו אותו כמין בריה אחרת, ואינו דומה לאתרוג, פסול, ואם גידל אותו בדפוס אבל במראה אתרוג, אף על פי שעשה אותו דפים דפים, כשר, כיוון שזה נחשב לצורת האתרוג.

אתרוגים דבוקים

אתרוג התיום, דהיינו, שגדלים שניים דבוקים אחד בשני, כשר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן