דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
Kobi Gideon / FLASH90
דף הבית מאמרים פרשת שבוע חומש דברים האזינו פעם סבל  מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל מאוד מעיניו, באתי אליו אחרי השיעור והבאתי לו אתרוג ששמרתי מחג הסכות. המראה של האתרוג היה טרי, כאילו זה עתה נקטף מן העץ. מרן שמח מאד. לאחר שנכנס לרכב, הוא אמר לנהג: "איפה רבי ראובן? תקרא לו, שיבוא איתי הביתה"…  מרן רצה להביע בכך את הכרת הטוב על האתרוג שהבאתי לו

פעם סבל  מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל מאוד מעיניו, באתי אליו אחרי השיעור והבאתי לו אתרוג ששמרתי מחג הסכות. המראה של האתרוג היה טרי, כאילו זה עתה נקטף מן העץ. מרן שמח מאד. לאחר שנכנס לרכב, הוא אמר לנהג: "איפה רבי ראובן? תקרא לו, שיבוא איתי הביתה"…  מרן רצה להביע בכך את הכרת הטוב על האתרוג שהבאתי לו

הגאון רבי ראובן אלבז שליט"א: "כי לקח טוב נתתי לכם"
Kobi Gideon / FLASH90
ז' תשרי תשפ"ב
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

"יערף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי" (לב, ב)

"לקחי" זו התורה הקדושה, שנאמר: "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזבו" (משלי ד, ב). כך מפרש הגאון מוילנא (אבן שלמה פ"א) את הפסוק שלפנינו: התורה דומה לגשם, שכן בכוחה להצמיח מה שיש באדם. אם יש לו מידות טובות, או שיש בו רצון לשפר את מידותיו – מצמיחה התורה את מידותיו ומשפרת אותן יותר, אך אם יש לו מידות רעות חלילה, קורה ההפך – התורה מגדלת ומטפחת את המידות הרעות שלו ומכניסה בו ערמומיות – "וקוץ ודרדר תצמיח לך".

התורה היא מקור הברכה; היא הברכה בעצמה, והיא משפיעה ברכה לכל העוסקים בה. "אורך ימים בימינה ובשמאלה עשר וכבוד" (משלי ג, טז).

מעשה ביהודי חרדי מבוגר, בן למעלה משבעים וחמש, שלא חש בטוב, והרופא שלחו לחדר מיון באחד מבתי החולים. באותה עת שהו בחדר המיון כעשרים חולים, מחוברים למכשירים שונים. מלבד היהודי המבוגר שהו בחדר המיון עוד שלושה חולים חרדים.

בשעות הערב הגיע בנו של היהודי המובגר לשהות ליד מיטת אביו. בידו נשא גמרא, המסכת הנלמדת בדף היומי. לאחר כמה דקות פתח הבן את הגמרא והחל ללמד את סוגיית הדף היומי. הושלך הס. כל החולים ששהו בחדר היטו אזן ל'שיעור' בדף היומי של הבן עם אביו. הבן קורא ומסביר, האב מקשיב ממיטת חוליו, מפעם לפעם האב נכנס לדבריו, מקשה ושואל, והשנים פותחים בשקלא וטריא.

לפתע נשמע קול מעבר לוילון. היה זה אחד החולים החרדים שהאזין לדברים, וגם הוא הצטרף לדיון בסוגיא. לא חלף זמן רב, וכל ארבעת החולים החרדים הפכו את חדר המיון לחדר שיעורים תוסס ועירני.

שאר החולים שכבו במטותיהם והאזינו לויכוחים המוזרים. הם לא הבינו את התוכן, המלים היו זרות להם, אבל הם רחשו כבוד ליהודים הללו, שאפילו בחדר המיון מנצלים את הזמן ללימוד התורה.

ה'שיעור' הסתיים. הגיע הרופא התורן. בדק את היהודי המבוגר, סקר את הממצאים הרפואיים, והחליט: "הכל תקין, אתה משוחרר". עבר למטופל השני, בדק אותו ואמר: "אתה משוחרר". וכך היה עם השלישי והרביעי.

כל ארבעת החולים שהשתתפו בלימוד – שוחררו לביתם. התורה עצמה היא הרפואה. "רפאות תהי לשרך ושיקוי לעצמותיך" (שם פס' ח).

התורה – סמא דחיי

מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל לא היה יכול להתנתק מהלימוד. התורה היתה סם החיים שלו. כשהיה יוצא לדרך לנסיעותיו היה לוקח איתו את הגמרא, ובמשך כל הנסיעה היו עיניו נעוצות בתוך דף הגמרא. זכורני שהייתי מתלווה אליו במסוק שהטיס אותו לכל מיני מקומות בארץ, להשמיע את דבר ה' לפני הימים הנוראים. טלטולי הדרך היו קשים, ברקע נשמעו רעשי המנוע הטורדניים. אך מרן נמצא בעולמות אחרים, כל הדרך היו שפתיו ממלמלות בעל פה דף אחרי דף.

פעם נסע עם הרבנית במכונית, בדרך הלוך סיים חצי מסכת פסחים, ובדרך חזרה סיים את החצי השני. נסיעה אחת – מסכת שלמה.

הלימוד המאומץ השפיע על עיניו. הוא עבר בדיקות רפואיות מדוקדקות, והוחלט על ניתוח בעיניו. המליצו לו על פרופסור מומחה בחוץ לארץ. כשמרן שמע על ניתוח בחו"ל הצטער מאד, שכן נסיעה כזאת כרוכה במאמץ רב ובביטול תורה.

והנה כעבור זמן מתקשרים למרן ומודיעים לו: הפרופסור המומחה הגיע לארץ לצורך לימודים. אפשר לבצע את הניתוח בארץ.

וכך היה. מרן עבר את הניתוח בהצלחה בארץ. רצון יראיו יעשה.

לאחר הניתוח ציווה עליו הפרופסור על מנוחה מוחלטת במשך חודש. נאסרה עליו קריאה מתוך ספר, כמו כן נאסרו עליו נסיעות ארוכות, שכן טלטולי דרך מזיקים לעיניים.

אחרי שבועיים היה מרן צריך לנסוע לאיזו מטרה חשובה. הרבנית הצטרפה אליו לנסיעה. באמצע הנסיעה פתח שקית ושלף מתוכה ספר…

אמרה לו הרבנית: "אבל הרופא אסר עליך לקרוא במשך חודש".

ומרן השיב: "אל תדאגי, הכל בסדר. אני חייב"…

התורה בעצמה ריפאה אותו, ריפאה את עיניו.

היו תקופות שעיניו היו חלושות מאד. כשבא למסור את השיעור בבית כנסת 'היזדים' היו צריכים לכבות את האורות ולהשאיר אור עמום, כדי שלא יסתנוור.

מובא בספרים שהבטה על אתרוג שברכו עליו, היא סגולה לכאבי עיניים. פעם, בתקופת חודש אדר, סבל מרן מאד מעיניו. באתי אליו אחרי השיעור, והבאתי לו אתרוג ששמרתי מחג הסכות. המראה של האתרוג היה טרי, כאילו זה עתה נקטף מן העץ. מרן שמח מאד.

לאחר שנכנס לרכב, הוא אמר לנהג: "איפה רבי ראובן? תקרא לו, שיבוא איתי הביתה"…

מרן רצה להביע בכך את הכרת הטוב על האתרוג שהבאתי לו. הוא ביקש ממני להיכנס איתו לביתו. כשנכנס הביתה, אמר לרבנית: "תראי איזה אתרוג יפה, הוא מחג הסוכות".

הרבנית הביטה באתרוג והתפעלה ממראהו. היא כיבדה אותי בשתייה. אחר כך אמר מרן לנהג: "תיקח את רבי ראובן עד הבית"…

אמרתי לו: "רבינו, אין צרך להטריח!".

אך הוא בשלו: "הוא ייקח אותך עד הבית".

להכרת הטוב אין גבול.

"יערף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי" (לב, ב)

כל ההתחלות קשות

הגשם – תחילתו "יערף" וסופו "תזל".

עריפה היא מלאכה קשה, דורשת עבודה מאמצת, הכרוכה בייסורים.

אדם לא רואה את הטוב שבמטר מיד בהתחלה. כשהוא מתחיל לרדת – הוא אינו נוח. בני אדם רוטנים לקראת בואו: "רק שלא נרטב ונתלכלך", הם אומרים. או: "שכחתי לסגור את החלונות. כל הספרים יירטבו", או: "הוא משבש את כל הדרכים"… אולם, אחרי שהגשם כבר ירד – אין טוב ממנו לעולם. כשאין גשם – אין מים, אין אוכל. בסופו של דבר המטר מביא שמחה, וזו הלשון: "תזל".

כמו כן דברי תורה. בתחילה הלימוד קשה. "לא נכנס לי בראש". בפרט כאשר אדם מגיע ללימוד בלי קדושה. מחשבתו אינה מטוהרת, וכיצד יחוש בטעמה הערב של התורה? בשלב הזה, לימוד התורה הוא בבחינת "יערף כמטר", שגם ממנו בני אדם אינם נהנים בהתחלה, ואומרים בפה מלא שהיו מעדיפים לו היו יכולים להסתדר בלעדיו.

רק כאשר אדם ממשיך ללמד עוד ועוד, ובד בבד מקדש ומטהר את מחשבתו – אז הוא מתחיל להרגיש את העונג ואת המתיקות שבתורה, כמו שאמר דוד המלך ע"ה (תהלים יט, יא): "ומתוקים מדבש ונופת צופים".

באמת, כדי לקנות תורה ולחוש בערבותה, יש צורך לעמול ולהתייסר עליה. בלי שאדם יעמול על התורה – לא יוכל לזכות בה! לתורה שכזו אין ערך!

זהו שאמרה תורה: כדי להגיע ל"תזל כטל" יש תנאי קודם: "יערף כמטר". רק מתוך הקושי – אדם זוכה להכיר כמה טובה היא.

דוד המלך ע"ה אומר בתהלים (קיט, קיא): "נחלתי עדותיך לעולם כי ששון לבי המה" – הוא אינו סר מן התורה לעולם משום שהתורה מסבה לו שמחה בלב. והוא ממשיך (שם קיב): "נטיתי לבי לעשות חוקיך לעולם עקב". מאי משמע "נטיתי לבי"? הביאור: כדי לזכות לתורה אדם חייב להטות את עצמו. להרכין ראש. לקבל בזיונות. לסבל ייסורים. רק עם  עמל וצער, עם "נטיתי לבי" – אפשר להגיע ל"לעולם עקב", ללמד את התורה עד עולם, בעונג ובשמחה.

גם הדבש – שהתורה נמשלה אליו – לא מגיע ביום אחד. מי שבקי בנושא יודע עד כמה מורכב ומפליא הוא מפעל יצור הדבש. דרוש הרבה עמל כדי לגדל את הדבורים, ולפעמים גם נעקצים מהן, עד שבסופו של דבר יוצא הדבש המתוק והבריא.

נולדה ביצה. יש שתי אפשריות: האחת – ליהנות ממנה עכשיו. לטגן אותה במחבת, עם תבלינים, ולאכול אותה. היא טעימה מאד. והאפשרות השניה – לאפשר לתרנגולת לדגור עליה, או להניחה בחום מסוים, כמו זה של התרנגולת, וכעבור עשרים ואחד ימים של המתנה – יצא אפרוח, שיגדל ויטיל גם הוא ביצים שיצאו מהן אפרוחים. עולם ומלואו יכול לצאת ממנה, וכל זה בזכות שהתאפקת! התגברת על התאווה לאכול אותה מיד, ובזכות זה תזכה לדורות של תרנגולים…

סיפר ראש ישיבה חשוב, על עצמו:

בהיותו ילד קטן הוא לא אהב ללמוד. הוא אהב לטפס, לקפוץ, לעשות מעשי קונדס ושובבות. המלמדים בתלמוד תורה לא ידעו מה לעשות איתו. כשהתלוננו על התנהגותו בפני הוריו, הודו הללו בפה מלא שגם הם לא יכולים עליו. החליטו שלוקחים אותו לאב"ד של עיר מגוריו שבליטא, כדי שהוא ישוחח איתו ויחליט מה עושים איתו.

משהופיע לפניו, אמר לו האב"ד: "אני שמח מאד שבאת. ספרו לי על שנינותך ופיקחותך. והנה הגיע לידי ויכוח סבוך בין תובע לנתבע, ואולי אתה תוכל לסייע לי".

הילד נהנה מהרעיון, ואמר: "ספר לי במה דברים אמורים? מי התובע, ומי הנתבע?".

"התובע הם הנעליים, והנתבע הוא ספר התורה".

הביט בו הילד בתימהון, והרב החל להסביר: יהודי בא לפני בעל הרפת, ובקש לקנות ארבעה שוורים. הוא מעונין לשחוט אותם, להפשיט את עורם ולהכין מהעור קלף לכתיבת ספר תורה.

מלאכת עיבוד העור והפיכתו לקלף היא מלאכה קשה מאד. יש להשרות את העור בתוך סיד רותח על מנת להלבין אותו. יש לקלף אותו, למלוח אותו ועוד. רק לאחר עבודה מאומצת הקלף מוכן, והסופר יכול לכתוב עליו ספר תורה מהודר. כשמסתיימת הכתיבה, מכניסים את ספר התורה להיכל בכבוד רב. מובילים אותו תחת חופה מהודרת, כשכל הקהל רוקד ושמח סביבו, מחבקו ומנשקו, והכל בחרדת קודש. כולם עומדים לכבודו, אף לא אחד יושב.

והנה גם גוי אחד בא לפני בעל הרפת ובקש גם הוא לקנות ארבעה שוורים, אלא שמטרתו שונה לחלוטין: מהעור המופשט הוא מתכנן לייצר נעליים.

כאן מלאכת עיבוד העור קלה בהרבה, מהעיבוד הנדרש להכנת קלף לכתיבת ספר תורה. המלאכה הושלמה, והעור המוכן נמסר למפעל גדול, שם ייצרו ממנו נעליים. בסופו של דבר – היכן נמצא העור? בשפל המדרגה! אנשים מתפלשים עם נעליהם בתוך בוץ, ומתהלכים איתן בתוך עפר וביוב.

השוורים הללו שעשו מעורותיהם נעליים, רואים את חבריהם שמעורותיהם עשו קלף לספר תורה, ומתרעמים: כולנו גדלנו יחד באותה רפת, אכלנו מאותו אבוס, מדוע להם עושים כבוד ויקר, מחבקים ומנשקים אותם, ואותנו הורידו לשפל המדרגה? במה חטאנו? ולא זו בלבד, אלא שאנחנו – הנעליים – כשנסיים את תפקידנו, ישליכונו לאשפה, ואלו ספר תורה שבלה – מניחים אותו בתוך כלי חרס מיוחד, ומביאים אותו לקבר ישראל!

"הנעלים הן התובעות", סיים הרב את הסברו, "וספר התורה הוא הנתבע. נושא התביעה: מה נשתנו אלו מאלו? מה דעתך, ילד פיקח, בענין?".

הילד נטה להצדיק את טענת הנעליים, אך הרב אמר לו מיד: "לא כדאי לך להיות סנגורן של הנעליים. אף אחד לא יכול להתחרות עם ספר התורה! ועתה שמע נא את התשובה לטענתן של הנעלים מה נשתנו אלו מאלו:

"נשתנו גם נשתנו! כשלקחו את השוורים לעשות מעורותיהם קלף לספר תורה, השוורים זעקו! אוי וי! ישימו אותנו בתוך סיד רותח! אלו ייסורים נוראיים! אחר כך יעבדו ויגלפו אותנו, כדי שנהפוך להיות קלף דק דק, נוח לכתיבה. לעמת זאת השוורים השניים לא עברו את כל הסבל הזה. לא הכניסום לסיד רותח ולא גלפום, השאירו אותם עבים.

אלו שסבלו בהתחלה, והיה להם קשה – אחריתם ישגא מאד! הם הופכים בסופו של דבר להיות ספר תורה שהכל מכבדים ומייקרים אותו! לעומתם, אלו שלא עברו קשיים – סופם שהם מוצאים את עצמם מתפלשים בעפר ובבוץ.

וכן הוא האדם: מי שבצעירותו עמל ויגע על התורה, עומד בפני ניסיונות ומתאמץ לעמוד בהם, עומד מול קשיים ומתגבר עליהם – סופו להיות תלמיד חכם, צדיק וירא שמים, שכולם מכבדים ומיקרים אותו. לעומת זאת, מי שמחפש חיים קלים, בלא עמל וטורח, בלי התמודדויות, בלי צורך להתגבר על יצרים ותאוות – סופו להתפלש בעפר.

השוורים שמעורותיהם עושים נעליים – מסתכלים על חבריהם ונדים להם בראשם: כמה מסכנים הם… ובדיוק כך גם הרחוקים משמירת תורה ומצוות, מסתכלים על שומרי המצוות ועל בני התורה, נדים להם בראשם ואומרים: 'כמה מסכנים הם… זה אסור וגם זה אסור'… אבל העיקר הוא: מה קורה בסוף. תלמידי חכמים זוכים לכבוד מלכים, כולם משחרים לפתחיהם ליטול מהם עצה ותושיה, מנשקים את ידיהם ושרים לכבודם. כל זה מכח העמל, היגיעה ומסירות הנפש שהיו להם בתחילת דרכם.

הוא אשר אמרנו: ההתחלה אמנם  קשה – "יערף כמטר", אולם הסוף שמח ומאושר – "תזל כטל".

 

(מתוך הספר 'משכני אחריך')

האזינו הגאון ר' ראובן אלבז שליט"א חג הסוכות פרשת האזינו פרשת השבוע

אולי גם יעניין אותך

כך מכינים את המבחנים ב'דף היומי בהלכה'
"דבר חשוב", "לעשות הכל להרבות שמחה בבית, וע"כ יש תועלת בשמיעת שירים של שמחה''
לבו של ר' אהרן יענקל פועם בחזקה. ידיו רועדות, והרעד הולך ומתפשט בכל הגוף... זהו, זה קרה. ה'חזקה' הקבועה נשמטה מידיו, והמשמעות היא הרת אסון עבורו. לפתע מכריז הגבאי: "60 אלף זלוטי פתיחה!" – וכל הקהל נאלם דום מרוב תדהמה...
"אנחנו עושים עכשיו קנין סודר על מאה ציציות, תתפוס חזק!"
הרב יואל ראטה על מעלת האמונה
החמצה נוראית: הרב מושקוביץ לא ידע שהוא נוסע במעלית עם הנדיב המבוקש, וענה לשאלותיו בחוסר סבלנות מופגן
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
נלמד החודש מסלול א קניין הלכה

מראי מקומות לחודש אב תשפ"ב שלב א'

מראי מקומות שלב א'- הלכות שמיטה ויובל תמוז תשפ"ב: 

גלריות בחצרות החסידים

ילדי כיתה ג' בתלמוד תורה זיו התורה חגגו את סיום חמשה חומשי תורה ט"ו בתמוז תשפ"ב

בהוד קדומים נתעטרו בכתרה של תורה ילדי כיתה ג' דת"ת זיו התורה בבני ברק במעמד מרטיט, מפואר ומרומם - מעמד

גלריות בחצרות החסידים

מעמד כבוד חכמים ינחלו בישיבה לצעירים מכנובקא בעלזא אלעד

מעמד כבוד חכמים ינחלו וסיום מסכת בבא בתרא ומסכת ביצה נחגגה ברב פאר והדר בישיבה לצעירים מכנובקא בעלזא אלעד בראשות

וידאו שחייבים לראות

הגאב"ד זצ"ל בשירת 'וטהר ליבנו'

במלאת 17 שנה שבהם כיהן גאב"ד 'העדה החרדית', הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, במעונו בירושלים נערך מעמד 'לחיים', ובעיצומו

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר