מה דינו של אתרוג חסר ?

א' חשון תשפ"ב- סימן תרמ"ח- סעיף ב'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אתרוג שנעשה בו נקב על ידי קוץ כשר?ומה הפירוש 'נקב מפולש'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרמ"ח סעיפים ב' – ד']

אתרוג חסר

ישנם שתי דעות לעניין אתרוג חסר:

דעה א': אתרוג שחסר כל שהוא, פסול, ואם ניקב ולא חסר, הדבר תלוי, אם הנקב מפולש, האתרוג פסול בכל מקרה, ואם הנקב אינו מפולש, אז רק אם הנקב הוא בגודל של איסר, האתרוג פסול.

דעה ב': מקילה יותר וסוברת, שאתרוג שניקב ולא חסר, כשר, וכדי לפסול את האתרוג צריך שיהיה חסרון, אלא שאם האתרוג ניקב נקב מפולש, מספיק חסרון משהו בכדי לפסול את האתרוג, אבל אם האתרוג ניקב נקב שאינו מפולש, אז רק אם הוא חסר כאיסר, הוא נפסל.

נקב שנעשה באתרוג על ידי קוצים

אומר הרמ"א, נהגו להכשיר את אותם נקבים שנעשו באתרוג על ידי קוצים ואף על פי שיש בהם חסרון, מפני שזו היא דרך גדילתו, ומוסיף המשנה ברורה, שזה דווקא כאשר נקרם עליו עור ובשר מלמעלה, אבל אם אנחנו רואים שלא נקרם עליו עור ובשר, אלא יש שם נקב וחסרון, אף על פי שאותו נקב וחסרון נעשה על ידי קוצים בדרך גדילתו, הדין הוא שהאתרוג פסול, ולפי הדעה הראשונה שחסרון כל שהוא פוסל גם אם זה לא מפולש, אז אם הוא רואה שלא הקרים עליו עור ובשר מלמעלה באתרוג, אף על פי שאותו נקב נעשה על ידי קוצים באילן, הדין הוא שהאתרוג פסול, כהדעה הראשונה, ובשעת הדחק, יש לסמוך להקל כהדעה השנייה הסוברת, שאתרוג שחסר אינו פסול, אלא אם כן יש בו חסרון כאיסר, או באופן שהנקב מפולש.

נקב מפולש

בביאור המושג 'נקב מפולש', יש אומרים כפשוטו, שניקב מצד לצד וכמו מבוי המפולש, ויש אומרים, שמכיוון שניקב עד חדרי הזרע שהגרעינים בתוכו, נקרא מפולש, ולעניין הלכה, יש להחמיר כדעה זו.

אתרוג שנימוח בשרו

אתרוג שנימוח כל בשרו מבפנים, אם קליפתו החיצונה וחדרי הזרע קיימים, כשר, ויש פוסלים, ויש להחמיר בדבר זה במקום שאפשר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן