אכילה ושתייה בסוכה
* עוגה או תבשיל העשוי מאחד מחמשת מיני דָּגָן, חובה לאוכלם בסוכה, אך אין לברך על אכילתם ברכת 'לישב בסוכה' אלא כאשר הם נאכלים בדרך של 'קביעות'.
* הנמצא בסמוך לסוכתו, יתכן שאינו רשאי לשתות מים מחוצה לה. והמקפיד שלא לשתות מים מחוץ לסוכה בכל אופן שהוא – "הרי זה משובח".
* את ההבדלה במוצאי שבת ויום טוב שבחג הסוכות, צריך לעשות בסוכה. ובשעת ההבדלה מברכים 'לישב בסוכה', וכתבו פוסקים רבים, שיש לברך ברכה זו לפני ההבדלה, ולא בין ההבדלה לשתייה.
מצוַת הישיבה בסוכה
* יש אומרים, שעל כל שהייה בסוכה מברכים 'לישב בסוכה', ויש אומרים, שלא מברכים 'לישב בסוכה' כי אם על אכילת פת או מיני מזונות בכמוּת המחייבת בסוכה, וכן המנהג.
* לימוד התורה בסוכה כדרך שאדם לומד בביתו במשך כל ימות השנה, הוא חלק ממצוַת הישיבה בסוכה; ומי שדרכו ללמוד בבית המדרש, פטור מהלימוד בסוכה.
* בעת ירידת גשמים לתוך הסוכה בכמוּת כזו שאילו ירדו לתוך הבית היה האדם יוצא מביתו לבַית אחר, ובדומה לכך – במזג אוויר שרבי, או במקרה של הימצאות חרקים רבים בסוכה, מותר לאכול ולישון בבית.
* חכמינו ז"ל אמרו: "מצטער פטור מן הסוכה", כלומר, מי שהישיבה בסוכה גורמת לו צער, כגון שיורד גשם, פטור מהישיבה בסוכה.
* יש אומרים, שחוסר האפשרות לישון בסוכה יחד עם האשה, פוטר מהשינה בסוכה, ויש אומרים שהוא פוטר רק באופן שהשינה ללא אשתו גורמת לצער משמעותי.
* מי שפנה לישון באחד מלילות חג הסוכות בביתו, ולא בסוכה, מחמת ירידת גשם; והחליף את בגדיו ונשכב לישון, ולאחר מכן פסק הגשם – פטור מהשינה בסוכה עד עלות השחר, וכן לאחר עלות השחר, כל עוד לא התעורר משנתו. ואם טרם נשכב, או שנשכב כשהוא לבוש בבגדים שיכול לצאת בהם אל הסוכה – יש אומרים שאף באופן זה פטור מהשינה בסוכה; אך יש שהסתפקו בדבר.
מצוַת אכילת פת בסוכה בלילה הראשון של סוכות
* מצות עשה מן התורה לאכול 'כזית' פת בסוכה בלילה הראשון של חג הסוכות. ויש לכוון בעת האכילה לשם מצוה זו, בנוסף על הכוונה הכללית של קיום מצות הישיבה בסוכה בכל ימי החג. וזמן קיום המצוה, הוא מצאת הכוכבים ועד חצות הלילה, ובדיעבד, יש לקיים את המצוה אף לאחר חצות, עד עלות השחר; אך באופן זה, אין לברך 'לישב בסוכה' אלא אם אוכל יותר מ'כביצה'.
* יש אומרים, שבעת קיום מצוַת אכילת פת בסוכה בלילה הראשון של סוכות, אין לערב בהּ דבר אחר, ולדעתו, אין לטבול את פרוסת החלה בדבש באכילת ה'כזית' הראשון בסוכה. ורבים חולקים.
* יש מן הראשונים שסוברים, שחובת אכילת כזית פת בסוכה בלילה הראשון של סוכות היא גם כשהדבר גורם צער; וכן פסק הרמ"א. ואם לאחר שעשה כדעת הרמ"א, פסַק הצער בהמשך הלילה – עליו לשוב ולאכול פת בסוכה.
* המזמין עניים רעבים לסעודה, ומעכב את התחלת הסעודה, יש בכך חשש איסור 'בל תאחר'. ויש שכתב שלא עוברים בכך על בל תאחר, משום שבהזמנת העני לסעודת בעל הבית, כלול מעין תנאי שהאוכל יוגש לעני בשעה שיחפוץ בעל הבית לעשות כן.