מאת: הרה"ח אהרן כהן
ברגע הראשון עמדתי משתומם, אך אחר שקלטתי והפנמתי את הרעיון התרגשתי ודמעתי הרבה יותר.
בשבוע האחרון ביום שני זה קרה. באותו היום התקיימה הכנסת ספר תורה לביהמ"ד 'פינסק קארלין' בבית שמש שנכתב ע"י אחד מחשובי חברי 'קניין ש"ס' שבמשך חמש עשרה שנה הפריש את כספי המלגות לזכות למצוות כתיבת ספר תורה.
לא קל היה לשכנע את הרה"ג משה שפר מחשובי תלמידי החכמים בקהילת פינסק קרלין בבית שמש שיסכים לפרסום העניין, אך אחר שמיעת התועלת הגדולה של זיכוי הרבים בהרמת המושגים והשאיפות, לצד הסתכלות גבוהה וערכית לקיום רצונו יתברך שמו בהשקעה בלימוד התורה וקיום המצוות למעשה ממש באופן מיוחד ונעלה הסכים והקדיש מזמנו היקר.
- איך הכל התחיל? פותחים אנו בנקודת ההתחלה.
האמת שכבר כבחור בן 18 אהבתי להיבחן דפי גמרא וכך זכיתי להימנות אז בארגון 'ושננתם' בו נבחנים בכל חצי שנה על חומר חדש לצד מבחן מסכם על החומר הישן, כך זכיתי להמשיך גם אחרי החתונה לחזור על הלימודים הישנים לצד הוספת עוד ועוד דפים שנלמדו ונרכשו בלימודים בשעות שונות כך זכיתי לדעת ולשלוט על מאות דפי גמרא לצד הבנת והפנמת התועלת הגדולה שבמסגרת לימוד מדרבנת.
בהמשך הדרך, הצטרפתי למבחני 'דרשו' החודשיים כשאז לפני כשש עשרה שנה עם התחלת המחזור החדש ב'דף היומי' בו התפרסם ע"י 'דרשו' על המיזם החדש והלא מוכר אז מסגרת 'קניין ש"ס', נפלה בליבי המחשבה והכיוון אולי אתאמץ וגם אני אזכה, ומאז הודו להשם אני זוכה להיבחן בתכנית זו.
- איך היו סדרי לימודיך?
תלוי מתי, נשמע הוא מחויך. בתחילת לימוד הש"ס בערך עד תחילת נזיקין הלימוד היה מבוסס על שעות הערב ובין הסדרים, גם שזה עוד היה 'רק' כמה מאות דפים וכן שהיו מסכתות שבחלקם כבר היה לי ידיעה, אך כשנכנסו יותר לעומקה של סדר 'נזיקין' השתנו הסדרים והוצרכתי כבר להוסיף ולהשקיע בזה חצי יום. בכלל מבקש הוא להדגיש, לימוד וידיעת גפ"ת מבחינתי זה פי שלש פעמים השקעה מחזרה על גמ' ופירש"י כשהוא מפרט;
אם בעבר הייתי מתיישב בליל ששי או בשבת ומתרכז כשעתיים ואז עובר על כל הלימוד השבועי כאחד הרי במחזור השני בו זכיתי להיבחן גם על תוס' הדבר ארך פי כמה זמן כשכל דף לקח קרוב לשעה כשכמובן זה רק אחר הלימוד היומי בבהירות והבנה ברורה.
- איך חוזרים על אלף ואפילו אלפיים דף לפני המבחנים הגדולים? ביקשתי לשמוע תשובה לשאלה הגורלית.
מבחינתי מסביר הוא בבהירות יש בחזרה לפני המבחנים הגדולים שני חלקים; {לתוספת הסבר; בכל חודש יש מבחן חודשי, אחר כל 4 חודשים יש מבחן מסכם על 120 דף, ואחר בכל חצי שנה יש המבחן במסגרת 'קניין ש"ס' בה נבחנים כל החומר מתחילת מסכת ברכות. א.כ.} יש את הלימוד של החצי השנה האחרונה, דהיינו חומר הלימוד שזה עתה למדו ונבחנו במבחן החודשי והמסכם וכעת מצטרף לחומר הנבחן של 'קניין ש"ס', לצד זה יש את החומר הישן יותר, זה שכבר נבחנו עליה במבחן הקודם של 'קניין ש"ס'.
בניגוד לרבים הסוברים שעיקר ההשקעה זה בשינון וחזרות הלימודים הישנים, אני סובר וכך ראיתי בשטח שההיפך הוא הנכון. עיקר ההשקעה בחזרה הוא בחלק של החצי-שנה האחרון. כי אז בחזרה החצי-שנתי אז בעצם לוקחים את כל הלימוד ומכניסים אותו לראש-קופסא באופן מחודד ומסוכם. אחר כך כל החזרות הולכים במהירות יותר, כי הלימוד נמצא כל הזמן בראש מסודר וברור.
- ואיך נכנס לכאן הספר תורה? לא הצלחתי כבר להתאפק לשמוע את הסיפור המפעים.
היה זה לפני כחמש עשרה שנה, משחזר הוא בזיכרונו. בדיוק מצאתי איזה קונטרס של סופר סת"ם שכתב לחבריו הסופרים שתמה מדוע דווקא הם לא זוכים לקיים את מצוות כתיבת ספר תורה כשהוא מציע להקדיש זמן קבוע בכל שבוע וכדומה, בהם הם מתקדמים בכתיבת ספר שלהם לקיום המצווה. ואז התעורר בליבי הניצוץ. נכון, שאני אברך כולל אך אולי יש לי היכולת למצוא משהו צדדי שיוקדש למצוות כתיבת ספר תורה ואז התגלגלה לידי התכנית של 'קניין ש"ס'.
באותם הימים חשבתי להצטרף למסגרת המיוחדת ואז עלה בליבי הרעיון, יש את המילגה החודשית למבחן החודשי שזה נכנס לשוטף, אך המלגה של 'קניין ש"ס' זה משהו של פעם בחצי-שנה, אז אחליט מראש שזה מיועד למצוות כתיבת ספר תורה, וכך אזכה במצווה הגדולה הזו.
- ואז סיכמת עם סופר? מבקשים אנו לשמוע ההמשך.
זה לא הלך כל כך קל, מבקש הוא להבהיר, הייתי צריך למצוא סופר שעם כל המעלות של כתב נאה וירא"ש וכו', גם יסכים לרעיון שלי, שהוא לא כותב כל הזמן, רק פעם בחצי שנה אני מעדכן אותו כמה כסף יש לי (כגודל המלגה בכפוף למספר הדפים והציון) ולפי זה הוא ממשיך ומתקדם בעוד יריעה ועוד יריעה. ואכן ב"ה בסוף מצאתי סופר כלבבי ויצאנו לדרך.
לא אאריך בכל ההשתלשלות. מבקש הרב שפר לקצר. אך רק זאת אומר. כתיבת הספר לקח כחמש עשרה שנה, במהלכה זכו ארבעה סופרים לקחת חלק בכתיבת הספר המיוחד. הראשון, עזב באמצע את תחום הסת"ם, וכך גם השני, השלישי אחר ששמע ממני את על תכנית 'קניין ש"ס' הלך ובירר על התכניות והצטרף ל'קניין הלכה' ואחר לא זמן רב בישר לי שלמעשה הוא חזר ללמוד כל היום, עד שאכן כעת זכיתי לסיים את המצווה בהשלמת כתיבת הספר תורה על ידי סופר רביעי.
- מה תרצה לומר לחבריך ומכריך?
בראש, כיום זה כבר מאוד נכנס לציבור, אך בכל מקרה, כדאי במאוד לכל אחד לנסות ולהצטרף למסגרת כלשהו שתהווה עבורו דרבון חודשי ועקבי להשקיע בשינון וחזרות עד לזכות לדעת את הלימוד.
לגבי הספר תורה. נשמע הוא מחויך. הגיעו אלי הרבה תגובות נלהבות מאברכים שהתחילו לחשוב איך להגיע לקיום מצוות כתיבת ספר תורה וזה חשוב מאוד כי ע"י שאדם משתוקק לדבר מצוה ומתפלל ע"ז בכל עת רצון הקב"ה ודאי יסייע בעדו להגיע ליעדו והרבה דרכים למקום ב"ה.
דבר נוסף המלצתי היא מיד כשמצטבר סכום כסף כל שהוא, להתחיל לכתוב מספר יריעות כפי הסכום שיש ולא להמתין עד שיצטבר כל הכסף. כי אם אני הייתי שומר את הכסף בצד כל השנים הייתי נאלץ להשתמש בו בעת שמחת נישואי צאצאי הי"ו והספר תורה היה נשאר בגדר חלום. והכי חשוב אני רוצה להדגיש שלא יטעו ויחשבו שכחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, אלא כמאמר הפסוק, וזכרת כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]