מדוע לא מברכים על עשיית הסוכה ?

י"ג תשרי תשפ"ב- סימן תר"מ- סעיף ט'- סוף סימן תרמ"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם שומרי העיר חייבים בסוכה?מה דינו של אדם המוכר סחורה בחנות בעניין חיוב ישיבה בסוכה? ומה הדין באופן שאדם בירך על עשיית הסוכה?  תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תר"מ סעיפים ט' – סימן תרמ"א]

חיוב סוכה לשומרי העיר

שומרי העיר ביום, פטורים מהסוכה ביום וחייבים בלילה, ושומרי העיר בלילה, פטורים מהסוכה בלילה וחייבים ביום, כיוון שביום הם לא שומרים, ומבאר המשנה ברורה, שאותם שומרים לא יכולים לעשות לעצמם סוכה ולשבת בה, כיוון שהם צריכים להסתובב סביב העיר ולשמור אותה, ואנשים שבמשך חג הסוכות יושבים בחנות למכור סחורה, חייבים לעשות לעצמם סוכה בחנות כדי שיוכלו לאכול שם.

שומרי גינות ופרדסים  

שומרי גינות ופרדסים, פטורים מן הסוכה בין ביום ובין בלילה, משום שאם יעשה השומר סוכה, יידע הגנב שיש לשומר מקום קבוע, ויבוא לגנוב ממקום אחר, ולכן, השומר כרי של תבואה שיכול לשמור את כל הכרי במקום אחד, כיוון שהוא יכול לעשות סוכה באותו מקום שהוא שומר, יעשה שם סוכה וייצא בה ידי חובה, ואלו העושים יין אצל הגוי בסוכות, פטורים מהסוכה בין ביום ובין בלילה, משום שצריכים לשמור על היין כדי שלא ייגעו בו הגויים, ואם היין מונח בחצר ויכול לעשות סוכה בחצר ולשמור, יעשה סוכה בחצר.

ברכה על עשיית הסוכה

לא מברכים על עשיית סוכה, משום שאין עשייתה גמר מצוה, שהרי בסופו של דבר אדם צריך לשבת בסוכה ואז מקיים את המצוה, אבל היה ראוי לברך 'שהחיינו' על עשייתה, מכיוון שהיא מצוה שבאה משנה לשנה, אלא שאנחנו סומכים על ברכת שהחיינו שאנחנו אומרים על הכוס של קידוש, והיא פוטרת את שהחיינו על עשיית הסוכה, ואם לא אכל בלילה הראשון בסוכה, אפילו שבירך בביתו, בכל זאת כשאוכל בסוכה, יברך שוב שהחיינו משום הסוכה, שהרי לא בירך אותה בלילה הראשון, ובאמת אם בירך שהחיינו בשעת עשייתה, יצא ידי חובה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן