רבינו השתתף בעצרת מחאה נגד חילול קברי קדמונים ביפו, והשלטונות התיזו גז מדמיע שגרם לרבינו ערפול בראיה, מיד החלו שפתיו ממלמלות, ולא הבינו מה הוא אומר. לאחר שעה קלה הפטיר באנחת רוחה: ברוך השם, עודנו זוכר את הש"ס"…
מה כתוב על הסטנדר
- במשאו בהיכל בית המדרש הגדול מהרי"ץ דושינסקיא סיפר רבינו ששמע מהגאון רבי זעליג ראובן בענגיס שהיה אצל הגאון רבי דוד מקארלין זצ"ל וראה אצלו על הסטנדר פתקה גדולה ועליה כתוב "שויתי ה' לנגדי תמיד" באותיות מאירות עינים.
שאל אותו אודות זה, ואמר שלפעמים מחמת עומק עיונו בהבנת דקות הסברות בתורה עלול הוא לשכוח, ואפילו לדקה אחת, שזו תורת ה', ואנו עוסקים בה על מנת להבין רצונו בלבד. לכן הוא מניח לנגד עיניו פתקה זו, לזכור זאת תמיד!
אינו יודע על מה יקבל שכר
- שמעתי מפי הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, שאמר שאינו יודע על מה יקבל שכר על לימוד התורה. הרי "לפום צערא אגרא", והתורה מתוקה כל כך, והוא נהנה כל כך מלימודה!
לאחר מכן נרגע, שעדיין מחכה לו שכר כי אינו לומד את התורה כחכמה בעלמא, להתענג על חכמתה ומתיקותה, אלא כתורת ה'.
מדוע לא נצטוינו בתורה באיסור על המידות הרעות
- רבי חיים ויטאל זצ"ל שאל (ב"שערי קדושה" ח"א שער ב) מדוע לא נצטוינו בתורה באיסור על המידות הרעות. התשובה על כך, תינתן במשל.
מעשה בעשיר מופלג, שחיפש דירה למגורים. פנה אל מזכירו והורהו לאתר עבורו דירה מתאימה. הביע בפניו את משאלותיו. על הדירה להיות במקום מרכזי, אך ברחוב צדדי, שקט. זה אמור להיות וילה, בעל גינה גדולה. עליו להיות רחב ידיים, סלון ענק ומטבח גדול, חדר עבודה וחדרי שינה ואירוח. המזכיר טרח וברר ומצא וילה תואמת לכל הדרישות.
שמח העשיר, והעביר משכנו לוילה החדשה. אך, אבוי, גילה בלילה הראשון שהדירה שורצת עכברים. הם התרוצצו בחופשיות, חצו את הסלון וטילו בחדר השינה, צצו בכל פינה.
פנה העשיר בטרוניה אל מזכירו: "מה זה, מדוע לא בצעת הדברה?!"
ענה המזכיר, נפגע: "איני מבין! מילאתי אחר כל דרישותיך. מצאתי דירה במקום מרכזי ושקט, וילה כרצונך. וכי דרשת שתהיה נקיה מעכברים?!"
השיב העשיר: "וכי צריך לומר זאת. הרי ברי לכל בר דעת שאי אפשר לגור בדירה כזו. זה התנאי הראשון, שאותו אין צורך לפרט!"
והנמשל, מובן…
מדוע לא נצטוינו בתורה באיסור על המידות הרעות
- כשלמדו בישיבה מסכת בבא קמא, אמר רבינו בשיעור הכללי בסוף הזמן, שיש מציאות שבחור יהיה 'שור נוגח' בישיבה, אם אינו שומר על סדריה. ואם מתרים בו והוא ממשיך, נהפך ל'שור מועד'. אבל צריך סדר התראה, ליעודי גברא בפני רבני השיבה, והם יפסקו דינו.
והיה החפץ חיים מדבר בהתרגשות על אותם בני ישיבה שאינם יודעים אפילו שני סדרים בגמרא
- הגאון הצדיק רבי אליהו לופיאן זצ"ל העיד, ששבת אצל החפץ חיים זצ"ל, ושמע ממנו מזמור "אשת חיל". בהגיעו לפסוק "נודע בשערים בעלה", התעכב החפץ חיים והסביר שבעלה של התורה הקדושה הוא לומד התורה. ובעולם הזה יכול כל אחד להציג עצמו כלמדן, ולהעמיד פנים כבקיא בתורה. וכשישאל בגמרא או בתוספות, יזכיר סברא של ה'קצות' וה'נתיבות', ובסדר נשים יזכיר את ה'אבני מילואים'. אבל כשיבוא לבית דין של מעלה, והדיינים שם הם מתלמידי החכמים שהיו בדורו, ושם יתבקש לקרוא מה שקרא ולשנות מה ששנה, מסכת אחרי מסכת, שם תתגלה האמת וידעו מיהו תלמיד חכם אמיתי. וזהו שנאמר: "נודע בשערים בעלה, בשבתו עם זקני ארץ". והיה החפץ חיים מדבר בהתרגשות על אותם בני ישיבה שאינם יודעים אפילו שני סדרים בגמרא, ומה יענו ליום הדין?!…
הוא לומד 'קצות' אחד ומחפש למצוא איזה סברא כדי לנצח את חבריו ולהראות את למדנותו
- באחת משיחותיו בהיכלי הישיבות התבטא רבינו: מה עושה בחור ישיבה המבלה את שנותיו בימי הבחרות בישיבה כדי לקנות שם טוב בין חבריו. הוא לומד 'קצות' אחד ומחפש למצוא איזה סברא כדי לנצח את חבריו ולהראות את למדנותו, אמנם "גם הנפש לא תמלא" והוא מחוסר סיפוק, ולאחר כמה שנים הוא שבור ורצוץ שיצא בלי כלום מהישיבה. אמנם מאידך נתבונן איך נראה השקדן שיושב ולומד בשקט ברציפות וחוזר על תלמודו בלא להתעסק בתחרות בין חבריו, הרי לאחר כמה שנים משנתו סדורה לו ויודע לענות על כל מה ששואלים אותו. והוסיף רבינו עוד כי "סדר לימוד כזה שהבחור לא מרגיש חילוק עצום אם למד שלוש שעות או ארבע שעות, זה סימן ברור שהלימוד אינו לימוד כראוי".
והשלטונות התיזו גז מדמיע שגרם לרבינו ערפול בראיה,
- רבינו השתתף בעצרת מחאה נגד חילול קברי קדמונים ביפו, והשלטונות התיזו גז מדמיע שגרם לרבינו ערפול בראיה, מיד החלו שפתיו ממלמלות, ולא הבינו מה הוא אומר.
לאחר שעה קלה הפטיר באנחת רוחה: ברוך השם, עודנו זוכר את הש"ס"…
התברר, שחשש שמא הטשטשה ראיתו לעולם, ולא יוכל עוד ללמוד מתוך הספר, ולכן התחיל להעביר בזכרונו חלקים במסכתות הש"ס, ונרגע כשנוכח שהוא זוכרו על בוריו…
(מתוך הגדה של פסח ויגד משה)