הרב אליהו לפין, מרבני ישיבת 'מיר' ירושלים
כל תהליך רציני שאדם עושה עם עצמו חייב להתבצע במקביל בשלשת הרבדים שלו – השכל, הנפש והמעשה.
למשל, אדם שמנסה להיגמל מהרגל שלילי באורח חייו, עליו לעבור שלשה שינויים: שינוי תודעתי – להפוך את התודעה השכלית שלו באמצעות מידע אינפורמטיבי על משמעות הרגליו הקלוקלים ועל תמונת החיים הנכונה והאידיאלית. שינוי רגשי – להטמיע בנפשו את השינוי התודעתי, להרגיש את ההשלכות העגומות של המצב, וליצור רצון פנימי לחיים אחרים. ושינוי מעשי – בהתנהגות חכמה של התנתקות מהרגלים שליליים וקניית הרגלים חיוביים.
2
גם בניית הקומה הרוחנית דורשת עבודה שכלית בלימוד וידיעת ההלכה וההנהגה הראויה, עבודה נפשית ע"י לימוד מוסר והתבוננות כנה הנוגעת ברגשות הכי פנימיים ויוצרת כמיהה לדביקות בא-ל חי, ועבודה מעשית של קיום המצוות כהלכתן ותיקון ההנהגה והמידות.
לכן, אדם ששואב את האנרגיה לשינוי רק מכוחן של חוויות רגשיות או מאווירה חברתית ורצון להיות כמו כולם ובלי להתבסס על תודעה שכלית ועל עבודה נפשית, סביר להניח כי שינויים אלו לא יאריכו ימים ובוודאי שלא יחוללו תמורה מהותית בנפשו.
3
בימים בהם קול השופר העולה עם שחר מעורר בנו ערגה למהפך שכבר יבוא, הפיתוי לשינויים חיצוניים לבוש באצטלא של חובת השעה ועלול להשכיח את התנאי האולטימטיבי להתחדשות ברת קיימא. כי לקבל החלטה על שיפור דרכינו מהיום והלאה בלא עבודה במקביל ברובד השכלי והנפשי זה הכי קל אבל הכי לא אמיתי.
זהו היתרון הקריטי של התנהלות לאור ספרי המוסר והיראה שמבוססים על שלשת התהליכים הללו, עבודה נפשית של מודעות פנימית ורגשית לחטא ולתיקון, עבודה שכלית של לימוד עקרי הדינים, ועבודה של התחדשות בשינויי המעשה, ובהתרחקות וזהירות מהפסד.
4
נראה כי שורש הדברים נרמז בפרשתנו אצל אשת יפת תואר שנצטוותה לגלח את שער ראשה, לגדל את ציפורניה, ולבכות חודש ימים על אביה ואמה.
האריז"ל רואה כאן רמז לעבודת התשובה: גילוח שערות הראש רומז לסילוק האמונות השליליות מהשכל, גידול הציפורניים רומז להימנעות מהמותרות הגשמיות, והבכי על אביה ואמה ירח ימים כנגד עבודת התשובה של חודש אלול.
לדברי ה'שם משמואל' שלשת הדברים הללו מכוונים כנגד השכל, הנפש והמעשה. שערות הראש מבטאות את התפשטות השכל, הציפורניים מבטאות את התפשטות הידיים וכלי המעשה, והבכי מבטא את תנועת הנפש.
הרי לנו שתהליך התשובה מקיף את שלשת הרבדים: שינוי שכלי, ניקוי השכל מהשקפה שלילית והשלמתו בהשקפת אמת. שינוי נפשי, בכי וצער של חרטה המבטא התנתקות רגשית מעולם החטא. ושינוי מעשי של יציאה לדרך חדשה.
5
בן סורר ומורה שמחלו לו הוריו – אמרו חז"ל שאינו נהרג. כנראה שהמחילה הזאת מספרת על עומק הקשר הבלתי מותנה עם ההורים, ועל עוצמת האמון שהם רוחשים כלפיו ונוטעים בנפשו המבטיחה כי יום יבוא והוא ישוב אליהם.
כמה אופטימיות נוסכת בנו ההלכה הזאת.
לא רק שאבא שלנו סולח לנו, הוא גם מבקש ומתחנן שנשוב איליו כדי שיסלח לנו ומאמין ביכולנו להשתנות עד נשימתנו האחרונה. "אם יש עליו מלאך אחד מיני אלף להגיד לאדם יושרו" – גם מול אלף מקטרגים, אם יש מישהו אחד שמצביע על נקודה אחת טובה, על משהו דק מן הדק המבטא חיבור עמוק ונסתר לאמת, עוד לא אבדה תקווה.
האמון הזה מעצים את הנקודות הטובות שבקרבנו, מרומם מעל הנקודות השליליות, מאפשר לנו לדעת ולהרגיש מי אנחנו באמת ומה אנחנו רוצים להיות, ולהאמין שהשינוי אפשרי ובהישג יד, כי קרוב ה' לכל קוראיו, והבא לטהר מסייעים בידו.
ידידי הישיבה היקרים, שבת שלום ומבורך.