אליעזר (לייזר) רוט
"תשמע סיפור", אומר לי הרב יוסף מאיר הורביץ, מיד עם תחילת השיחה שקיימתי איתו בימים האחרונים. "יש אצלנו בחסידות בעלזא אברך אחד. בצעירותו למד בישיבה כמו כולם, אפילו הצליח בלימודים, ונחשב לאחד הבחורים היותר מוכשרים בשיעור שלו.
"בהגיעו לפרקו התחתן ב"ה והקים בית בישראל. בתקופה הראשונה הוא למד בכולל ולאחריה יצא לעבוד לפרנסתו. בערב היה משתתף לפעמים בשיעור, אך חוץ מזה הוא לא היה פותח ספר.
"למעשה, הקשר שלו עם הגמרא הלך והתנתק, כמו שקורה לאברכים רבים אחרים שיוצאים לעבוד, ולא מקפידים לשמור על זמן קבוע ללימוד רציני כמו שצריך.
"אותו אברך התבגר, כבר יש לו ב"ה בית עם ילדים, הוא עושה חיל בעסקיו, לא חסר לו כלום…
"עם תחילת מחזור הלימוד הנוכחי של 'הדף היומי', היתה בבעלזא תעמולה חזקה לצרף כמה שיותר אברכים, להשקיע בידיעת הלימוד בסדר ה'דף היומי' במסגרת 'דרשו', כשאכן מאות אנ"ש אברכי כוללים לצד קובעי עתים לתורה, נבחנים בכל חודש במסגרת 'דרשו' כשאף בבית המדרש הגדול בירושלים נפתח מוקד גדול ופעיל במיוחד. בנוסף זכינו, ובמסגרת תוכנית הדגל של 'דרשו', שהיא מסגרת 'קנין ש"ס' – בלי עין הרע מעל 100 אברכים חברים בה", מספר הרב הורביץ. "כמובן ש'קנין ש"ס' זאת תוכנית שמיועדת בעיקר לאברכי כולל, תלמידי חכמים מופלגים ולא לבעלי בתים.
"אחרי שהתקיים המבחן, התקיים מעמד מיוחד 'לפאר ולרומם', כדי לעשות כבוד ללומדי התורה ולייקר את הלימוד בעיני הציבור בכללותו בהרמת המושגים והשאיפות, כשבהמשך התפרסם המעמד והתמונות בבתי המדרשות והשטיבלך דחסידי בעלזא.
"אותו יהודי עומד מול לוח המודעות של בית הכנסת בו הוא מתפלל, ורואה תמונה של חבר שלו מהישיבה, בתור אחד שזכה ונבחן על מאתיים ושבעים דף במבחן אחד.
"באותו רגע נפלה עליו חלישות הדעת גדולה מאוד… 'הבחור ההוא למד איתי בישיבה', אמר לעצמו, 'אני הצלחתי בלימודים הרבה יותר ממנו. נבחנתי אז על יותר דפים, וידעתי אותם טוב יותר. ועכשיו… איפה הוא ואיפה אני… הוא נבחן על מאות דפי גמרא, ואני כבר כמה שנים לא למדתי דף גמרא, בקושי אני יושב בשיעור לעיתים רחוקות… איך קרה כדבר הזה???'…".
סיפור מוכר עד כאב
"עד כאן מדובר בסיפור מוכר מאוד", אומר הרב הורביץ… "כמה וכמה אברכים אנחנו מכירים, שבישיבה היו מוצלחים ולמדנים, ולאחר מכן יצאו לעבוד, בזמן שהבחורים הפחות מוצלחים, לפעמים דווקא כן נשארו בכולל, ועלו מעלה מעלה עד שהפכו לתלמידי חכמים מופלגים? כל אחד מכיר מקרים רבים כאלו, ואין בסיפור הזה משהו מיוחד…
"אבל במקרה שלנו, היהודי הזה כן עשה מזה סיפור. הוא התהלך כמה ימים כסהרורי, זה לא נתן לו מנוחה. למה הוא כן ואני לא? למה???
"בעקבות התהייה והכאב הגדול, הוא החליט לעשות מעשה, ולהתחיל לפנות מדי יום מזמנו כדי ללמוד.
"הוא פנה לארגון שלנו, 'תלמודו בידו', ושוחח עם הרה"ח ר' אהרן כהן, ממייסדי הארגון. 'אני רוצה לדעת את הש"ס!!!'.
"הרב כהן קצת התפלא, מה קרה לאיש הזה שברגע אחד החליט לדעת את כל הש"ס? אבל כמובן שהוא שמח על יהודי נוסף המצטרף…
"ומאז התחיל האברך הזה להשקיע כל יום, בלימוד הדף היומי בצורה יסודית, בליווי אמצעי ותכניות העזר כפי שיפורט בהמשך, לזכות לדעת את לימודו; הוא מסכם בכל יום את הלימוד, אחר הוא חוזר בכל יום על הלימוד של אתמול, כשבסוף השבוע הוא מוסיף ומשנן את הלימוד השבועי, ומשתתף ב'סיכום שבועי' ואחר חוזר בכל חודש לקראת המבחן"…
ללמוד כמו טאטי
"אותו אברך לא הסתפק בכך. היה זה לקראת המבחן על כל מסכת פסחים, הוא ישב כל יום ארבע שעות ברצף, וחזר על כל המסכת מתחילתה ועד סופה, רשם סיכומים ועשה מחדש את כל הסיכומים והמבחנים של 'תלמודו בידו' פעם נוספת, מתחילה ועד סוף, ולאחר מכן ניגש למבחן בתוכנית 'מסכתא חדא מחתא' של הארגון שלנו, וידע מצוין מסכת שלמה!
"לאחר מכן חזר המקרה על עצמו במסכת יומא, האברך פשוט לקח כמה ימים חופש מהעבודה, וחזר על המסכת כדי להיבחן עליה בהצלחה. יודגש", מתלהב הרב הורביץ, "במבחנים שלנו אין שום תמורה, לא מקבלים מלגה ולא שום דבר. מי שרוצה נבחן, והאברכים עושים את זה אך ורק לעצמם, להרגיש את המתיקות של ידיעת הלימוד לצד הסיפוק הנפשי, כשבנוסף לכך הם יודעים לעצמם, עד כמה הם יודעים את המסכת ובמה הם צריכים להשתפר בלימוד המסכת הבאה.
"אבל את החלק העיקרי של הסיפור עוד לא סיפרתי…", מחדד הרב הורביץ. "זאת התפתחות שאירעה ממש לאחרונה, וכששמעתי עליה נדהמתי וקיבלתי כח וחיזוק, להמשיך לדרבן את העשייה הזאת ביתר שאת.
"יום אחד חוזר אותו אברך לביתו בשעת ערב, ורואה שרעייתו שמחה ומאושרת יותר מהרגיל. הוא לא מבין לשמחה מה זו עושה, אבל היא לא נתנה לו לתהות על כך יותר מדי…
"היום אחר הצהרים, יענקי שלנו (ילד בכתה ג'…) ניגש לארון הספרים, הוציא משניות והתיישב ללמוד, לא לפני שהוא אמר לי 'מהיום אני מתחיל לנצל את הזמן שלי ללימוד, כמו ש'טאטי' עושה…'.
"כמובן שילד בכיתה ג' לא יכול להפוך ביום אחד למתמיד הכי גדול בעיר", אומר הרב הורביץ, "אחרי כמה דקות, או אולי חצי שעה, הילד סגר את המשניות והלך לשחק.
"אבל האמירה הזאת שיצאה מפיו בתמימות של ילד המשיח לפי תומו, לנצל את הזמן ללימוד, כמו שאבא עושה, זה מראה שהילד הזה מתחנך היטב. בלי שיסבירו לו יותר מדי, הוא מבין מה הדבר הכי חשוב בחיים, ומה תפקידו של האדם בעולמו.
"הילד הזה, הוא כבר עכשיו המתמיד הכי גדול בישיבה שלו, הוא אברך שיושב והוגה בתורה. הוא פשוט קטן מדי, אבל הרצון, השאיפה, ההבנה כמה זה חשוב, כל אלו כבר מונחים אצלו וטבועים באישיות שלו. מה שאלף משגיחים לא יצליחו להשפיע על בחור אחד בישיבה, מצליח האבא שלו להשפיע עליו, כשהוא עוד ילד רך בשנים ורואה מה באמת הכי חשוב לאבא שלו בעולם".
תלמודו בידו
הסיבה שבגינה יצרנו קשר עם הרב הורביץ, נובעת בכלל ממאורע מעניין מאוד שהתחולל באחרונה בחצר הקודש בעלזא, שם נערכה הגרלה ייחודית ומקורית על מחזור ליום הכיפורים, שבו התפלל כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א.
"ההגרלה נערכה בין 390 אברכים מחסידי בעלזא, שנבחנו על מסכת יומא כולה במסגרת מיוחדת המכונה 'מסכת בחדא מחתא' בו נבחנים על המסכת כולו בפעם אחת. בהגרלה שהתקיימה זכה אברך תלמיד חכם חשוב, הרה"ג ר' יצחק זאב גרינפלד מבני ברק, שהתכבד לקבל את המחזור מידיו של האדמו"ר שליט"א בעצמו", אומר הרב הורביץ.
ההגרלה והמבחנים נערכים על ידי ארגון 'תלמודו בידו', שהוקם בהוראתו של כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א, ע"י הרה"ח אהרן כהן ואתו עמו הרה"ח משה גולדקלנג שליט"א ,כשהרב יוסף מאיר הורביץ הידוע בזכות הארגון הגדול 'אהבת חסד' בקהילת בעלזא מיהר להצטרף כ'תורת חיים' להשקעה האדירה, וכלשונו: "ראיתי שיש פה השקעה נדירה עם רווחים עצומים", כשכל העת הוא מסייע ומדרבן להוסיף עוד ועוד בפעילות ועשייה למען המטרה הקדושה.
במסגרת הארגון המיועד למטרה הקדושה, לסייע בידי כל אחד ואחד לזכות לידיעת הלימוד, מפתחים כל העת עוד ועוד תכניות ומסגרות לסייע ללומדים;
כך מוכנים בכל יום 3 שאלוני סיכום קצרים, הנערכים בשיטה האמריקאית, שאפשר להשתתף ולסכם בהם את הלימוד היומי דרך הטלפון, או מכשירי 'קהילות' הפרוסים בבתי המדרשות, או לקבל ישירות במייל. גם מוכנים בכל שבוע מבחני סיכום שבועיים, המחולקים גם בבתי המדרשות, המיועדים לדרבון השינון והחזרה השבועית, כשאחר כך משתתפים בסיכום שבועי, ונהנים מחידוד וסיכום הלימוד השבועי כאחד.
בהמשך בכל שבוע רביעי יש יום מיוחד בשם 'עת האסיף', כשביום זה בכל השטיבלך אפשר לבוא ולהשתתף באסיפת פרי עמל הלימוד החודשי, במסגרת מבחן חודשי מהנה במיוחד, כשלאחרונה נתווסף נדבך נוסף במסגרת המיוחדת 'מסכתא בחדא מחתא', בו נבחנים כאמור על מסכת בשלימות.
"הרעיון שעומד מאחורי הגישה הזאת הוא כזה: לכל אדם יש במוח שתי מערכות נפרדות לחלוטין, האחת עוסקת בהבנה לוגית של מה שהוא רואה, שומע ולומד, והאחרת עוסקת בזיכרון", מסביר הרה"ח ר' משה גולדקלנג מנהל המערכת.
"כשאדם לומד גמרא, באופן טבעי, עיקר תשומת הלב שלו מופנית להבנה. הוא לא מתאמץ לזכור ולא מנסה בכלל לזכור. לכן אתה יכול למצוא אברך שלמד היטב את הדף, לפגוש אותו אחרי יומיים או אפילו כמה דקות אחר הלימוד, ולשאול אותו מה הוא למד, ותראה שבמקרים רבים הוא לא זוכר שום דבר מכל מה שלמד! למה? כי הוא רק הבין ולא צרב את הנלמד בזיכרונו.
"כשאדם עושה את הסיכומים הללו כל יום מיד לאחר הלימוד, וכן אחת לשבוע ואחר כל חודש על כל החודש, הוא מרוויח שני דברים… קודם כל מלכתחילה הוא מתאמץ לזכור, כי הוא יודע שעוד מעט הוא עומד להיבחן על כך, ובנוסף השאלות עצמן בנויות בצורה כזאת, שהוא בעצם מסייע ומסכם את הלימוד.
"את השאלות סיכום עורכים אברכים תלמידי חכמים מופלגים, המקפידים שהשאלות תהיינה כמה שיותר מסכמות את הדף כולו, ובלקיחה בחשבון שעל כל דף נשאלים בסופו של דבר גם בסיכום היומי, גם בשבועי, גם ב'עת האסיף', ואחר גם ב'חדא מחתא' המסכם את כל המסכת, זה מספק בעצם כמה וכמה חזרות וסיכומים על הדף, שמאפשרים לו לזכור טוב יותר את תלמודו. כשעיקר העיקרים, כפי שמציינים הלומדים המסכמים, שאחר ההשקעה הקטנה יחסית בסיכום הלימוד, המסייע במאוד להבנת וחידוד הלימוד, ממילא מתגברים החשק והיכולת לשנן ולחזור על הלימוד, כיון שזה הרבה יותר קל ומהיר, בנוסף להנאה המיוחדת בחזרה הלימוד המובן והמסוכם.
"ברור," מציין הרב גולדלקנג "שהמערכת פתוחה לכל דורש, ורבים נהנים ממנה, לא כולם חסידי בעלזא. גם הקוראים, מי שלומד דף היומי יכול להתקשר בקביעות ל-077-224-7622 או לגשת למכשירי 'קהילות' או להצטרף דרך מייל המערכת [email protected]. יצוין שבמערכת הטלפונית אפשר גם לשמוע שיעורים באידיש, המסכמים ומתמצתים כל דף בחמש דקות".
השיטה עובדת!
"השיטה הזאת עובדת ובגדול", אומר בלהט הרה"ח אהרן כהן. "ברוך השם אנחנו רואים תוצאות מדהימות, ומקבלים תגובות חמות מאוד מכל כיוון. הגבאים בשטיבלך מדווחים על עלייה גוברת בביקוש לחברותות, ואף לשיעורים של 'חזרה שבועית', כשעוד ועוד מצטרפים ומוסיפים להשקיע בשינון וחזרות בכל יום ובכל שבוע, רק כעת נוסד בשטיבל בגבעת זאב סדר לימוד מיוחד ל'ליל ששי', בו ישובים עשרות לומדים, ומשננים את כל הלימוד השבועי.
"רק לפני כמה ימים לרגל סיום מסכת יומא, נסעתי לאשדוד עם 'דרייווער', אברך מהקהילה שעושה הסעות בתשלום. בדרך, איך לא, שוחחתי עמו על 'תלמודו בידו' כשהוא משתף בשמחה שהוא גם זכה להיבחן על כל מסכת יומא בחדא מחתא בהצלחה.
"שאלתי אותו, כמה אתה משקיע בלימוד? והוא השיב לי שלצערו הוא עדיין לא מאוד משקיע, והוא מקווה להשקיע יותר. 'ובכל זאת, כמה אתה משקיע?' ובכן, הוא יושב בשיעור דף היומי כל ערב, לאחר מכן הוא עושה את הסיכום היומי בטלפון תוף כדי נסיעה, כשיש לו זמן. אם הוא מספיק הוא גם מקשיב לשיעור סיכום, שנמשך חמש דקות בערך, ומסכם את הדף כולו, וכמו כן הוא מקפיד לעשות את הסיכום השבועי במוצאי שבת, ואת המבחן החודשי שנערך ביום ראשון בלילה, פעם בחודש. מהסיכומים האלו הוא יודע את כל המסכת…".
"אם כי," ממהר הרב כהן לסייג, "זה סיפור נדיר, ואולי יש לו גם כישרונות מעולים, כך או כך, רוב הלומדים משקיעים רבות בסיכום הלימוד כראוי לצד שינון וחזרות. אני מכיר אחד בירושלים, החוזר ומשנן בכל שבוע שמונה פעמים את ה'דף היומי'! בנוסף לסיכומים והמבחנים…
"היה אברך מבני ברק, שכבר שמונה שנים לומד דף היומי, ומרגיש מאוד טוב עם עצמו שהוא כבר עבר על כל הש"ס, ואף התחיל ללמוד את הש"ס פעם שנייה. אותו אברך הצטרף למבחן החודשי ונכשל פעם אחר פעם, מה שגרם לו תסכול גדול, הוא צלצל אלי כשהוא מספר את סיפורו ושהוא ממש נשבר בצורה נוראה. 'כבר שמונה שנים אני לומד כל יום דף, ובעצם אני לא יודע כלום! אפילו את הדף שלמדתי היום אני לא יודע, שלא לדבר על מה שלמדתי לפני שבוע או חודש או שנה'…
"אמרתי לו, 'תפסיק להיבחן!'. 'מה?', הוא לא הבין, 'שאפסיק להיבחן?' אמרתי לו, 'כן! תתחיל לסכם בכל יום את הלימוד ב'תלמודו בידו' ותראה פלאים!'. ואכן כך היה, הוא התחיל לעשות את הסיכומים יום יום, אחר תקופה ביוזמתו העצמית, כשהוא כבר ראה שהוא כן יודע, הוא הוסיף לשנן הלימוד השבועי, ואף למבחן סיכום השבועי. בהמשך די מהרה הצטרף למבחן החודשי, ואף למבחן הגדול על כל המסכתא, כשכעת פנה בבקשה לארגן מסגרת לחזרה ומבחן 'חוזר וכולל', על מסכתות פסחים ומסכת יומא ביחד. 'שמונה שנים למדתי ולא זכרתי כלום', הוא אמר לי, 'עכשיו אני לומד וזוכר, ואני מקווה שהקב"ה יזכה אותי לסיים את כל הש"ס כמה וכמה פעמים, ואף להיבחן על כולו בסייעתא דשמיא!'".
בעלזא א ווינקל פאר תורה...
אשריכם חסידי בעלזא, הלוואי ונזכה שבכל הקהילות ישקיעו כל כך לעידוד ודרבון הלימוד והמבחנים..
ממכם יראו וכן יעשו.