האם מותר להקים סוכה שנפלה ביום טוב ?

ט"ז אלול תשפ"א- סימן תרל"ו- סימן תרל"ז- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן סוכה ישנה כשרה?וכיצד מכשירים סוכה במקום שהוא מגורים במשך כל השנה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ו סעיף א'  – סימן תרל"ז סעיף א']

סוכה ישנה

סוכה ישנה, דהיינו, סכך, (שהרי לגבי הדפנות, גם אם הוא עשה אותם שלושים יום לפני החג, אין בזה שום בעיה) שעשה אותם קודם שלושים יום שלפני החג, הדין הוא, שהסכך הזה פסול, אלא אם כן הוא מחדש בו דבר, אבל אם הוא לא חידש בה דבר, יש בזה בעיה של סוכה ישנה, ולא צריך לחדש בכל הסכך, אלא אפילו אם עשה טפח על טפח בלבד לשם החג, מועיל, ואם עשה חידוש בסכך באופן שזה הולך על פני כל אורך הסוכה או על פני כל רוחבה, אפילו אם אין באורכן או ברוחבן יותר ממשהו, גם מועיל, ואם סיכך את הסכך על גבי אותה סוכה לשם החג, גם אם הוא עשה אותה מתחילת השנה, הדין הוא שזה כשר גם ללא שום חידוש, וזה הכל לפני החג, אבל אם עבר החג, זה לא נחשב לעשייה לשם חג, ואז כשיגיע החג הבא, הוא צריך לחדש בה דבר, כי הרי הוא עשה אותה שלושים יום לפני החג.

מבואר בשער הציון, שאמנם דעת הבית יוסף, שסכך שהוא עשה קודם שלושים יום שלפני החג הדין הוא שהסוכה הזאת פסולה, אבל כל הדין הזה שצריך לחדש בה דבר, זה רק דין לכתחילה ולמצוה בעלמא, שהרי בעלמא, כל סכך שנעשה לשם צל, הדין הוא שהסוכה כשרה, גם אם הוא עשה אותה באמצע השנה, וגם אם הוא עשה אותה קודם שלושים יום שלפני החג, אבל אם הוא עשה אותה לשם צל, כשרה הסוכה גם ללא חידוש, והסיבה שצריך לחדש בה דבר, מבאר המשנה ברורה, שזה כדי שלא יבואו להתיר אפילו אם הוא עשה אותה לשם דירה, שהרי אם הוא עשה אותה לשם דירה, היא פסולה מדאורייתא, ובאמת מבואר במשנה ברורה, שגם מה שמבואר בסימן הקודם שסוכת גנב"ך או רקב"ש, דהיינו, סוכת גויים, נשים, בהמה, כותים, רועים, קייצים, בורגנים, שומרי שדות, היא כשרה כיוון שנעשתה לשם צל, אבל גם בה צריך לחדש דבר.

עשה חידוש בדופן ולא בסכך

בשער הציון יש נידון מה הדין אם הוא חידש בדופן, ואומר השער הציון, שאם היה חסר הדופן שמעכבת, דהיינו, דופן ראשונה שנייה או שלישית, ודאי שזה מועיל, כיוון שבלי אותה דופן שהוא תיקן וסידר, הוא לא היה יכול לצאת ידי מצות סוכה, וזה עדיף מחידוש מעט בסכך.

סוכת יוצרים

יוצר כלי חרס שיש לו שני סוכות זו לפנים מזו, שעושה קדירות בסוכה הפנימית, ובחיצונה מוכר אותם, בפנימית אינו יוצא ידי חובת סוכה, משום שהיא דירתו של כל השנה ולא ניכר שהיא לשם סוכה, אבל החיצונה שבה הוא מוכר את הקדירות, מכיוון שהוא לא גר בה, יוצא בה ידי חובת סוכה.

סוכה במגורים של כל השנה

מגורים שאדם גר בהם כל השנה, אי אפשר להכשיר את אותו מקום לשם סכך, אלא צריך להגביה את הסכך ולחזור ולהניח.

הקמת סוכה שנפלה ביום טוב

מי שלא עשה סוכה בין בשוגג ובין במזיד, לא קנסו אותו ויכול לעשות סוכה בחול המועד, וכן אם נפלה סוכתו ביום טוב שעושה אותה בחול המועד, אבל ביום טוב אסור להקים את הסוכה, אבל על ידי גוי אפילו נפל הסכך כולו, מותר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן