אשתו היתה אומרת לו: 'שוטה שכמוך, למה ביקשת רק אלפיים?
הגה"צ רבי ראובן קרלנשטיין זצוק"ל :
רבינו יונה כותב, כי במצות גמילות חסדים לא די בעצם עשיית החסד, אלא יש להשקיע מחשבה איך ובאיזו צורה לעשות את החסד.
בהקשר לכך שמעתי סיפור נפלא על הסאטמר רב'ה זי"ע:
פעם נכנס אליו אדם, שלא היה מחסידיו, וסיפר לו שהוא גר בדירה שכורה שבעל הבית הוא גוי, ומזה שלושה חודשים שלא היה לו מהיכן לשלם את דמי השכירות. בעל הבית הודיע לו כי אם עד מחר לא ישלם – הוא "יזרוק" אותו מהדירה וינקוט כלפיו צעדים חמורים כדי לאלצו לשלם את חובו.
הסאטמר רב'ה שאל אותו בכמה כסף מדובר, והלה השיב: "אלפיים דולר – עד מחר".
הרב'ה פנה לגבאי, ר' יוסל אשכנזי, והורה לו לתת לאיש אלף תשע מאות וחמישים דולר! הלה, כמובן, קיבל את הכסף בשמחה ובששון.
לאחר שהלך שאל את הרב'ה: "ילמדנו רבינו, אם כבר נתתם את רוב רובו של הסכום, מדוע לא נתתם לו עוד חמישים דולר, להשלים לסכום המלא?"
אמר לו הרב'ה: "בוא ואסביר לך. אם הייתי נותן לו את כל האלפיים דולר, כשהוא היה מגיע הביתה ומספר לאשתו כי ביקש מהסאטמר רב'ה אלפיים דולר וקיבל אותם – אשתו היתה אומרת לו: 'שוטה שכמוך, למה ביקשת רק אלפיים? היית צריך לבקש מהרבי ארבעת אלפים, והוא היה נותן לך'…
"מה עשיתי? נתתי לו רק אלף תשע מאות חמישים דולר כדי שיראה שאיני יכול לתת יותר, וכך לא תהיינה טענות כלפיו, בשובו הביתה".
מורי ורבותי! לא די לעשות חסד, צריך לעשות אותו מתוך מחשבה!
(יחי ראובן הגדה של פסח)
הספר של עשרות שנים הלך לאבדון. הגבאים התחילו להכנס ללחץ
מסופר על מרן הגרא"מ שך זצ"ל, שהיתה לו קפידה עצומה על ברכת המזון מתוך סידור. אם היה יוצא לו לקחת סידור שהיו חלק מאותיות הברכה מחוקות, הוא היה קם ולוקח סידור אחר. שנה אחת הוא ירד לסוכה ושכח להוריד איתו את הסידור הוא קם ועלה בחזרה למעלה כדי להביא את הסידור!
אל הרב שך הגיע פעם אדם אחד שרח"ל היה מוקף בצרות לכל מקום שהלך, היתה פוגעת בו מידת הדין. הוא נכנס לרב שך וביקש:
"בבקשה ,כבוד הרב יורה לי דרך תשובה כיצד להסיר מעלי את חרון האף הזה!"
אמר לו הרב שך: "תברך ברכת המזון בכוונה, וכמו שכתבו ה'באר היטב' ו'הרוקח' ועוד, יסור ממך חרון האף!"
באחד הימים הגיע יהודי אחד אל הרב שך כדי לתת לו 'קמחא דפסחא' לחלק לעניים. שאל אותו הרב שך: "רצונך שאברך אותך שתזכה לעשירות כל ימי חייך?"
"ודאי כבוד הרב מי לא רוצה להיות עשיר?!"
אמר לו הרב שך: "אם תקבל על עצמך לברך ברכת המזון מתוך הסידור בכוונה, מובטח לך עושר גדול עד סוף ימיך!".
ובאמת, אותו יהודי קיבל על עצמו לברך ברכת המזון רק מתוך הסידור ואכן התקיימה ברכתו של הרב שך. כעבור מספר שנים,
הסתובב הגלגל אותו יהודי נפל מנכסיו והפך להיות עני מרוד! למי הולכים? לרב שך!
"כבוד הרב, הבטחת לי עשירות ובקושי יש לי כסף לגמור את החודש!"
אמר לו הרב שך: "הבטחתי אבל בתנאי אחד ברכת המזון מהסידור עשית את זה בלי פספוסים?!"
– פעם אחת פספסתי… אבל זה היה מתוך אונס!"
"איזה אונס?", שאל הרב שך.
– "באחת הטיסות שטסתי, לא נתנו להעלות את התפילין איתי ושכחתי לקחת מהתיק את הסידור…"
"אם ידעת שאין לך סידור, למה אכלת לחם היית אוכל פירות?!"
– "כבוד הרב, לא זכרתי שאין לי סידור. רק תוך כדי אכילה נזכרתי!"
שאל אות והרב שך: "תגיד, ברכת המזון אתה יודע בעל-פה?"
– "ודאי!"
"אז למה לא כתבת אותה על דף ואז ברכת?!"
– "באמת לא חשבתי…"
"מי שלא חושב מפסיד!"
ראה הרב שך שאותו יהודי מאד נרעש, והחליט לספר לו מעשה שהיה. "על הגאון רבי חיים עוזר גורדז'נסקי מווילנא שמעת?"
– "ודאי ששמעתי!"
"רבי חיים עוזר", סיפר לו הרב שך "לקח על עצמו את כל ענייני הקהילה בוילנה הן הצדקות, הן ההכנסות של קופות הצדקה וכדו'. מה תרמו איך תרמו כמה תרמו ומי תרמו כו' הכל היה רשום אצלו בספר. באחד הימים, עבר רבי חיים עוזר דירה והספר נעלם. ספר של עשרות שנים הלך לאבדון. הגבאים התחילו להכנס ללחץ "איך נדע כמה כל אחד נתן וכמה נשאר לכל אחד לשלם?!!"
הגיע רבי חיים עוזר וראה את הגבאים כשפניהם חיוורים הוא שאל מה קרה ושמע על האובדן הגדול.
"מה הבעיה?!", אמר להם רבי חיים עוזר, "תביאו לי ספר ריק עם אותו מספר עמודים ואסדר לכם הכל" וכך היה, הביאו לו ספר עם מספר עמודים זהה ותוך שבוע הוא כתב במדויק כמה כל אחד תרם, מה היו ההכנסות וההוצאות וכל שאר הפרטים האבודים.
גבאי הצדקה של וילנה התפעלו מאוד מגאונותו העצומה, אבל בינם לבין עצמם גם חשבון שמן הסתם השחזור לא מדוייק. אלא שלימים, נמצא הספר המקורי וכעת יכלו הגבאים לבדוק את כישרונותיו של רבם וראו זה פלא – כל המספרים התאימו אחד לאחד!.
היהודי מסתכל על הרב שך ולא מבין "כבוד הרב, מה קשור כל הסיפור הזה עם רבי חיים עוזר למה שאמרתי לך?!"
אמר לו הרב שך: "אתה יודע למה אני מספר לך את זה? אם רבי חיים עוזר יכול היה לזכור את כל פרטי החשבונות של הקהילה בווילנה, הוא בוודאי זכר גם את ברכת המזון בעל פה, ובכל זאת מעולם לא בירך ברכת המזון בעל פה! ללמדך עד כמה חשובה היא ברכת המזון מתוך הסידור".
(הרב ברוך רוזנבלום שליט"א מתוך ויאמר ברוך – עקב תשפ"א)
על האמונה הפשוטה בבורא עולם
'יש סיפור אהוב עליי ביותר שהוא כל כולו של אמונה'
בכל יום הרה"ג רבי חיים זאיד שליט"א עומד מול קהל של מאות אנשים, כיום הרב זאיד נחשב כמגיד מישרים הנמצא בקידמת הבמה בציבור החרדי. הרב חיים זאיד שמשמש כרבה של פרדס כץ מקבל אהבה רבה מהציבור, ערב ערב לפעמים אף יותר מכך הוא ניצב מול במות ומחזק את הרבים.
אך דרכו של הרב זאיד בשיחותיו מתמקדת בעיקר על האמונה בבורא עולם ובהשגחתו, וכל השיחה תתלבש על הנושא הזה.
'יש סיפור אהוב עליי ביותר שהוא כל כולו של אמונה' הוא אומר. 'זה קרה שבאחת הפעמים נסעתי יחד ברכב עם חסיד ברסלב והוא פנה אליי 'הרב זאיד יש לך הרבה סיפורים אני רוצה גם נס', כמובן אמרתי לו 'אני לא עושה ניסים, הכל זה כח האמונה ואם תאמין יהיה לך', והוא מצידו ממשיך 'אבל אני חייב מאתיים שקל' אמרתי לו תאמין. וכאן ערכתי לו תרגיל", ממשיך הרב זאיד, "הוצאתי מהארנק שלי מאה שקל שמשהו הביא לי לחלק לאדם שצריך והצבתי בפניו שאלה או שאתה לוקח אותם או שאתה מאמין שבורא עולם ישלח לך מאתיים הוא החליט שהוא רוצה מבורא עולם מאתיים שקל. אמרתי לו 'עכשיו אתה נחשב מאמין בבורא עולם, והמשכנו בנסיעה".
"הגענו לתחנת דלק", מספר הרב זאיד, "ומילאו לו דלק במאתיים שקל ואני אומר לו מה זה המאתיים שקל האלו, והוא מצידו אומר לי 'וואו אני רציתי למלאות בעשרים שקל איך יתכן', הוא רץ למתדלק והוא מצידו אמר לו שזה טעות שלהם ולא צריך לשלם על כך. כעת הוא קיבל מאה שמונים שקל. הוא אומר לי 'הרב זאיד, האמנתי אבל קיבלתי מאה שמונים ולא מאתיים. אמרתי לו תמשיך להאמין ועוד תקבל מאתיים שקל. אנחנו מגיעים לטבריה והוא ליווה אותו כמה רגעים ולפתע הוא מסתובב ומרים משהו הבטתי שוב והבחנתי בשטר של עשרים שקל. במילים אחרות ברגע שהוא וויתר על מאה שקל ביד של אמונה ועבר למחשבה ושה' יתברך רואה שאתה מאמין באמת יש סייעתא דשמיא גדולה".
"וזה הכלל לכל הסיפורים שלי", ממשיך הרב זאיד, "תאמין באמת בה' יתברך ותקבל הכל עד הידיים".
(אור השבת)