באיזה אופן הסוכה כשרה כשיש בה סכך כשר וסכך פסול

ב' אלול תשפ"א- סימן תרל"א- סעיף ה'- סעיף ח'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מהו 'חבוט רמי'?ועד היכן שיעור סוכה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"א סעיפים ה' – ח']

דין 'חבוט רמי'

כאשר חלק מהסכך למעלה, דהיינו, קנה אחד יורד וקנה אחד עולה וכן הלאה, הסוכה כשרה, אבל אם ההפרש בין הקנה שלמעלה לבין הקנה שלמטה הוא הפרש של ג' טפחים, הסוכה פסולה, אבל אם המרחק ביניהם הוא עד ג' טפחים, כשרה, ואם יש ברוחב של הקנה העולה טפח, אז אנחנו אומרים דין 'חבוט רמי', וזה נחשב כמו שהוא ירד למטה והם בשורה שווה, וכל מה שאנו אומרים חבוט רמי, זה רק כאשר יש שם בין שני התחתונים שבין שני הצדדים רווח שהקנה העליון יכול להיכנס בהם, ואף על פי שלמעשה בקנה עולה וקנה יורד יש חמה יותר מצל בתוך הסוכה, כי החמה מגיעה מהצד, בכל זאת אנחנו לא משערים את החמה כאשר היא מהצד, אלא אנחנו משערים את החמה כאשר היא מעל הסוכה, וכיוון שאם החמה הייתה מעל הסוכה היה צילתה מרובה מחמתה, הסוכה נחשבת צילתה מרובה וכשרה.

הכשר סוכה מחוץ לשיעור הקיים

קנים שיוצאים מאחורי הסוכה, כגון, שמאחרי דופן האמצעי בולטים קנים מהסכך, ויש שם שיעור של שבעה טפחים על שבעה טפחים שהוא הכשר סוכה, וצילתה מרובה מחמתה, ויש בה ג' דפנות, כשירה, והחידוש בזה הוא, שאפילו שהדופן האמצעי לא נעשה בשבילם, אלא נעשה בשביל עיקר הסוכה שמבפנים, בכל זאת הדופן הזאת כשרה, ואפילו אם אותה דופן נעשית רק מלבוד, בכל זאת היא מועילה גם לאחורי הסוכה.

כשרות הסוכה לכל אורך הדופן

דופן אחד שנמשך הרבה יותר, הדין הוא, שהסוכה כשירה לכל אורך הדופן, ואף על פי שהדופן הקצרה יותר משבעה טפחים, שהרי אם הדופן הקצרה הייתה שבעה טפחים בצמצום, אז אפשר לומר שהוא רוצה באמת שכל הדופן הארוכה תשמש כסוכה רק שלא היה לו יותר משבעה טפחים, אבל אף על פי שהדופן הקצרה היא יותר משבעה טפחים, אז הוא גילה בדעתו שהוא רוצה את הסוכה עד הדופן הקצרה ולא יותר, בכל זאת כל הסוכה כשרה.

סכך כשר עם סכך פסול

סככה בשפודים הפסולים לסיכוך, ואין בהם ארבעה, ואין מהם ארבעה במקום אחד, והניח בין שפוד לשפוד כמלא שפוד, ונתן שם סכך כשר, פסול, משום שאי אפשר לצמצם שימלא כל האויר מסכך כשר, ונמצא הפסול מרובה, אבל אם הסכך הכשר הוא מעט יותר מהסכך הפסול, וכן אם היה הסכך הפסול מונח בצורת שתי, והניח את הסכך הכשר בצורת ערב, וכן להפך, כשר, שאז מתמלא כל האויר מסכך כשר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן