הרב אליהו לפין, מרבני ישיבת 'מיר' ירושלים
1
כמו בבריאות הגוף – דווקא אלו שמצבם הבריאותי רעוע הם אלו שדוחים ודוחים את השינוי לאורח חיים בריא, בעוד שהאנשים הבריאים מקפידים על משמעת בריאות עקבית – כך גם בבריאות הנפש, היהודית, דווקא אלו שחודש אלול הוא עבורם הזדמנות נהדרת לאיזון אורח החיים שלהם דוחים את הטיפול לרגעים האחרונים של ערב ראש השנה ויום כיפור בעוד שהצדיקים השלמים בדעתם ובמעשיהם נמצאים עמוק בעבודת חודש אלול כבר משבת מברכין.
מסתבר כי זאת דחייה בתום לב. משום מה השתרשה טעות הרואה בחודש אלול תקופת הכנה ארוכה – ולפעמים ארוכה מידי – לימים הנוראים, ובטבע האדם לדחות את ההכנות לרגע האחרון, בעוד שהאמת היא כי כל הארבעים יום מראש חודש אלול ועד מוצאי יום כיפור מהווים מקשה אחת של תהליך התחדשות נפלא.
2
בפרשת השבוע משה רבנו מספר לעם ישראל על שלשת הפעמים בהם במשך ארבעים יום התנתק לגמרי מהחיים החומריים – לחם לא אכלתי ומים לא שתיתי – כדי לקבל את התורה, ולבקש מחילה ורחמים על חטא העגל. מדוע דווקא ארבעים יום? ומה משה רוצה ללמד אותנו כשהוא שב ומתאר את מה שכבר היה ידוע לכולם?
אברבנאל מסביר כי ארבעים הימים בהם נוצר הוולד במעי אימו הם פרק הזמן של התהוות מציאות חדשה, וכשהעובר נמצא עדיין במהלך ההתהוות אינו ניזון ממאכל ומשקה עד השלמת ההתהוות.
וזה בדיוק מה שארע למשה בארבעים הימים הללו – כדי לקבל תורה ולהשיג אותה בשלימות נדרש משה רבנו לבטל את כל המציאות הגשמית שלו תחת ממשלת השכל, ולשם כך נדרשו לו ארבעים יום בהם נעתקה מציאותו מטבע אחד לטבע אחר, ולכן נמנע מגופו בימים אלו כל קיום פיזי של מאכל ומשקה כדי שיתהווה למציאות שכלית רוחנית.
ומאז – מסביר אברבנאל – הפכו ארבעים הימים הללו לסגולה פלאית של דבקות ושל ריצוי, ולכן גם כשעלה משה בשנית ובשלישית לכפר על העגל ולהוריד לוחות שניות שוב התעכב ארבעים יום באותו מצב של נס קיומי.
3
אלו לא רק ימי הכנה לקראת האירוע, זהו האירוע בעצמו. זהו סודו של חודש אלול המהווה יחד עם עשרת ימי תשובה ארבעים ימים של היווצרות מחדש – "לפי שבסגולתם ובקדושתם שקנו בפעם הראשונה, היו עוד כל ימי הארץ נרצים לפניו יתעלה" – כל יום מראש חודש אלול עד מוצאי יום כיפור נצרך להשלמת תהליך של בניית מציאות רוחנית חדשה, אלו ימים של כמיהה לשינוי, לאיכות חיים אמיתית.
לא מבקשים מאיתנו לעלות להר סיני ולהתנתק לגמרי מהחיים הגשמיים, גם לא רוצים מאיתנו קפיצות לגובה ומהפכות דרסטיות שבאות ברגע ונעלמות כלעומת שבאו. אבל כן מעניקים לנו הזדמנות לעצור ולחשוב, להתבונן פנימה בישוב הדעת ולהוביל תהליכים שקולים של שינוי הדרגתי ויציב, כשבאיזה שהוא רובד בנפש, דק ככל שיהיה, תתפתח קומה חדשה בצלמנו ובדמותנו המקורית.
4
אם חודש אלול הוא לא תקופת הכנה אלא הוא המועד בעצמו, מסתבר שאנו נמצאים כבר עכשיו בעיצומם של ימי ההכנה. כנראה שדווקא שבירת השיגרה של ימי החופש היא הזדמנות קסומה להתכונן לקראת האפשרות שלנו להיוולד מחדש.